hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

در سفر به شمال این غذا‌ها را بچشید

اغلب مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی، سفر به شمال کشور را ترجیح می‌دهند. این میزان از محبوبیت شهر‌های شمالی در بین مسافران، به خاطر ویژگی‌های خاص این منطقه است. ویژگی‌هایی مانند آب و هوا، طبیعت بکر، نزدیکی به دریا، جنگل سرسبز و غذا‌های خوشمزه این منطقه هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند. بله درست متوجه شدید؛ یکی از دلایل سفر به شهر‌های شمالی همین غذا‌های خوشمزه آن است. طعم و رنگ این غذا‌ها به قدری خوب است که حتی شهری مانند رشت را به عنوان شهر خلاق غذا نامیده‌اند. یا خود مازندران نیز از مراکز گردشگری غذا در کشور است. این ویژگی برای علاقمندان به رستوران گردی بسیار مهم است و هستند افرادی که به خاطر تجربه غذا‌های شمالی، بلیط هواپیما مشهد رشت گرفته و راهی این شهر می‌شوند. در این مطلب غذا‌هایی را معرفی خواهیم کرد که باید در سفر به شمال حتماً طعم آن‌ها را بچشید.

 

۱ - شامی کباب

یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های گیلانی، شامی یا شامی کباب نام دارد. این کباب خوشمزه با سس و مخلفات درست شده و مردم شمال آن را به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. در کنار این غذای خوشمزه، مخلفات دیگری مانند باقلا خام و سیر تازه را هم سرو می‌کنند تا مزه آن برای مدت‌ها در زیر دندان شما بماند. شامی را می‌توان در بیشتر رستوران‌های محلی گیلان سفارش داد؛ ولی خب شامی کباب منطقه رودبار معروف‌تر از دیگر جا‌های این استان است. خوبی شامی به خاطر این است که می‌توان آن را برای مسافرت‌های بین راهی هم آمده کرد. البته اگر شامی کباب را به همراه نان داغ مصرف کنید، لذت آن دوچندان خواهد بود.

۲ - اناربیج

غذای انار بیج در اصل یک خورش مخصوص شمالی است که با گوشت چرخ کرده، مغز گردو، رب انار و سبزی‌های معطر درست می‌شود. سبزیجات نقش مهمی در غذا‌های مردم شمال دارند و برای درست کردن بیشتر خورش‌ها از آن استفاده می‌شود. سبزی‌های معطر مورد استفاده در اناربیج، شامل برگ‌های چوچاق، نعناع، جعفری و گشنیز است. سرخ شدن این سبزی‌ها باعث می‌شود تا خورش شما تیره‌تر شده و به خوبی جا بیفتد. گوشتی‌های قلقی و کوچک که با رب انار مزه دار شده‌اند، طعم این غذای شمالی را دو چندان می‌کند. حتماً در سفر به گیلان و شهر‌های شمالی، این غذای خوش رنگ و بو را امتحان کنید.

۳ - کباب یا مرغ ترش

کباب ترش یا مرغ ترش، یکی دیگر از معروف‌ترین غذا‌های شمالی است. اینکه چرا این غذای شمالی دو اسم متفاوت دارد، به خاطر نوع گوشت آن است. یعنی اگر برای درست کردن آن از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده کنید، کباب ترش است و اگر گوشت مرغ باشد آن را مرغ ترش گویند.

این نوع گوشت را در سسی مخصوص متشکل از رب انار، آب لیمو و پیاز مزه دار می‌کنند تا طعمی ترش بگیرد. در خورشت این غذا هم رب انار وجود دارد تا رنگی تیره و جا افتاده به خود بگیرد. در آخر هم برای تزیین آن از دانه‌های سرخ رنگ انار استفاده می‌کنند.

۴ - میرزا قاسمی

برای مسافران علاقه‌مند به غذا‌های بدون گوشت، بهترین گزینه میرزا قاسمی است که با بادمجان درست می‌شود. این غذا از خوراکی‌های اصیل و بسیار محبوب استان گیلان است که طعم خوشمزه‌ای دارد. برای درست کردن این غذا از گوجه فرنگی پوست کنده، سیر، تخم مرغ و بادمجان کباب شده استفاده می‌شود. این غذا را می‌توان با نان تازه و داغ سرو کرد و یا آن را به همراه مقداری کته درست شده با برنج شمالی میل کنید. میرزا قاسمی به قدری معروف است که در بیشتر رستوران‌های محلی شمال کشور آن را طبخ می‌کنند.

۵ - خورش آلو مسما

این غذای لذیذ شمالی با مرغ، پیاز، زعفران، آلوی خشک و یک سری ادویه مخصوص درست می‌شود. خورش آلو مسما طعمی ترش و شیرین دارد و بهتر است که آن را به همراه پلو یا کته سفید میل کنید. شاید ترش و شیرین بودن این غذا باعث شود تا کمتر ذائقه‌ای آن را قبول کند.

ولی خب وقتی به ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آهن موجود در این غذا دقت کنید، متوجه خواهید شد که حداقل ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. البته می‌توان با اضافه کردن یک سری چاشنی، طعم این غذا را کمی تغییر داد. مثلاً با اضافه کردن شکر یا عسل به غذا، طعم خورش آلو مسما شیرین‌تر خواهد شد. یا برای زیاد شدن ترشی آن، از رب انار و لیمو ترش استفاده کنید. زعفران و گلاب و رزماری هم می‌تواند طعم و عطر این غذا را بیشتر کند.

۶ - سیر قلیه

سیر در بین غذا‌های معروف شمالی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل مردم این دیار سعی می‌کنند تا در پخت غذا یا حداقل به صورت سیر ترشی، آن را در سفره‌های خود داشته باشند. اما شمالی‌ها یک نوع غذای محبوب به نام سیر قلیه با آن درست می‌کنند که طعم خوشمزه‌ای هم دارد. سیر قلیه را با سینه مرغ، روغن، لپه، برگ سیر و ادویه درست می‌کنند. مزه این غذا به خاطر سیر کمی تند بوده و مقداری هم ترش می‌زند. برای مسافرانی که بلیط مشهد رشت گرفته و راهی این دیار شده‌اند، تجربه کردن سیر قلیه از نان شب هم واجب‌تر است.

۷ - خورش پامادور

املت رشتی یا خورش پامادور، از غذا‌های سنتی و خوشبو استان گیلان است. درست کردن این غذا به نسبت دیگر خوراکی‌های این لیست، بسیار ساده‌تر بوده و در مدت زمان کمی درست می‌شود. شمالی‌ها به گوجه فرنگی پامادرو می‌گویند و اسم غذا هم از همین موضوع گرفته شده است. با کمی سیر و روغن و گوجه فرنگی، می‌توان این خورش ساده را درست کرد. سیر قلیه را با نان تازه و یا به همراه کته سرو می‌کنند. ساده بودن این غذا به مسافران این امکان را می‌دهد تا در سفر‌های کمپینگ و یا اقامت در سوئیت‌ها نیز آن را درست کنند.

سخن نهایی

این مطلب در اصل بهانه‌ای برای معرفی غذا‌هایی بود که باید در سفر به شمال حتماً طعم آن‌ها را بچشید. برای سفر به این شهر زیبا و چشیدن غذاهای خوش طعم بلیط هواپیما خود را از فلای تودی بخرید.

 

منبع: sharghdaily-924442

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد