hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اردبیل| حیرت حیران از ساخت‌وسازهای غیرمجاز

اردبیل| حیرت حیران از ساخت‌وسازهای غیرمجاز

ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه حیران اگرچه در ابتدای امر روند آرامی داشت و جدی گرفته نمی‌شد اما در ۵ سال گذشته سال شتاب گرفت تا دردسرساز شود.

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس اطلاعات رسمی، سطح جنگل‌های شمال ایران طی ۴۰ سال گذشته از سه میلیون و ۶۰۰ به یک‌میلیون و ۸۰۰ هکتار کاهش‌یافته و در حقیقت نصف شده و روزانه حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال، ازنظر کمی و کیفی مورد تخریب قرار می‌گیرد و با ادامه این روند و طبق نظر کارشناسان امر، خطر نابودی جنگل‌ها تا ۱۰ سال دیگر وجود دارد. روستای حیران از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آستاراست که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری و مجاورت با شبکه راه بین‌المللی ویژگی‌های خاصی را دارد. متأسفانه در طی یک دهه گذشته این منطقه بسیار موردتوجه قرارگرفته و پس از تهیه طرح هادی این روستا با مساحت ۱۶۰ هکتار و اجرای آن قیمت زمین بالا رفت و لذا تعدادی از افراد متنفذ از شهرستان و استان مجاور به نام وابستگان خود اقدام به تغییر کاربری کردند و ۱۰۰ هکتار دیگر نیز به این ساخت‌وسازها افزوده شد. این مشکل سال‌هاست که موجب شده تا گردنه حیران تغییر چهره داده و بیشتر از اینکه کوه و مناطق جنگلی به چشم بیاید، ویلا و خانه‌های مسکونی دیده می‌شود. شدت این ساخت‌وسازها در ۵ سال گذشته سال اخیر زیاد شده تا جایی که مسئولان کشوری و استانی در این مورد واکنش جدی نشان داده‌اند.

موضوعی که جدی گرفته نشد

ویلا سازی افراد سودجو و اعتراض به تغییر کاربری و عدم نظارت بر کار آن‌ها در این مناطق تا آنجا پیش رفت که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز متذکر شد تخریب منابع طبیعی و ویلا سازی در شمال کشور بشدت افزایش‌یافته و منطقه سرسبز حیران در اردبیل نیز دستخوش این مشکل شده است. باوجوداینکه سال ۱۳۹۴ دادستان وقت کشور نیز در برنامه زنده تلویزیونی اذعان داشت که دستور اکید مبنی بر مقابله و برخورد با زمین‌خواران را صادر کرده است اما جالب اینجاست که در همین حال برخی مسئولان محلی با عینک خوش‌بینی به این موضوع نگاه کرده و ظاهراً موضوع را خیلی جدی نگرفتند. این دغدغه‌ها در حالی از ۱۰ سال گذشته آغازشده است که سال گذشته اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا اعلام کرد که حدومرز مستثنیات اشخاص و منابع ملی در منطقه حیران را با علائم و پایه‌های سیمانی مشخص کرده است و ساخت‌وسازهایی که در این منطقه انجام می‌شود، متعلق به افراد حقیقی است و این افراد در زمین شخصی خود به ساخت‌وساز پرداخته‌اند و ارتباطی به منابع طبیعی ندارد.

‌آسیب جدی درنتیجه سهل‌انگاری‌های گذشته

در همین حال حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی، رئیس سابق دادگستری استان اردبیل که هفته گذشته سکان قضایی این استان را به جانشین خود واگذار کرد اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی مسئولان استان در حفاظت از اراضی ملی و جنگلی کوتاهی کرده و درنتیجه منابع طبیعی به سبب تخریب و تصرف از سوی سودجویان در معرض آسیب جدی قرارگرفته است. او بیان کرد: مراتع و جنگل‌ها در اثر کوتاهی و سهل‌انگاری درگذشته مورد تعرض قرارگرفته و اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت آن‌ها وخیم‌تر هم خواهد شد. قاصدی بابیان اینکه تخریب منابع طبیعی خیانت برای جامعه بشری است، افزود: با برگزاری همایش و جلسات جلوی تخریب منابع طبیعی گرفته نمی‌شود بلکه باید عزم جدی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی وجود داشته باشد و فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود. رئیس سابق دادگستری استان اردبیل گفت: اگر دیدگاه مردم و مسئولان درباره حفاظت از عرصه‌های طبیعی و ملی اصلاح نشود باز شاهد تخریب و تصرف اراضی ملی خواهیم بود. به گفته او، مردم نباید اجازه فرصت‌طلبی را به هیچ‌یک از سودجویان بدهند و هرگونه تخلف را در سریع‌ترین زمان ممکن به مراجع ذیصلاح گزارش کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد