hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| جدال پلدختری ها با گرما

لرستان| جدال پلدختری ها با گرما

پلدختری های سیل‌زده این روزها گرمای هوا را هم احساس می‌کنند و می‌دانند رفته‌رفته مانند سال‌های گذشته به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه جدال با گرما نفس‌گیر است.

 به گزارش رویداد امروز، سیل فروردین‌ماه امسال علاوه بر برجای گذاشتن هشت هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها و 1500 میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان به 35 هزار خانه نیز خسارت زد و بر اساس آمار جمعیت هلال‌احمر استان بیش از 14 هزار چادر امدادی بین سیل‌زدگان این استان توزیع شد. بدون شک اکنون‌که آب‌گرفتگی هزاران خانه برطرف و گل‌ولای از سطح آن‌ها پاک‌سازی‌شده 14 هزار خانوار در چادرها ساکن نیستند اما ده‌ها روستای واقع در مسیر کشکان و برخی مناطق شهری پلدختر و معمولان به دلیل تخریب و غیرقابل‌سکونت بودن منزل مسکونی خود در چادر مستقر هستند. برخی نیز که خانه‌شان تا حدودی قابل سکونت است و به‌اصطلاح چاردیواری‌اش همچنان پابرجا مانده، اما لوازم زندگی‌شان با سیل ویرانگر رفته و هرچند در خانه نیمه ویران خود زندگی می‌کنند اما وسایلی برای امرارمعاش ندارند. همه یا بخشی از ساکنان روستاهایی همچون چم حسین، دمرود، افرینه، ملاوی، زورانتل، بابزید، چم گرداب، چم شهران، چم مهر و خرسدر و مناطقی از پلدختر ازجمله کوی سازمانی و خیابان معلم در گرمای طاقت‌فرسای هوا زیر چادرها هستند. هوایی که امروز در بسیاری از شهرهای ایران همچنان اردیبهشتی و بهاری است از حدود هفته گذشته در مناطق سیل‌زده جنوب استان خبر از تابستان می‌دهد و وزش بادهای گرم و به قول اهالی منطقه (بادهای سرخ) سیلی دیگری بر صورت مردم ازجمله کودکان می‌زند. این روزها زندگی در زیر چادر با گرمای هوا که به‌زودی تا 40 درجه خواهد رسید، سخت شده است، گرمایی که سیل‌زدگان می‌گویند مشاهده عقرب‌ها از نشانه‌های آن است. در این شرایط یخچال از نیازهای بسیار اساسی و حیاتی مردم منطقه است تا علاوه بر تأمین آب‌خنک، مواد غذایی را در آن نگهداری کنند تا از بروز بیماری‌های عفونی ازجمله اسهال و استفراغ کودکان جلوگیری شود.

آلودگی‌های ناشی از سیل مردم پلدختر را اذیت می‌کند

سید حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روا نیست باگذشت بیش از یک ماه گردوخاک و آلودگی‌های ناشی از سیل مردم پلدختر را اذیت کند. او افزود: شهرداری و شورای شهر باید با برنامه‌ریزی و با استفاده از امکانات و تجهیزاتی که از استان‌های معین وارد شهرستان پلدختر شده برای پاک‌سازی و رفع آلودگی نهایت تلاش را داشته باشند. نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به‌جای حرکات پوپولیستی، خیابان و کوچه‌ها را شست‌وشو دهید و زباله‌ها را بیرون شهر ببرید! او با اشاره به اینکه وضعیت فعلی پلدختر و گردوخاک ایجادشده نتیجه ضعف شهرداری در سازمان‌دهی نکردن ماشین‌آلات راه‌سازی مستقر در زمان سیل بود بیان کرد: با هیچ‌کسی تعارف نخواهم داشت، افرادی را که در مقابل مطالبه و حقوق مردم کوتاهی کنند معرفی می‌کنم.

اجرای تعهدات تا پایان سال جاری

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در سفر به لرستان گفت: قول تأمین اقلام کالایی ازجمله تأمین 10 هزار لوازم‌خانگی و 15 هزار بسته نوشت‌افزار برای لرستان داده شد. محمد مخبر افزود: مقرر شد اقلامی که توانایی تولید آن در لرستان وجود دارد از همین استان تأمین شود که در این راستا انعقاد قرارداد با یخچال‌سازی لرستان در دست اقدام است و به گفته مدیر کارخانه، این قرارداد موجب 200 اشتغال مستقیم جدید خواهد شد. مخبر افزود: چنانچه وضعیت واحدهای مسکونی سیل‌زده ساماندهی شود تا پایان اردیبهشت نیز لوازم‌خانگی تعهد شده توسط ستاد اعطا می‌شود و امید است بخش عمده‌ای از تعهدات اشتغال و مسکن‌سازی تا پایان امسال صورت گیرد.

سلامتی مردم در خطر است‌

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر اما از مشکل دیگری سخن گفته است. او با اشاره به هجوم گردوخاک به این شهر سیل‌زده گفت: مسئولان استانی و کشوری ما را برای شست‌وشوی شهر پلدختر کمک کنند. علی الشتری‌نژاد اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز شهر سیل‌زده پلدختر شست‌وشوی شهر از گل‌ولای باقیمانده از سیلاب است چون سلامت مردم را تهدید می‌کند. او با اشاره به اینکه گردوخاک باقیمانده از سیلاب به‌صورت نقطه‌ای است که شهرداری باید مدیریت کرده و شهر را شست‌وشو دهد افزود: گل‌ولایی که از شهر بیرون برده می‌شود باید مدیریت‌شده و با اصول و ضوابط دفن شوند، درجاهایی که نیاز است یک‌لایه خاک روی آن انداخته و فضای سبز ایجاد شود تا در صورت خشک شدن به‌صورت گردوخاک بر سر مردم آوار نشود. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر به مردم توصیه کرد برای تردد در سطح خیابان‌ها حتماً تا پایان شست‌وشوی شهر از گردوخاک از ماسک فیلتر دار مناسب استفاده کنند. او با اشاره به اینکه مسئولان استانی و کشوری ما را برای شست‌وشوی شهر کمک کنند تا مقداری گردوخاک از بین برود چون سلامت مردم را تهدید می‌کند، بیان کرد: تاکنون هشت هزار ماسک توسط اداره محیط‌زیست بین مردم سیل‌زده در کمپ‌ها، مدارس و سطح شهر توزیع‌شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد