hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ساخت جاده قزوین به کلاچای به‌کندی پیش می‌رود

ساخت جاده قزوین به کلاچای به‌کندی پیش می‌رود

عده‌ای می‌گویند طرح اتصال استان قزوین به شرق استان گیلان با احداث جاده قزوین- رحیم‌آباد به کلاچای متوقف‌شده و عده دیگری می‌گویند این پروژه متوقف نشده بلکه به‌کندی در حال پیشرفت است اما درهرحال پروژه‌ای که ۴۱ میلیارد تومان برای آن هزینه شده تنها پیشرفت ۱۵ درصدی داشته و به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی با چالش روبروست. 

به گزارش مهر، با بهره‌برداری از راه‌های ارتباطی در دست احداث قزوین - تنکابن و قزوین به کلاچای بدون شک شاهد کاهش شدید بار ترافیکی در کریدورهای جنوب، مرکز و شرق کشور به شمال و شمال غربی کشور شامل جاده‌های چالوس، هراز، آزادراه و مسیر قدیم قزوین - رشت خواهیم بود. این پروژه پس از چند سال و هزینه شدن بیش از ۴۱ میلیارد تومان در حال حاضر به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی و برخی ایرادات فنی و کارشناسی اعلام‌شده از سوی محیط‌زیست با توقف نسبی روبرو شده و در انتظار تصمیم مسئولان استانی و کشوری برای ادامه یا توقف پروژه است.

پروژه متوقف نشده اما به‌کندی پیش می‌رود

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اجرای طرح قزوین به کلاچای متوقف نشده اما به‌کندی پیش می‌رود تا تعیین تکلیف شود. او بیان کرد: مشکلات این مسیر در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مطرح شد که فعلا در ۵ کیلومتر اول کار می‌کنیم و در یک ماه فرصتی که داریم تبادل اطلاعات خواهیم کرد تا بر اساس مجوزها بتوانیم ادامه مسیر دهیم. حق لطفی اظهار داشت: تاکنون برای اجرای این طرح ۴۱ میلیارد تومان هزینه شده و صلاح نیست کار در این مرحله متوقف شود. حق لطفی در پاسخ به این سؤال که گاهی برخی پیمانکاران در اجرای طرح‌ها به محیط‌زیست اهمیت نمی‌دهند و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها موجب تخریب رودخانه‌ها و منابع طبیعی می‌شوند گفت: البته گاهی این تخریب اجتناب‌ناپذیر است مانند وقتی‌که انفجار صورت می‌گیرد مقداری سنگ و لاشه وارد رودخانه‌ها و منابع طبیعی می‌شود که جمع‌آوری آن‌ها گاهی غیرممکن است اما ما موظف کرده‌ایم تا مجریان طرح از ریختن سنگ و خاک در بستر رودخانه خودداری کنند که در این راستا چند پیمانکار هم تذکر گرفتند. مدیرکل راه و شهرسازی یادآور شد: قطعا وظیفه داریم نظارت بیشتری در اجرای طرح‌های جاده‌سازی داشته باشیم. حق لطفی تصریح کرد: قادریم با کمک محیط‌زیست مشکلات را برطرف و دستور ۴۰ گانه را رعایت کنیم و از شیب‌های متعادل طرح را ادامه دهیم و ظرفیت ایستگاه آبی رعایت شود زیرا از دره شاهرود به بالا اشکالاتی گرفته‌شده که منابع آبی باید حفظ‌شده و عبور وحوش منطقه صیانت شود که باید یک گذار برای آن تعریف کنیم. او اضافه کرد: به نظر می‌رسد همین مسیر فعلی با اصلاح ایراداتی که محیط‌زیست گرفته بهترین گزینه است تا ما حداقل طرح را تا محدوده استان خود به پایان برسانیم.

توسعه با حفظ محیط‌زیست ارزشمند است

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی رئیس‌کل دادگستری در خصوص مشکلات ساخت این راه گفت: در دو هفته گذشته به همراه مدیرکل محیط‌زیست، راه و شهرسازی و دادستان از محور رحیم‌آباد به کلاچای بازدید شد و به نظر می‌رسد در مسیر ۹ کیلومتری تا شاهرود مشکل زیادی ندارد و قرار شده تا یک ماه آینده سازمان محیط‌زیست نظر نهایی را اعلام کند. او اضافه کرد: این مسیر اگر به گیلان متصل شود مقرون‌به‌صرفه است و روستاهای مسیر از بن‌بست خارج می‌شود. قدرتی یادآور شد: محیط‌زیست برای ما به همان میزان اهمیت دارد که توسعه و عمران مناطق در اولویت است اما باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم تا توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی به محیط‌زیست که به نسل امروز و آیندگان تعلق دارد آسیب نزند.

قطعه اول را تکمیل می‌کنیم

علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری قزوین هم گفت: با توجه به اجرای قطعه اول جاده قزوین –رحیم‌آباد- کلاچای به اعتبارات موجود قطعه اول این جاده از کیلومتر ۵ تا ۹ از سه‌راهی باراجین تا سه‌راهی میزوج با همه ابنیه و پل‌های اتصالی اجراشده و آماده بهره‌برداری خواهد شد. فرخزاد تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود تمامی مسئولان مربوطه باید تلاش کنند تا قطعه اول این پروژه با رعایت مسائل زیست‌محیطی به بهره‌برداری برسد و ناتمام نماند. او افزود: بنا به نظر مشاور طرح به علت شیب زیاد محور فعلی حتی با تعریض جاده و احداث پل بازهم نیاز است در برخی مسیرها خاک‌ریزی یا خاک‌برداری صورت گیرد که این کار مستلزم ایجاد راه‌های انحرافی بوده و به همین دلیل امکان اصلاح محورهای فعلی وجود ندارد. معاون عمرانی استانداری با بیان اینکه ادامه مسیر نیاز به بازنگری دارد، گفت: ادامه مسیر تا شاهرود حتما می‌بایست توسط مشاور طرح بازنگری شود تا مشکلات زیست‌محیطی، منابع طبیعی و نیز مشکلات اجرایی به حداقل ممکن برسد.

همه پروژه‌های عمرانی باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد

حسن پسندیده مدیرکل محیط‌زیست استان هم در این زمینه گفت: اداره محیط‌زیست هم مانند سایر بخش‌ها با توسعه موافق است اما نباید اجرای طرح‌های عمرانی به میراث آیندگان آسیب بزند. او بیان کرد: در اجرای طرح‌ها باید حقوق انسان‌ها، محیط‌زیست و وحوش منطقه محترم شمرده شود و قرار نیست وقتی جاده‌ای احداث می‌کنیم رودخانه‌ها را با سنگ و خاک ناشی از انفجار پرکنیم تا سیلاب شود و یا با عبور جاده از مسیر عبور وحوش منطقه نسل حیوانات را نابود کنیم و یا آب‌های زیرزمینی را آلوده و مسیر سیلاب ایجاد کنیم لذا تأکید جدی داریم تا اجرای طرح‌ها با کمترین آسیب به محیط‌زیست باشد. پسندیده تصریح کرد: در اجرای جاده قزوین به رحیم‌آباد و کلاچای نگاه کارشناسی ما این است که تا کیلومتر ۹ از قزوین تا دوراهی میزوج این مسیر ادامه یابد و در این محل متوقف شود تا مطالعات زیست‌محیطی ارائه شود چون در این منطقه قرار است یک پل احداث شود. او بیان کرد: این منطقه یک اکو توریسم زیبا و ارزشمند است که می‌تواند کانون جذب گردشگر داخلی و خارجی باشد و ما نباید این فرصت را با ساخت جاده از بین ببریم و از سوی دیگر قرار نیست به نام توسعه مسیرهای بکر و زیبای خود را نابود کنیم و فقط به فکر ساخت جاده‌های متعدد در کنار یکدیگر باشیم. مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین تصریح کرد: اینکه گفته‌شده مسیر اتصال قزوین به استان گیلان کوتاه می‌شود دلیل منطقی برای تخریب محیط‌زیست نیست و به نظر می‌رسد با یک تغییر رویکرد بدانیم گاهی جاده‌های موجود حتی اگر بزرگراه و راه اصلی نباشد می‌تواند نقش دسترسی را ایفا کرده و از تخریب منابع ارزشمند محیط‌زیست که میراثی گران‌بهاست بشدت جلوگیری کند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد