hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

علمی

جدیدترین اخبار و دستاوردهای علمی و فناوری ملی و بین المللی و اخبار آموزشی و دانشگاهی

کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک

دکتر بنجامین فریدمن، محقق ارشد این تحقیق، در دانشگاه واشنگتن، سیاتل آمریکا، گفت: تحقیق روی کلیه پلی‌کیستیک انسان بسیار دشوار است، زیرا سال‌ها و دهه‌ها طول می‌کشد تا کیست‌ها تشکیل شوند. این بستر جدید در نهایت به ما مدلی برای بررسی ژنتیک این بیماری می‌دهد و
امروز, 20:07
3
0
0

(عکس) خط تولید پراید در کره جنوبی

مبدا نخستین خودرو پراید، مدل فورد فستیوای ساخت کشور آمریکا است. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد ولی به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را
امروز, 19:37
1
0
0

(عکس) جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه، مشابه «لنست» روسی است

چنانچه این پهپاد جدید با الگو گیری از پهپاد لنست روس‌ها ساخته شده باشد، می‌بایست مشخصاتی شامل مداومت پروازی 30 الی 60 دقیقه، وزن محموله 3 الی 6 کیلوگرم و حداکثر برد 40 کیلومتر داشته باشد که آن را به سلاحی کارآمد برای نیروهای زمینی کشورمان بدل می‌کند.
امروز, 18:57
1
0
0

چین؛ اولین کشوری که خاک مریخ را به زمین می‌آورد!

یک دانشمند برتر فضایی باور دارد چین احتمالا اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را در یک تلاش بلندپروازانه علمی و مهندسی به زمین می‌آورد.
امروز, 17:20
9
0
0

چین؛ اولین کشوری که خاک مریخ را به زمین می‌آورد!

یک دانشمند برتر فضایی باور دارد چین احتمالا اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را در یک تلاش بلندپروازانه علمی و مهندسی به زمین می‌آورد.
امروز, 17:20
10
0
0

(تصاویر) F-16 یا Su-35؛ افعی آمریکایی بهتر است یا مهاجم روسی؟

این رویارویی چیزی بیش از یک درگیری میان دو جت جنگنده خواهد بود. این نبرد فلسفه ها بین تصویر روس ها از جنگنده های بهینه سازی شده برای نبرد هوایی، در مقابل تصور غربی از جت هایی خواهد بود که به یک اندازه در نبرد هوا به هوا و هوا به زمین مهارت دارند.
امروز, 16:06
36
0
0

چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا پردازش‌های سنگین گوشی نظیر بازی کردن یا خروجی گرفتن فیلم یا محتوا و همچنین استفاده طولانی مدت از آن هنگام شارژ کردن، باعث بالا رفتن دمای گوشی و افزایش چند برابری مصرف باتری خواهد شد.
امروز, 15:39
44
0
0

آیا معمای «مثلث برمودا» حل شده است؟

اگرچه تا کنون چنین ناهنجاری‌هایی شناسایی نشده، اما گمان می‌رود در اوایل قرن بیستم، شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی در مثلث برمودا همسو شدند که می‌توانسته منجر به خطاهای ناوبری شود.
امروز, 15:20
42
0
0

چین پیشتاز بازار تجارت الکترونیک جهانی شد

​ چین در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را در بازار تجارت الکترونیک در جهان به دست آورد.
امروز, 13:51
27
0
0

(عکس) نقشه گنجی که فقط از فضا دیده می‌شود

آمریکای شمالی طی هفت سال گذشته دو خورشیدگرفتگی کامل را بر پهنه خود تجربه کرده است. تصاویر ماهواره‌ای NOAA از این دو رویداد که روی هم مونتاژ شده‌اند، مسیرهای متقاطع این دو گرفت کلی را با هم مقایسه می‌کنند.
امروز, 13:22
21
0
0

۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند

شاید منهادن‌ها چندان شناخته‌شده نباشند، اما این ماهیان کوچک یکی از گونه‌های اصلی در اکوسیستم‌های دریایی هستند. آن‌ها به عنوان منبع غذایی اولیه برای ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران بزرگتر عمل می‌کنند.
امروز, 12:58
26
0
0

کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان

محققان در عمق ۴ متری زیر سطح سوخته صحرای آتاکامای شیلی میکروب‌هایی یافته‌اند که عمیق‌ترین حیات میکروبی کشف‌شده در این منطقه تا به امروز است.
امروز, 12:44
20
0
0

(ویدئو+عکس) مسافری که با دو مار پیتون ترسناک سوار مترو شده است

ویدیویی حیرت‌انگیز نشان می‌دهد که یک مرد بسیار آرام با دو مار ترسناک که از گردن و دست‌هایش آویزان بودند، در قطار نشسته است.
امروز, 11:57
35
0
0

همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو

بزرگترین و مهم‌ترین رویداد تجاری کشور در بخش ارتباط با بازارهای بین‌المللی با حمایت نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور آغاز به کار کرد.
امروز, 11:33
16
0
0

انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود

باور عمومی مجامع علمی این بود که کرگدن غول‌پیکر و پشمالوی عصر یخبندان مشهور به «تک‌شاخ سیبری»، حدود ۲۰۰۰۰۰ سال پیش منقرض شده است. یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی اخیرا این نظر را رد کرد و گفت تک‌شاخ سیبری ۳۶۰۰۰ سال پیش منقرض شده است.
امروز, 11:27
23
0
0

آیا معمای «مثلث برمودا» حل شده؟

اگرچه تاکنون چنین ناهنجاری‌هایی شناسایی نشده، اما گمان می‌رود در اوایل قرن بیستم، شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی در مثلث برمودا همسو شدند که می‌توانسته منجر به خطاهای ناوبری شود.
امروز, 10:25
16
0
0

قیمت جدید ساینا اعلام شد + جدول اردیبهشت ۱۴۰۳

ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.
امروز, 09:38
20
0
0

شاهین صفر امروز نهم اردیبهشت ماه چند شد؟ + جدول قیمت

قیمت شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ صفر ۷۶۰ میلیون تومان اعلام شده است.
امروز, 09:19
17
0
0

(عکس) آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا قراردادی 13 میلیارد دلاری برای جایگزینی "هواپیمای روز قیامت" با یک شرکت آمریکایی بسته که قرار است تا سال 2036 وارد ناوگان نیروی هوایی شود.
امروز, 08:20
16
0
0

چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا پردازش‌های سنگین گوشی نظیر بازی کردن یا خروجی گرفتن فیلم یا محتوا و همچنین استفاده طولانی مدت از آن هنگام شارژ کردن، باعث بالا رفتن دمای گوشی و افزایش چند برابری مصرف باتری خواهد شد.
امروز, 00:51
30
0
0

ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم

این ورقه نازک طلا می‌تواند کاربرد‌های مختلفی در تبدیل دی‌اکسیدکربن، تولید هیدروژن و تصفیه آب داشته باشد.
امروز, 00:47
27
0
0

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.
امروز, 00:06
27
0
0

(تصاویر) رونمایی از شاسی بلند جدید چری با آخرین تکنولوژی‌های جهان

این خودرو در بازار چین با نام Sterra ET شناخته می‌شود.
دیروز, 21:57
26
0
0

یافته‌های یک تحقیق؛ وجود مواد خطرناک در قوطی‌های کنسرو فلزی

خورشت، تن ماهی، شیر نارگیل، سبزیجات، شیر غلیظ شده، این اقلام و خیلی مواد خوراکی دیگر در قوطی‌های کنسرو عرضه می‌شوند. قوطی‌هایی که هم کار آشپزی را سهل‌تر کرده‌اند، هم به خاطر دوام مواد غذایی درون آن، کاربرد زیادی دارند.
دیروز, 20:05
23
0
0

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند

دانشمندان به تازگی روش جدیدی را برای ساخت الماس کشف کردند که در چهارچوب آن، ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشاری عظیم تولید کند.
دیروز, 19:39
25
0
0

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد

«سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته» (ACS ۳) ناسا یکی از دو محموله‌ای بود که از نیوزیلند به فضا پرتاب شد.
دیروز, 16:23
20
0
0

آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد

نیروی هوایی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری با شرکت "سیرا نوادا" برای ساخت یک هواپیمای جایگزین برای بوئینگ‌های "‌ای ۴ بی" E-۴B - معروف به هواپیمای "روز قیامت" منعقد کرده است.
دیروز, 15:37
25
0
0

دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟

پژوهش‌گران با اتخاذ رویکرد جدید در نظریه چندجهانی (جهان‌های متعدد) اِوِرِت، به پاسخی رسیده‌اند که آن را تفسیر جهان‌های موازی و «جهان‌های بسیار فراوان‌تر» نامیده‌اند. تفسیر جدید، مجموعه‌ای بی‌شمار از احتمال‌ها را در نظر می‌گیرد و آن را در بازه بی‌نهایتی از
دیروز, 15:12
22
0
0

(تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است

عنکبوت شکارچی گلسنگ برای شکار طعمه خود تار نمی‌تند، بلکه در میان خزه‌ها و گلسنگ‌ها کمین کرده و زمانی که طعمه در فاصله مناسب قرار گرفت، به آن حمله می‌کند.
دیروز, 14:21
19
0
0

قیمت محصولات سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارقام پیشنهادی فروشنده‌های شاهین دنده‌ای و کوییک GX در اولین روز معاملاتی هفته پنج میلیونی افزایش پیدا کرده است
دیروز, 14:06
20
0
0

همت عربستان برای تبدیل شدن به ابر قدرت هوش مصنوعی

​ کشور عربستان در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفت بر حوزه هوش مصنوعی است و این کار را در رقابت و همکاری با دو ابرقدرت فناوری یعنی چین و امریکا انجام می‌دهد.
دیروز, 13:56
27
0
0

قیمت محصولات ایرانخودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۶۷۰ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد به ۸۲۵ میلیون می‌رسد
دیروز, 13:56
26
0
0

(ویدئو) فیلمی متفاوت از اف۱۴ تامکت

گرومن اف-۱۴ تامکت هواگرد جنگنده مافوق صوت دو موتوره، دو سرنشین و جنگنده نسل چهارم بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ برای خدمت در نیروی دریایی این کشور پذیرفته شد.
دیروز, 13:18
21
0
0

چرا منظرۀ این سه دریاچه حیرت‌انگیز است؟

تصاویر ماهواره‌ای منظره‌ای خارق‌العاده را در دره گسل بزرگ اتیوپی نشان می‌دهند؛ سه دریاچه نزدیک به هم که به طرز حیرت‌انگیزی رنگ‌های کاملا متفاوتی دارند.
دیروز, 13:02
18
0
0

(تصویر) ردپای بزرگترین پرندۀ شکارچی تاریخ کشف شد

ردپایی که حدود ۹۶ میلیون سال پیش از موجودی به طول ۴ متر باقی مانده، بزرگترین ردپای پرندگان شکارچی است که تا کنون یافت شده است.
دیروز, 12:47
19
0
0

عنکبوت‌های سیاهی که در بهارِ «مریخ» ظاهر می‌شوند!

هر سال در بهارِ مریخی، اشکال سیاه و عجیبی بر روی سطح بخشی از این سیاره ظاهر می‌شوند که در تصاویر فضایی شبیه به لشکری از عنکبوت‌های سیاه به نظر می‌رسند.
دیروز, 12:37
18
0
0

ساعت هوشمند فوق العاده سامسونگ گلکسی واچ پرو

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch ۵ Pro به‌راحتی به گوشی‌های سامسونگ و دیگر دستگاه‌های اندرویدی متصل می‌شود و با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود این قابلیت را دارد که با تعدادی از مدل‌های مطرح در بازار رقابت کند.
دیروز, 12:15
16
0
0

(تصاویر) خنده‌دارترین لحظات «خرس‌ها» در حیات وحش

عکاسی از موقعیت‌ها و ژست‌های بامزۀ حیوانات، یکی از زیرشاخه‌های جذاب عکاسی حیات وحش است. در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این نوع عکاسی شده و حتی یک رقابت سالانه با عنوان «عکاسی کمدی حیات وحش» هم برای انتخاب بهترین عکس‌های این ژانر راه‌اندازه شده است. تقریبا
دیروز, 11:43
22
0
0

متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟

پستانداران، اگرچه بخش کوچکی از موجودات زمین را تشکیل می‌دهند، اما نقش‌های زیست محیطی حیاتی در سطح جهانی دارند. آن‌ها برای حفظ سلامت اکوسیستم از طریق کمک به گرده افشانی، پراکندگی بذر و تغذیه شکارچیان طبیعت بسیار مهم هستند.
دیروز, 10:45
18
0
0

(ویدئو) تصاویری از سریع‌ترین خودروی مفهومی جهان؛ EXE181 به نمایش گذاشته شد

این مهم زمانی به وقوع پیوست که MG کانسپت EXE۱۸۱ را معرفی کرد؛ یک هایپرکار برقی آیرودینامیک با یکی از بهترین ضرایب درگ که تا به حال در هر رکوردگیری، دیده شده است. این وسیله نقلیه اگر به تولید برسد، به کارآمدترین خودروی آیرودینامیکی جهان تبدیل خواهد شد.
دیروز, 09:57
24
0
0

فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند

یک فضاپیمای حامل ۳ فضانورد چینی مأموریت شنژو ۱۸ کنار ایستگاه فضایی تیانگونگ پهلو گرفت. این جدیدترین اقدام در برنامه فضایی چین با هدف فرستادن فضانوردان به ماه تا ۲۰۳۰ میلادی است.
دیروز, 09:54
23
0
0

(ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!

این روبات سریع و دقیق است و این بر خلاف همه روبات هایی است که تاکنون دیده ایم. به گفته شرکت آستریبات، این روبات انسان نما می تواند حرکاتی را با حداکثر سرعت ۱۰ متر در ثانیه انجام دهد و بار ۱۰ کیلوگرمی را در هر بازو تحمل کند. همانطور که ویدیوی این روبات نشان
دیروز, 09:39
21
0
0

(تصاویر) نگاهی به جت شخصی ۵۴ میلیون دلاری تیلور سوییفت و ویژگی های آن

سوییفت در سال ۲۰۲۳ تور موفق کنسرت هایش را برگزار کرد که از ۱۵۲ اجرا طی ۹ ماه در قاره های مختلف تشکیل شده بود. و مسلماً او برای داشتن سفری سریع تر و راحت تر از جت شخصی خودش استفاده کرده است.
دیروز, 09:21
17
0
0

(ویدئو) کامیون های مشهور کنوورث آمریکا چگونه در کارخانه تولید می شوند؟

این ویدئو که در کارخانه میلیارددلاری کنوورث ضبط شده است، فرآیند تولید کامیون های مشهور و محبوب این برند را به تصویر می کشد.
دیروز, 08:14
17
0
0

اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟

این ایده که صافی کف پا یک مشکل است به قرن‌ها قبل برمی گردد. متخصصان امریکایی در زمینه پا در نیمه دوم قرن بیستم مفهوم پا‌های "ایده آل" یا "عادی" را متداول ساختند و این ایده که صافی کف پا یک مشکل قلمداد شد از سوی آنان ظاهری علمی پیدا کرد.
دیروز, 00:24
32
0
0

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری ۲۰ میلیون بار دیده شد

با وجود تلاش مار برای حمله به مرد، وی آرام و ثابت ماند. به تدریج سر مار را به سمت بطری و سپس دم آن هدایت کرد و درب آن را بست.
1403/02/7 , 23:39
30
0
0

سندرم ناخن زرد چیست؟

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که باعث می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.
1403/02/7 , 22:59
27
0
0