hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| بم در حسرت بازگشایی سینماها

کرمان| بم در حسرت بازگشایی سینماها

16 سال از زلزله بم می‌گذرد اما تأثیرات مخرب آن همچنان ادامه دارد. 

به گزارش مهر، در سال ۸۲ زمین‌لرزه‌ای مهیب شهر بم را لرزاند و ۹۰ درصد این شهر را ویران کرد، هرچند چهار سال بعد از زمین‌لرزه جشن بازسازی این شهر برگزار شد اما ناله‌های بم هنوز هم به گوش می‌رسد، شهر بم زخم‌های ناشی از زمین‌لرزه را برجان خود احساس می‌کند. کوچه‌های خاکی بناهای بازسازی نشده و ارگ بمی که همچنان در حال بازسازی است نمادی از دردهای این شهر هستند؛ اما درحالی‌که روح و روان بمی‌ها همچنان در کشاکش از دست دادن ۳۰ هزار نفر طی ۱۰ ثانیه می‌لرزند و مشکلات روحی در این شهر بیداد می‌کند شادی و نشاط اجتماعی مهم‌ترین مرهم این مشکل بیان می‌شود اما دقیقا در همین بخش کمترین اقدامات انجام‌شده است. نماد این حرف عدم بازسازی سینما ایران و سینما شهر تماشای بم است، یکی از شهروندان بمی گفت: سینمای بم یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌های فرهنگی شهر بود؛ عصرها که هوا خنک می‌شد روبروی درهای سینما مملو از مردمی بود که برای دیدن آخرین فیلمی که اکران شده، وارد سینما می‌شدند. مردم این شهر با سینما و هنر خو گرفته‌اند و بخشی از زندگی هر بمی را هنر تشکیل می‌دهد. او گفت: دقیقا از چند ماه بعد از زمین‌لرزه مسئولان فرهنگی هر زمان به این شهر می‌آمدند از بازسازی سینمای شهر می‌گفتند، حتی یک‌بار سینمای اداره فرهنگ و ارشاد را تجهیز کردند و فیلم محمد رسول‌الله را نمایش دادند اما در تمام دولت‌های گذشته حتی یک آجر از سینمای بم هم سر جایش قرار نگرفته است.

بمی‌ها برای دیدن فیلم باید به کرمان سفر کنند

پیش‌ازاین در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهر تماشا نام داشت اما هر دو این سینماها در زمین‌لرزه بم تخریب شدند. سینمای بم در حالی بلاتکلیف به حال خود رهاشده است که مردم این شهر برای دیدن فیلم‌های سینمایی روز باید مسیر کرمان – بم را طی کنند، یکی از شهروندان بمی گفت: مسئولان مردم زلزله‌زده بم را فراموش نکنند، پیش‌ازاین در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهر تماشا نام داشت اما هر دو این سینماها در زمین‌لرزه بم تخریب شدند. محمد طبسی افزود: طی این سال‌ها مسئولان در دولت‌های مختلف آمدند و رفتند و وعده دادند اما هیچ‌یک عملی نشد اگر به مکان این دو سینما بروید هنوز بقایایی ویرانه‌های سینماها وجود دارد و کاملا پاک‌سازی نشده است. او ادامه داد: برخی از جوانان بمی برای دیدن فیلم‌های روز مجبور هستند صدها کیلومتر راه تا کرمان طی کنند درحالی‌که گفته می‌شود مردم بم به افزایش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارند اما در این زمینه هنوز اقدامی انجام‌نشده است.

بازسازی سینمای بم یک مطالبه عمومی مردمی باشد

اعظم جوشایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم در خصوص آخرین وضعیت بازسازی سینماهای بم می‌گوید: پیگیری مداومی در راستای بازسازی سینمای بم انجام‌شده است و امیدواریم به‌زودی شاهد نمایش فیلم‌های سینمایی روز ایران در بم باشیم. او تصریح کرد: بازسازی سینمای بم باید یک مطالبه عمومی مردمی باشد و در این صورت شاهد تسریع درروند بازسازی خواهیم بود. جوشایی گفت: با پیگیری‌هایی که از سوی ادامه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان انجام‌شده است تسهیلات مناسبی تحت عنوان پروژه سینما امید تعلق‌گرفته است. او گفت: این تسهیلات شامل ۸۰۰ میلیون تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی وزارت کشور تخصیص‌یافته است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم گفت: منتظر استقبال بخش خصوصی در این مجموعه هستیم و از مردم و سرمایه‌گذاران بم می‌خواهیم در این راستا پیش‌قدم باشند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد