hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| اماواگرهای خدمات الیت در مشهد

خراسان رضوی| اماواگرهای خدمات الیت در مشهد

شرکت الیت به‌عنوان متولی ساماندهی توقفگاه‌های حاشیه‌ای خیابان‌های مشهد از سال 1389 در این کلان‌شهر فعالیت خود را آغاز کرد و از ابتدای فعالیت گلایه‌هایی از نحوه دریافت خدمات و رفتار پارکبانان بین مردم ایجاد کرده است.


سال 1394 در پی نارضایتی شهروندان از عملکرد شرکت الیت و ادعای زیانده بودن این شرکت توسط بخش خصوصی، سهام آن از سرمایه‌گذار خریداری شد و به‌طور کامل در اختیار شهرداری قرار گرفت. طی چند هفته اخیر موضوع تدوین لایحه افزایش بهای خدمات این شرکت توسط شهرداری و ارسال آن به شورای شهر مشهد خبرساز شده است.

عدم بازدارندگی الیت

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این زمینه گفت: فلسفه فعالیت شرکت الیت ساماندهی توقفگاه‌های حاشیه‌ای، برقراری عدالت برای بهره‌مندی همه از این توقفگاه‌ها و ساخت توقفگاه از محل درآمد همین شرکت است.

مجتبی بهاروند افزود: با توجه به نارضایتی‌های مردم از الیت در گذشته، هوشمند سازی این شرکت در دستور کار قرار گرفت و با تغییر مدیریت آن شرکت الیت تا حدودی به‌سوی هوشمند سازی حرکت کرد.

او اظهار داشت: این شرکت در ساماندهی توقفگاه‌های حاشیه‌ای 90 درصد موفق بوده است. پارسال حدود 71 درصد خودروها با توقف کمتر از نیم ساعت به‌صورت رایگان از این توقفگاه‌ها استفاده کردند و برای 15 درصد نیز حدود یک ساعت توقف ثبت شد.

او اظهار داشت: یکی از اهداف تأسیس الیت، کاهش مدت توقف خودروها در خیابان‌ها و معابر حاشیه‌ای و برقراری عدالت برای استفاده همگان از این توقفگاه‌هاست اما این شرکت در برخی خیابان‌ها بازدارنده نیست و صاحبان کسب‌وکار در برخی مناطق پرتردد نظیر بولوار احمدآباد ممکن است ساعت‌ها در مقابل واحدهای شغلی خود از این توقفگاه‌ها استفاده کنند.

عضو شورای شهر مشهد گفت: اینک تعرفه الیت در تمام نقاط شهر یکسان است اما با اجرای تعرفه‌های جدید در خیابان‌های پرتردد و خلوت شاهد وضعیت متفاوت خواهیم بود.

اخذ هزینه برای کدامین خدمت؟

عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز درباره لایحه افزایش بهای خدمات شرکت الیت گفت: مردم همیشه هزینه دریافت خدمات را به شهرداری پرداخت کرده‌اند اما درزمینهٔ خدمات شرکت الیت باید بهای چه خدمتی را بپردازند؟

امیر شهلا افزود: در شرایطی که مردم هنوز نمی‌دانند شهرداری بهای کدام خدمت‌ را از آن‌ها می‌گیرد، افزایش نرخ الیت غیرمنطقی است.

او اظهار داشت: مهم‌ترین فاکتور در مصوبه مجلس درباره توقفگاه‌های حاشیه‌ای، واریز تمام درآمد حاصل از این محل به‌حساب خزانه و هزینه آن پس از واریز در حساب شهرداری‌ها برای ساخت توقفگاه است که این مهم درباره شرکت الیت تاکنون محقق نشده است. شهلا با بیان اینکه بودجه سالانه این شرکت بیش از 200 میلیارد ریال است، اظهار داشت: بخش اعظمی از این بودجه برای حقوق کارکنان هزینه می‌شود، همچنین این شرکت حدود 160 میلیارد ریال از مردم طلبکار است، بنابراین الیت در برقراری عدالت اجتماعی موفق نبوده است. عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر شفاف‌سازی مدیریت مالی شرکت الیت، گفت: مدیریت جدید این شرکت این مهم را قبول دارد و اگر شفاف‌سازی مالی تا پایان سال انجام نشود در تفریغ بودجه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

ضرورت الیت قانونی و اجتناب‌ناپذیر است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در هفته جاری پس از مطرح‌شدن لایحه افزایش بهای خدمات شرکت الیت طی بازدید از این شرکت گفت: ضرورت الیت قانونی و اجتناب‌ناپذیر است، بااین‌حال نخبگان و کارشناسان برای اصلاح فرآیند فعلی این مجموعه می‌توانند کارشناسی خود را به مدیریت شهری ارائه کنند.

محمدرضا حیدری افزود: منکر برخی مشکلات در شرکت الیت نیستیم و موضوعاتی نظیر مکانیزه کردن و نحوه رفتار پارکبانان با مردم از جمله مسائلی است که باید از سوی مدیریت این مجموعه اصلاح شود اما منتقدان در ابتدا باید نگاهی به عملکرد مجموعه الیت و بررسی داده‌های آن و همچنین تأثیرات مثبتی که این کار در شهر داشته است داشته باشند.

حذف و نیمه فعال شدن الیت در ۱۴ معبر از ابتدای مهر

مدیرعامل الیت هم درزمینهٔ حواشی مطرح‌شده در چند وقت اخیر گفت: از ابتدای مهر الیت در 14 معبر حذف و نیمه فعال می‌شود.

محمدمهدی اسدی با تأکید بر اینکه «اگر الیت برداشته شود قطعا مشکلاتی به وجود می‌آید»، اظهار کرد این بحث مصوبه مجلس است و شورا فقط قیمت‌گذاری انجام داده است. تقریبا تمام شهرهای کشور هم حداقل یک‌بار پارک حاشیه‌ای را اجرا کردند یا در حال تغییر روش هستند. فقط ممکن است شکل برداشت پلاک در شهرها متفاوت باشد.

او ادامه داد: مشهد در مدیریت پارک حاشیه‌ای پیشتاز است. حدود ۳۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای و ۶۰ پارکینگ را در مشهد مدیریت می‌کنیم. همدان، قزوین، طرقبه و چناران زیرمجموعه شرکت الیت هستند. به‌زودی تربت‌جام هم اضافه می‌شود. تعداد زائران، فضای پارک زیاد و... نیازمند این بوده سازمانی از سازمان ترافیک جداشده و تبدیل به شرکتی شود وبر مدیریت این موضوع نظارت کند.

مدیر‌عامل شرکت ترافیک هوشمند الیت خاطرنشان کرد: در حال تدوین اساسنامه شرکت هستیم. از طرف شهرداری لایحه را به شورا تقدیم کردیم. چارتمان هم مصوب شده در شهرداری و در حال حاضر در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است که امیدواریم به‌زودی تصویب شود. اسدی در خصوص موفق یا ناموفق بودن الیت تصریح کرد: قبل از اجرای الیت در مشهد ۲۵ درصد مردم توقف زیر نیم ساعت داشتند. امروز ۷۲ درصد مردم توقف زیر نیم ساعت دارند بنابراین توانسته‌ایم در رفتارهای ترافیکی مردم اثرگذار باشیم. او در خصوص فعالیت الیت در معابر فرعی گفت: خیابان‌هایی همچون محتشمی پاستور و... را فرعی حساب نمی‌کنیم زیرا پس از تکمیل ظرفیت خیابان اصلی از جای پارک این خیابان‌ها استفاده می‌شود. تعیین معابری که الیت از آن‌ها بهره‌برداری می‌کند توسط شورای همتا مشخص می‌شود که الیت در این شورا هیچ نماینده‌ای ندارد. ما به‌صورت داوطلبانه حدود ۹ معبر را تا چند روز پیش به‌صورت موقت غیرفعال کرده بودیم. برای اول مهر هم ۱۴ معبر دیگر را نیمه فعال و غیرفعال خواهیم کرد. این خیابان‌ها مزیت ترافیکی نداشتند و حضور ما صرفا درآمدی بوده است. مدیر‌عامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص پیامک کسر هزینه شارژ یادآور شد: در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار پیامک می‌فرستیم. به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم در لحظه ارسال پیامک داشته باشیم. اگر مانده افرادی منفی باشد پیامک کسر هزینه برای آن‌ها ارسال نمی‌شود. امکان انتقال مانده‌حساب به پلاک دیگر وجود ندارد. میانگین شارژ ۹۳۰۰ تومان است. زائران حدود ۵۰۰۰ شارژ می‌کنند که می‌توانند باقیمانده آن را هرگاه دوباره به مشهد آمدند یا در شهرهای دیگر از آن شارژ استفاده کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 28 اسفند 1397 12:20
    با سلام/ابتدا باید در مورد قانونی بودن شرکت الیت بحث شود اگر قانونی است باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد و در تمام کشور باشد نه منحصر به مشهد/ و اینکه پلاک یک خودرو هم به شرکت الیت بدهکار باشد و بابت این بدهی جریمه شود هیچ سندیت قانونی ندارد چرا که بعد از پرداخت جریمه راهنمایی و رانندگی ، ان پلاک باز به شرکت الیت بدهکار است و بر عکس اگر مالک پلاک بدهی خود را به شرکت الیت پرداخت کند باز جریمه های راهنمایی و رانندگی که بابت این بدهی به پلاک تحمیل شده در سوابق ان پلاک میماند این امر با هیچ کدام از قوانین جمهوریه اسلامی مطابقت ندارد و  کاملا غیر قانونی و ظالمانه هست لطفا اعضای شورای شهر بررسی کنند و فقط به فکر منفعت طلبی نباشند...