hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اردبیل مغفول در عرصه گردشگری سلامت

اردبیل مغفول در عرصه گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یا گردشگری تندرستی ظرفیت بالایی را برای جذب گردشگر در اختیار استان‌های خوش آب‌وهوای کشور قرار می‌دهد که یکی از این استان‌ها اردبیل است اما این سرفصل در صحبت‌های مسئولان در حد طرحی خام باقی‌مانده است.

 به گزارش تسنیم به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت این استان وجود 110 چشمه آب گرم معدنی است اما تاکنون بهره‌برداری از آن مقبول نبوده است. نادر فلاحی تصریح کرد: ما در گردشگری سلامت باید به امکانات خدادادی توجه ویژه داشته باشیم اما در همین آب‌های گرم به‌جای همگامی با طرح‌های اجراشده در سطح دنیا، استخرهای ما صرفا محل شنا بوده و خدمات پزشکی ارائه نمی‌شود. او افزود: به همین دلیل تغییر نگرش سال گذشته مطرح شد و به‌جای پروژه‌های آب‌درمانی که صرفا ساخت استخر بود، ساخت مجتمع‌های آب‌درمانی موردحمایت ویژه قرار گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی استان معتقد است اردبیل یکی از مبادی ورود مسافران آذری است اما حتی از سفر مسافران آذری استفاده بهینه نداشتیم و با این روند نمی‌توان رونق گردشگری سلامت را شاهد بود.

فعلا با کمبود امکانات مواجه هستیم

معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل نیز در این خصوص گفت: پزشکان آموزش‌دیده قرار است در مجتمع‌ها مستقرشده و با ویزیت بیمار به او نسخه استفاده از آب‌درمانی بدهند. محمدرضا رضایی افزود: برخلاف روال سابق که بیمار بدون اطلاع صرفا در آب‌درمانی شنا می‌کرد، زیر نظر پزشک متخصص از شیوه‌های درمانی بهره خواهد برد. البته فعلا با کمبود امکانات مواجه هستیم مانند گل درمانی و لجن درمانی که باید در مجتمع‌ها پیاده شود. او با اشاره به شیوه‌های درمانی در آب گفت: همچنین فیزیوتراپی در آب، بخوردرمانی برای تنفس بهتر، استفاده از آب گرم و سرد و استفاده از آب آشامیدنی درمانی به‌مرورزمان در مجتمع‌ها نهادینه می‌شود.

معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل همچنین آب‌وهوای کوهستانی منطقه را مناسب برای سپری کردن دوران نقاهت دانست و اظهار کرد: اثرات آفتاب، امواج ماوراءبنفش آفتاب، فشار هوا، میزان اکسیژن و حتی سرما در این منطقه در بهبود برخی بیماری‌ها مؤثر است. به گفته رضایی این منطقه در حالی از رطوبت، سرما و اکسیژن مناسب برخوردار است که در بسیاری از استان‌ها با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم و اینکه این شرایط آب‌وهوایی برای درمان کدام بیماری مناسب است باید به‌صورت جامع مطالعه کنیم. معاون درمان علوم پزشکی استان تصریح کرد: طبیعت‌گردی، آب‌وهوای کوهستانی و آب‌های درمانی می‌تواند به‌عنوان یکی از شیوه‌های مؤثر درمان بیماری‌های غیر واگیر ازجمله بیماری‌های چاقی، کم‌تحرکی، قلبی عروقی، تنفسی و سرطان‌ها باشد.

درعین‌حال مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان اردبیل نیز معتقد است از ظرفیت دفاتر در معرفی جاذبه‌های گردشگری سلامت به حد لازم استفاده‌نشده است و متأسفانه برنامه‌ای نیز به آژانس‌ها ارائه نمی‌شود.

سیمین غیبی با اشاره به برگزاری دومین اجلاس کشورهای عضو اکو با محوریت گردشگری سلامت در اردبیل، گفت: سهم دفاتر در این رویداد مشخص نیست و این در حالی است که آژانس‌ها می‌توانند نسبت به معرفی جاذبه‌ها و انتقال بیماران خارجی نقش ایفا کنند. او افزود: چنین رویدادهایی فرصت استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی است اما در نگاهی جامع مشاهده می‌شود که از توان آژانس‌ها تاکنون استفاده‌نشده است.

وزارت بهداشت واقف به‌ضرورت توسعه گردشگری سلامت است

مطابق اظهارات رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت از 960 بیمارستان فعال در سطح کشور، 166 مرکز برای پذیرش و بستری بیماران خارجی مورد تائید قرارگرفته‌اند که یکی از آن‌ها استان اردبیل است. سعید هاشم زاده اظهار داشت: بر اساس آمارهای احصا شده بیشترین بیماران خارجی پذیرش‌شده در بیمارستان‌های کشور، از کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، پاکستان و با اختلاف بیشتر از کشورهای کویت، بحرین و ایرانیان مقیم خارج از کشور است. او افزود: وزارت بهداشت واقف به‌ضرورت توسعه گردشگری سلامت است و با توجه به تحولات منطقه و وضعیت کشور در سطح بین‌الملل، گردشگری سلامت یکی از راهکارهای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد