hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > نخستین گام عملی برای ارزان‌سازی سفر

نخستین گام عملی برای ارزان‌سازی سفر

مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها به‌زودی کاهش می‌یابد تا بدین‌ترتیب یک گام عملی در ارزان‌سازی سفر در ایران برداشته شود.
علی اصغر مونسان،  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به مشهد سفر کرده بود با اعلام خبر موافقت با کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها از افزایش 76هزار تخت به ظرفیت‌های اقامتی کشور تا پایان دولت نیز خبر داد و گفت: تعداد گردشگران خارجی ایران طی 4‌ماه اول سال، 38درصد افزایش داشت. آنطور که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده است، بیش از یک هزار و 900طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور با اعتبار 430هزار میلیارد ریال در دست اجراست که تا پایان دولت تدبیر و امید یک‌هزار و 250 طرح از این تعداد به اتمام می‌رسد.
اظهارات دیروز علی اصغر مونسان در مشهد اگرچه خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود وضعیت گردشگری ایران را افزایش می‌دهد اما مهم‌ترین فراز سخنان او اعلام موافقت با کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها در ایران بود که از سال‌ها پیش یکی از دغدغه‌های دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور بود. مالیات بر ارزش افزوده از یک‌سو به گران شدن سفر در ایران و از سوی دیگر به افزایش ظرفیت خالی در هتل‌ها منجر شده بود.
هتلدارها آنجا که آژانس‌های گردشگری آنها را متهم به گرانفروشی می‌کردند می‌گفتند که مالیات بر ارزش افزوده موجب گران شدن نرخ اقامت در ایران و افزایش قیمت بسته‌های سفر در کشور شده و در این شرایط هتلدارها نیز دچار خسران شده‌اند. اما حالا رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده است که با طرح کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها موافقت شده و با این خبر جامعه هتلداری ایران خشنود شده‌اند و این اقدام را بازی برد- برد در صنعت گردشگری ایران برای گردشگران و فعالان صنعت گردشگری خوانده‌اند.
کاهش هزینه اقامت به نفع گردشگران
مونسان اما هنوز زمان دقیق اجرای موافقتنامه کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها را اعلام نکرده است. همین موضوع موجب شده است که جمشید حمزه‌زاده،رئیس جامعه هتلداران ایران، به همشهری بگوید: به‌رغم مثبت بودن این تصمیم در ارزان‌سازی‌ نرخ اقامت در ایران و کاهش هزینه سفر هنوز مشخص نیست این تصمیم از چه زمانی اجرایی می‌شود.
او با طرح این سؤال که هنوز مشخص نشده است این تصمیم شامل تمامی هتل‌ها خواهد شد یا تنها هتل‌های یک تا 3ستاره را شامل می‌شود، گفت: پیش از اعلام این خبر در مجلس با نمایندگان بحث‌هایی داشتیم که مالیات بر ارزش افزوده هتل‌های یک تا 3ستاره از 9درصد به 3درصد کاهش پیدا کند که نمایندگان نیز با این پیشنهاد موافق بودند ولی هنوز معلوم نیست آنچه آقای مونسان خبر داده شامل تمامی هتل‌های کشور می‌شود یا همان هتل‌های یک تا 3ستاره را شامل شده است.
به گفته حمزه‌زاده، اجرایی شدن کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها کمک زیادی به ارزان‌سازی سفر و پایین آمدن هزینه اقامت در ایران می‌کند و جامعه هتلداران نیز از اقدام رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در پیگیری این موضوع استقبال می‌کند.
محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس جامعه هتلداران استان تهران نیز با اعلام اینکه هنوز بخشنامه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها به هتلدارها ابلاغ نشده است به همشهری گفت که ما هم صحبت آقای مونسان را شنیده‌ایم ولی هنوز بخشنامه‌ای مبنی بر اجرایی شدن این تصمیم به هتلدارها ابلاغ نشده که نشان دهد از امروز یا از مهرماه این تصمیم اجرایی می‌شود.
فرخ‌مهر تأکید کرد: کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها اقدام خوبی در ارزان شدن سفر در ایران است که هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع هتل‌هاست. چون در این صورت هم گردشگران و مسافران هتل‌ها باید مبلغ کمتری برای اقامت پرداخت کنند و هم ظرفیت هتل‌ها به‌عنوان عرضه‌کننده خدمات اقامتی خالی نمی‌ماند.
ارزان شدن اقامت به نفع گردشگران و هتل‌هاست 
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با استقبال از سخنان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها به همشهری گفت: ضریب اشغال هتل‌ها حدود 6‌ماه در سال کاهش می‌یابد و حتی به کمتر از 50درصد می‌رسد و آنها ناچارند در فصل سفر بخشی از زیان‌های این صنعت را جبران کنند. بنابراین اگر دولت مالیات را از گردن هتل‌ها بردارد یکی از مزایای این تصمیم آن است که هتل‌ها برای اقامت قیمت‌های مناسب تعیین می‌کنند.
او گفت: اگر قیمت اقامت و پرواز مناسب باشد، شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز می‌توانند بسته‌های ارزان سفر عرضه کنند. در نهایت این تصمیم به نفع هتل‌ها و ایرلاین‌ها هم خواهد بود و ظرفیت خالی آنها نیز پر می‌شود تا چرخه صنعت گردشگری کشور بگردد.
رفیعی با تأکید بر اینکه باید جلسات مشترک بین هتلدارها و ایرلاین‌ها و متولیان دفاتر گردشگری برگزار شود تا نتیجه این جلسات به بهره‌برداری مردم از خدمات صنعت گردشگری منتج شود، گفت: باید این باور ایجاد شود که گردشگری می‌تواند چرخ اقتصاد کشور را بگرداند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به مثبت بودن کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها در کشور گفت: چرا باید قیمت پرواز و هتل در ایران گران باشد؟ وقتی یک گردشگر با 2میلیون تومان به یک کشور خارجی سفر می‌کند چرا باید قیمت بسته‌های سفر در ایران بالا باشد؟ بنابراین با ارزان شدن سفر در ایران حتی اگر در جذب گردشگر خارجی در وضعیت سیاسی کنونی نیز در مضیقه باشیم می‌توانیم در گردشگری داخلی فعال باشیم و بسته‌های ارزان سفر در اختیار گردشگران داخلی قرار بدهیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد