hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > راه اندازی مرکز تحقیقاتی ویژه حل مشکلات تغییر اقلیم

راه اندازی مرکز تحقیقاتی ویژه حل مشکلات تغییر اقلیم

محققان دانشگاه کمبریج در حال راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی موسوم به مرکز ترمیم آب و هوا به‌منظور شناسایی راهکارهای جدید برای تغییر وضعیت آب و هوایی زمین هستند. هدف اصلی این مرکز حل مشکل آب و هوای زمین است و دانشمندان، مهندسان و محققان اجتماعی را در یک محل جمع می‌کند.
به گزارش ایرنا، این مرکز تحقیقاتی اولین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود و راهکارهای آن می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه تولید کربن شود. قرار است در این مرکز تحقیقاتی راهکارهای بنیادی از جمله یخ زدن مجدد قطب های زمین و حذف دی اکسید کربن از اتمسفر زمین مورد بررسی و اجرا قرار گیرد. 

** تلاش برای یخ زدن مجدد قطب‌های زمین 
یکی از روش‌های یخ زدن مجدد قطب‌ها شفاف شدن ابرهای موجود در بالای این منطقه است. محققان قصد دارند برای انجام این کار آب دریا را با استفاده از نازل‌های بسیار خوب به بالای دکل‌های بسیار بلند نصب شده روی کشتی‌های بدون سرنشین پمپ کنند. با این کار ذرات ریز نمک به درون ابرها تزریق و موجب گسترش وسعت و قابلیت انعکاس ابرها شده و در نتیجه سطح زیر آن‌ها خنک می‌شود. 
یک راهکار دیگر این مرکز جمع‌آوری دی اکسید کربن حاصل از فعالیت نیروگاه‌های گازی و ذغالی و تبدیل آن به سوخت‌های صنعتی است. برای این منظور از گرمای هدررفته نیروگاه‌ها و هیدروژن استفاده می‌شود. اکنون یک کارخانه آزمایشی برای انجام این کار در جنوب ولز در دست احداث است. 
راهکار دیگر این مرکز، سبزکردن اقیانوس‌ها به منظور جذب دی اکسید کربن بیشتر است. در این روش‌ها با استفاده از نمک‌های آهن، آب دریا را غنی می‌کنند تا رشد پلانکتون‌ها و جلبک‌ها افزایش یابد.
با وجود این که ممکن است چنین روش‌هایی موجب تغییر اکوسیستم شود، آثار مخرب تغییرات برگشت‌ناپذیر آب و هوا بر زمین استفاده از چنین راهکارهایی را توجیه می‌کند. محققان به عنوان راهکارهای جایگزین در تلاشند تا با دست‌ورزی ژنتیکی مرجان‌های مقاوم در برابر گرما و تزریق مواد شیمیایی به آب، میزان اسیدیته آن را کاهش دهند. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد