hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > 4900 خانوار کردستانی چشم‌به‌راه حل مشکلات مسکن مهر

4900 خانوار کردستانی چشم‌به‌راه حل مشکلات مسکن مهر

بیش از ده سال از شروع طرح مسکن مهر در کردستان می‌گذرد اما این پروژه همچنان با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند و بر اساس اعلام مسئولان هنوز 4900 خانوار کردستانی چشم‌انتظار کلید تدبیر و امید برای باز کردن قفل‌های واحدهای مسکونی خود هستند! 

به گزارش تسنیم، پروژه‌های مسکن مهر استان کردستان همچنان درگیر مشکلات زیرساختی است و ساکنان این محل به دلیل نبود امکانات و عدم جانمایی خدمات شهری و رفاهی در سختی به سر می‌برند. شرایط و نوع ساخت، عدم دسترسی به مراکز خرید، نبود پارکینگ، فضای سبز و عدم وجود امکانات ورزشی و آموزشی از جمله مسائل زیرساختی و سخت‌افزاری بوده که در کنار مشکلات نرم‌افزاری همچون تداخل فرهنگی مشکلات در مسکن مهر نمود بیشتری پیداکرده است. بنابر اعلام یکی از مسئولان راه و شهرسازی استان در یکی از رسانه‌های کردستان قرار بر این بود پروژه‌های تجاری و آموزشی در واحدهای مسکونی مسکن مهر احداث شود اما پس از گذشت ماه‌ها، این وعده همچنان تحقق‌نیافته و مشکلات ناشی از آن کماکان پابرجاست.

مسکن مهرهای کردستان یک‌ مترمربع هم فضای سبز ندارد‌

محمدقاسمی یکی از ساکنین مسکن مهر محله بهاران سنندج گفت: واحدهای مسکن مهر بدون هیچ‌گونه امکانات و خدمات رفاهی و به‌دوراز اصول شهرسازی کاملا بی‌کیفیت ساخته‌شده و تاکنون متولیان نیز برای رفع مشکلات موجود اقدامی عملی انجام نداده‌اند. او با بیان اینکه در هر بلوک آپارتمانی بیش از 30 خانواده زندگی می‌کند، افزود: متأسفانه در این مکان یک متر فضای سبز تعبیه نشده است. او گفت: ساکنان این محل به مکان تفریحی و ورزشی نیاز دارند؛ فرزندانمان جایی برای بازی و تفریح ندارند درصورتی‌که فراهم شدن امکانات اولیه زندگی و فضای سبز نیاز هر شهروند است. شهروند سنندجی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل همه پروژه‌ها در کشور نبود بستر و زیرساخت مناسب برای پیاده‌سازی طرح‌هاست، خاطرنشان کرد: متأسفانه سرانه فضای سبز در شهرستان سنندج بسیار پایین بوده که این کمبود در محوطه‌های مسکن مهر نمود بیشتری دارد.

گلایه ساکنان مسکن مهر سنندج از معابر خاکی

مریم زندی یکی دیگر از ساکنین مسکن مهرهای سنندج اظهار کرد: معابر و محوطه‌های خاکی، استقرار سطل‌های پلاستیکی کم‌حجم و شکسته شده باعث اختلال در جمع‌آوری مناسب زباله و باوجود شیرابه‌های اطراف آن، بوهای نامطبوع و بیماری‌زا استشمام شده و شهرداری نیز به وظیفه خود هیچ عملی نمی‌کند.

او با بیان اینکه یک موج نامرئی مخرب و معیوب در فضای فرهنگی بر مسکن مهرها حاکم شده است، اظهار داشت: قطعا در چند سال آینده به دلیل وجود شکاف طبقاتی، این مجتمع‌ها به یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی سنندج تبدیل می‌شود. شهروند سنندجی با ابراز گله‌مندی از وضعیت نامناسب مبلمان شهری خاطرنشان کرد: ساکنین مسکن مهر حق زندگی دارند و باید حقوق شهروندی و مبلمان شهری در این مجتمع‌ها رعایت شود.

نبود زیرساخت‌های رفاهی در مسکن مهر کردستان

مهناز خداکرمی دکتری برنامه‌ریزی شهری و استاد دانشگاه‌های کردستان نیز گفت: مسکن مهر به دلیل مدیریت نامناسب و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در برخی از شهرها از جمله سنندج به یکی از مشکلات تبدیل‌شده است. او با اشاره به نبود زیرساخت‌های رفاهی در مسکن مهر افزود: بعد از اسکان جامعه هدف، مشکلات بیشتری از جنس اجتماعی و فرهنگی دامن‌گیر ساکنان آن شده و آموزش و برنامه‌های فرهنگی بیشتری در این مناطق نیاز است. دکتری برنامه‌ریزی شهری به مشکلات زیرساختی مسکن مهر کردستان اشاره کرد و گفت: مدیریت بد در احداث و جانمایی بدتر آن از دیگر مشکلات مرتبط با زیرساخت این واحدهاست چراکه کمبود منابع زمینی، احداث آن‌ها روی تپه‌های اطراف شهر را به دنبال داشته است. او یادآور شد: هدف اصلی دولت وقت از ساخت مسکن مهر اسکان اقشار کم‌درآمد در واحدهای متعلق به خود بود اما امروزه بیشتر واحدهای آن در اختیار مستأجران و متناقض با اهداف اولیه است. استاد دانشگاه‌های کردستان با بیان اینکه یکی از معضلات مسکن مهر در سنندج، تغییر تصمیم در مرحله پایانی احداث یعنی تبدیل پارکینگ‌های تعبیه‌شده در داخل ساختمان به واحدهای مسکونی بود، تصریح کرد: نبود پارکینگ و جانمایی در محوطه‌های باز و همچنین کمبود محسوس پارکینگ به‌نحوی‌که شب‌ها باعث ایجاد مزاحمت شده یکی دیگر از مشکلات مهم این واحدهاست. خداکرمی با ذکر اینکه آپارتمان‌نشینی نیازمند فرهنگ خاص خود است، عنوان کرد: متأسفانه امروزه در مسکن مهر حتی در پرداخت شارژ ساختمان‌ها نیز مشکلات زیادی ایجادشده و برخی از مستأجران اختلاط فرهنگی بسیاری برای ساکنان به وجود آورده‌اند.

4900 واحد مسکن مهر در کردستان تحویل متقاضیان داده نشده است

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز اظهار کرد: محوطه پروژه‌های مسکن مهر در حد الزامات و نیازها اساسی مانند عملیات خاک‌برداری، شن‌ریزی، جدول‌گذاری و آسفالت پیاده‌رو اجرا و در اختیار ساکنین و بهره‌برداران قرارگرفته است.

خسرو ویسی افزود: خدمات زیر بنایی شامل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز به‌طور کامل و اصولی اجراشده و در حال خدمت‌رسانی است اما در بخش خدمات و تأسیسات روبنایی شامل ساختمان‌های ورزشی، درمانی و فضای سبز با کمبود‌ها و نواقص زیادی روبرو است. او علت وجود معضلات و مشکلات در مسکن مهرهای کردستان را کم‌کاری دستگاه‌ها و ادارات ذی‌ربط با این کاربری‌ها دانست و گفت: در طرح سایت‌های مسکن مهر تمام فضاهای عمومی موردنیاز و اراضی کاربری متناظر پیش‌بینی‌شده اما «بنا به دلایل نامشخص» دستگاه‌های مربوطه در احداث آن‌ها کم‌کاری کردند. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان در ادامه بیان کرد: عمده سایت‌های مسکن مهر پارکینگ ندارند و سایت 5400 واحدی بهاران نیز بنا به تصمیمات سنوات قبل تا حدودی دچار مشکل کمبود فضای پارکینگ است. او با بیان اینکه در حال حاضر 4900 واحد مسکن مهر تحویل داده نشده، افزود: بالغ‌بر 500 واحد از این میزان آماده تحویل و مابقی نیز در مراحل مختلف اجرایی قرار دارد. ویسی اذعان کرد: از این تعداد مسکن مهر باقیمانده نیز حدود 1500 واحد از آن‌ها دارای مشکلاتی از قبیل اختلافات میان اعضا و تعاونی‌ها، اختلاف تعاونی با اعضای سازنده، افزایش وام و اعمال فشار به متقاضیان است که پیش‌بینی می‌شود با همکاری تمام دستگاه‌ها، متقاضیان و مراجع قضایی این مشکلات کاهش و شاهد اتمام پروژه‌ها و تحویل واحدها به مردم باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد