hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| از سیر تا پیاز سیر

زنجان| از سیر تا پیاز سیر

سیر طارم از دیرباز در سراسر کشور زبانزد عام و خاص بوده و این شهر از قطب‌های بزرگ تولید سیر در ایران است و کیفیت خوب این محصول می‌تواند صادرات آن را در مسیر موفقی قرار دهد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که دراین‌بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است. شاید عرضه محصول سیر طارم به‌صورت فله‌ای و دریک بازه زمانی در حجم زیاد را بتوان یکی از عوامل کاهش قیمت سیر عنوان کرد، زیرا تا زمانی که نتوانیم میزان عرضه و تقاضا را تنظیم و به‌اندازه مصرف و کشش بازار، محصول را تولید کنیم، مشکلات پایین بودن قیمت محصول و کاهش تقاضا را خواهیم داشت. افزایش واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی می‌تواند بازار این محصول را متعادل کند و رشد صادرات این محصول را به همراه داشته باشد که این امر نیز مستلزم سرمایه و حمایت مسئولان است.

 دردی که هرساله تکرار می‌شود

منصور تنوره یکی از کشاورزان نمونه این شهرستان و نماینده کشاورزان در مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با گلایه از قیمت پایین سیر گفت: کشاورزان با این قیمت پایین ضرر و زیان فراوانی می‌بینند.

وی این مشکل را به خاطر نبود حمایت از طرف دولت از سیر کاران دانست و افزود: هم‌اکنون دلالان، مثل سال‌های گذشته وارد میدان شده‌اند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهد این محصول را خریداری می‌کنند این در حالی است که دستمزد بالای کارگرانی که نسبت به برداشت سیر در مزارع اقدام می‌کنند و اغلب غیربومی هستند باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده این محصول برای کشاورزان شده است. این کشاورز افزود: به‌طور متوسط سیر تولیدشده در این شهرستان به قیمت ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان از سوی دلالان خریداری می‌شود این در حالی است که قیمت خرید در مواردی حتی به زیر هزار تومان هم رسیده است که این یعنی متضرر شدن کامل کشاورز. وی ادامه داد: حمایت مهم‌ترین خواسته کشاورزان سیر کار است چراکه بدون حمایت دسترنج کار کشاورزان بر روی زمین باقی می‌ماند.

برداشت سیر از یک هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع طارم

مجتبی اسکندری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: کشاورزان طارمی هم‌اکنون کار برداشت محصول سیر را از یک هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۲ هزار تن سیر از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار‌های مصرف شود. اسکندری عنوان کرد: سیر از محصولات مهم زراعی شهرستان طارم محسوب می‌شود و امسال حدود ۲ هزار نفر از بهره‌برداران طارمی از طریق کشت و کار این محصول امرارمعاش می‌کنند. اسکندری افزود: سیر طارم در پاییز کشت می‌شود و برداشت و عرضه سیر تازه در استان زنجان تا پایان خردادماه ادامه دارد. این مقام مسئول تصریح کرد: تولید به روش سنتی و نیز نبود واحد‌های فراوری و بسته‌بندی در این شهرستان و همچنین کاهش قیمت این محصول در بازار ازجمله مهم‌ترین مشکلات سیر کاران طارمی است.

وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین این محصول در بازار گفت: افزایش سطح زیر کشت در شهرستان مغان اردبیل و همزمانی برداشت این محصول در دو استان از دلایل کاهش قیمت این محصول است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به پیگیری موضوع کاهش قیمت این محصول گفت: تعاون روستایی اقدام به خرید محصول سیر کاران طارمی خواهد کرد که نحوه خرید توافقی و قیمت تعیین شده با در نظر گرفتن منافع کشاورز و حفظ تعادل بازار است به‌گونه‌ای که بازار سیر ازنظر ارزش سیر در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را به دست نگیرند.

تعاونی روستایی خریدار محصول سیر کشاورزان طارمی

عبدالله جعفری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هم‌اکنون سیر مرغوب و صادراتی شهرستان طارم استان زنجان موسوم به سیر صورتی در حال برداشت و عرضه به بازار است.

 جعفری درباره پیگیری مشکلات کشاورزان طارمی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد تا سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید محصول سیر شهرستان طارم اقدام کند. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین به برگزاری جلسه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی با حضور تجار و فعالان صادراتی این محصول اشاره کرد و ادامه داد: ترغیب تجار نسبت به امر بازاریابی و صادرات این محصول، معرفی تعدادی از شرکت‌های علاقه‌مند به صادرات سیر و توسعه بازار، برای دریافت تسهیلات و همچنین اعلام آمادگی برای تأمین تسهیلات سرمایه در گردش موردنیاز صادرکنندگان محصول سیر باهدف توسعه صادرات از اقدامات این سازمان در راستایی حل مشکلات سیر کاران شهرستان طارم است. جعفری اظهار امیدواری کرد با این تدابیر وضعیت کاهش قیمت محصول سیر اصلاح شود و شرایط به نفع کشاورزان رقم بخورد. وی با بیان اینکه در کنار این اقدامات مکاتبات با بازرگانی استان‌ها در جهت اطلاع‌رسانی نسبت به عرضه مستقیم سیر در کل کشور باهدف اینکه مصرف‌کننده‌ای سایر استان‌های که دسترسی به این محصول ندارند بتوانند بدون واسطه و باقیمت مناسب محصول باکیفیت دریافت کنند انجام‌شده است. این مقام مسئول ادامه داد: مکاتباتی نیز با صنایع مصرف‌کننده محصول سیر همچون صنایع داروسازی و صنایع کنسروی انجام‌شده است که امید می‌رود با تدابیر اتخاذشده شرایط به نفع سیر کاران تغییر کند. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در شهرستان طارم بخش عمده فرآوری به‌صورت سنتی توسط تولیدکنندگان انجام می‌شود؛ که محصولاتشان را به‌جای عرضه خام؛ فرآوری کرده و به‌صورت سیرترشی و به‌مرور اقدام عرضه می‌کنند. وی یکی از دلایل کاهش قیمت سیر در استان را عرضه سیر به‌صورت انبوه و هم‌زمان با استان‌های همچون اردبیل دانست و گفت: این همزمانی عرضه و علاقه‌مندی کشاورزان برای فروش خام و یک جای محصول خود باعث می‌شود که معادله عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد و درنتیجه قیمت محصول کاهش یابد. جعفری گفت: اگر کشاورزان بتوانند برداشت محصول خود از مزارع را ساماندهی کنند و محصول خود را به‌تدریج و در قالب نظام صنفی و تعاونی‌های که در شهرستان طارم وجود دارد به بازار عرضه کنند و یا پس از پاک‌سازی سردخانه‌ها نگهداری کنند و در ایام دیگر که بازار نیازمند این محصول است عرضه کنند بسیاری از مشکلات پیش‌آمده رفع می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد