hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > مرکزی| ایجاد اشتغال پایدار با حمایت از تولید فرش

مرکزی| ایجاد اشتغال پایدار با حمایت از تولید فرش

به‌رغم اینکه فرش دستبافت استان مرکزی از دیرباز در حوزه زیراندازهای سنتی در کشور و جهان شهرت داشته، بیش از 30 هزار قالی‌باف استان مرکزی از کمبود دستمزدها شکایت دارند و معتقدند این مشکل تنها با فروش بیشتر درنتیجه تبلیغاتی و بازاریابی از سوی مسئولان حل می‌شود.

به گزارش ایرنا،معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: بیش از 30 هزار بافنده فرش در این استان شناسایی‌شده که 14 هزار و 520 بافنده قالی دستبافت در نقاط مختلف استان مرکزی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. جعفر اصغری افزود: 12 هزار مترمربع فرش سال 97 در نقاط مختلف این استان بافته شد که شهرستان‌های اراک، دلیجان، خمین و محلات بیشترین تولید دست‌بافت سنتی استان مرکزی را داشته‌اند. او ادامه داد: میزان تولید فرش در استان مرکزی بر اساس عرضه این تولیدات در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فرش محاسبه می‌شود و بسیاری از بافندگان تولیدات خود را به دلایل مختلف برای فروش عرضه نمی‌کنند که با احتساب این مهم بیش از 20 هزار متر فرش در استان مرکزی بافته‌شده است.

او اظهار داشت: 50 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره (چهار درصد) به‌عنوان مشاغل خانگی پارسال برای بافندگان فرش این استان جذب شد که 518 متقاضی شخصی و تعداد قابل‌توجهی کارگاه بافندگی فرش به بانک‌های عامل معرفی و تسهیلات دریافت کردند. اصغری افزود: سقف پرداخت تسهیلات برای متقاضیان شخصی 100 میلیون ریال و برای کارگاه‌های بافندگی فرش نیز 700 میلیون ریال در نظر گرفته‌شده بود. او بیان کرد: در بازرسی از شهرستان‌ها و روستاهای مراکز تولید فرش پارسال بیش از 43 هزار و 850 بافنده فرش که دارای کارت بافندگی از سازمان صنعت، معدن و تجارت بودند شناسایی و به بیمه تأمین اجتماعی معرفی شدند. معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: یک هزار و 325 کارت قالی‌بافی سال گذشته در نقاط مختلف استان صادر شد که نسبت به سال 1396 بیش از 33 درصد افزایش داشته است.

حمایت از تولید فرش اشتغال پایدار را به دنبال دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: ایجاد اشتغال اصلی‌ترین دغدغه دولتمردان است که برخی بسترها برای آن وجود دارد اما باید به احیای فرش در استان مرکزی به‌عنوان مهد این هنر صنعت توجه ویژه شود. محمدرضا حاجی پور افزود: سند راهبری توسعه صنعت فرش استان مرکزی با مشارکت و نظریه‌پردازی تمامی فعالان استان تدوین‌شده و حرکت در مسیر راهبردهای این سند بدون شک احیای این صنعت را هم در استان و هم در کشور به دنبال دارد. او اضافه کرد: این سند در چهارفصل عملیاتی نگاهی به فرش دستبافت ایران و شماری از کشورها، فرش دستبافت استان مرکزی، برنامه استراتژیک هنر فرش استان مرکزی، چشم‌انداز، اهداف و استراتژی‌های سند راهبردی فرش این استان تدوین‌شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: نیازسنجی، تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه‌های آموزشی، افزایش کیفیت فرش دستبافت استان مرکزی، به‌کارگیری روش‌های نوین بازاریابی، بهسازی زیرساخت‌های فیزیکی، ایجاد بانک اطلاعات، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود نهادهای مرتبط، ایجاد انگیزه در فعالان صنعت فرش، انجام مطالعات امکان‌سنجی، بازاریابی و رونق بخشیدن به نشان‌های تجاری شناخته‌شده، بررسی و ساماندهی مراحل تأمین مواد اولیه، تولید فرش و فروش و ایجاد تشکلی برنامه محور به‌عنوان مدیریت متمرکز این صنعت 10 راهبرد سند توسعه صنعت فرش استان مرکزی است.

پایین بودن میزان دستمزد بافنده‌ها مهم‌ترین مشکل است

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت استان مرکزی گفت: پایین بودن میزان دستمزد بافنده‌ها مهم‌ترین مشکل عرصه تولید فرش دستبافت است که این مهم تنها با فروش بیشتر درنتیجه تبلیغاتی و بازاریابی از سوی مسئولان محقق می‌شود چراکه بافنده‌ها توانایی بافت و تأمین مواد اولیه و بازاریابی را در یک‌زمان ندارند و از مسئولان انتظار می‌رود در عرصه بین‌المللی نسبت به بازاریابی فرش استان تلاش کنند. غلام عباس جیریایی افزود: دستمزد هر مترمربع فرش 120 رج 10 میلیون ریال و دستمزد یک مترمربع فرش 160 رج حدود 35 میلیون ریال برآورد می‌شود که درصورتی‌که یک بافنده روزانه هشت ساعت قالی‌بافی کند بافت یک مترمربع قالی 160 رج بیش از چهار ماه به طول می‌انجامد. او، نبود آمار دقیق میزان تولید و تعداد بافنده‌ها یکی دیگر از مشکلات قالی‌بافی در استان مرکزی عنوان کرد و گفت: در صورت برخورداری از آمار دقیق می‌توان نسبت به تولید سالانه هدف‌گذاری و نسبت حل مشکلات بافنده‌ها نیز قاطعانه تصمیم گرفت. مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت استان مرکزی اضافه کرد: سالانه 80 تن مواد اولیه قالی دستبافت در استان مرکزی از سوی این اتحادیه توزیع می‌شود که این مهم 80 درصد نیاز بافنده‌ها را تأمین می‌کنند و 20 درصد مابقی نیز با برخورداری از کارگاه‌های رنگرزی در مجموعه کارگاهی شخصی نیاز خود را تأمین می‌کنند. جیریایی بیان کرد: اتحادیه فرش در شهرستان‌های اراک، خمین، محلات، دلیجان، ساوه، شازند، تفرش، آشتیان و فراهان مستقر است و بیش 13 هزار نفر عضو این اتحادیه و شرکت‌های تعاونی وابسته هستند. او بیان کرد: فرش استان مرکزی با نقشه‌های قدیمی معرفی‌شده اما این نقشه‌ها امروز در حال کمرنگ شدن و از بین رفتن است و طراحان خوش‌ذوق باید با نیاز امروز جامعه این بخش را متحول و کارآمد کنند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد