hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| پایان انتظار ارومیه‌ای‌ها برای ساخت تراموا

آذربایجان غربی| پایان انتظار ارومیه‌ای‌ها برای ساخت تراموا

قصه ساخت تراموا در ارومیه این روزها برای مردم این شهر تکراری شده چون چندین سال متوالی است که وعده وعیدهای مختلفی برای احداث خط تراموای ارومیه از سوی مسئولان داده می‌شود ولی هیچ‌یک از این وعده‌ها تابه‌حال عملی نشده و این بار نیز ۶ ماهه نخست امسال وعده جدید مسئولان برای کلنگ زنی این پروژه است. 

به گزارش تسنیم، آذربایجان غربی به‌رغم داشتن زمینه‌های مناسب برای توسعه از قطار پیشرفت جامانده و به‌جای استفاده بهینه از فرصت‌های به‌دست‌آمده شاهد هدر رفت این فرصت‌ها هستیم. ارومیه ازجمله شهرهایی است که پرونده قطوری در نیمه‌کاره رها کردن پروژه‌ها دارد که این طرح‌ها بعضا با درصدهای مختلفی نیمه‌تمام مانده و به‌جای پیشرفت درروند آن‌ها فقط پروسه انتظار را طی می‌کنند.

فقط کلنگ وعده‌ها به زمین زده شد

سخنگوی دوره گذشته شورای شهر ارومیه ابتدا در 6 مهر 93 خبر از عزم شهرداری برای احداث خط تراموا داد و چندی بعد در 13 اسفند گفته بود: قرارداد اولیه طراحی و احداث تراموای شهری ارومیه با حضور نمایندگان شرکت آلمانی schlegel و سرمایه‌گذار ایرانی-آلمانی در حضور اعضای شورای اسلامی، شهردار ارومیه و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهردار ارومیه امضاشده است. میرعلی محمدی این نکته را هم گفته بود که با توجه به اینکه پیش‌ازاین، بسترسازی لازم برای این منظور توسط شورا و شهرداری ارومیه آماده‌شده بود مقرر شد این بار به مرحله عمل برسد و دراین‌باره با امضای این قرارداد مشاور آلمانی موظف به تهیه طرح مطالعات امکان‌سنجی Feasibility Studies پروژه تراموای شهر ارومیه شد تا حداکثر آن را تا تیرماه سال 94 به شهرداری ارومیه ارائه کند. سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر ارومیه این نکته را نیز اضافه کرده بود که مطابق مذاکرات اولیه انجام‌یافته در مدت دو سال پس از آغاز عملیات اجرایی، امید است شهر ارومیه صاحب تراموا، حداقل در طول 15 کیلومتر در مسیر خیابان‌های اصلی شهر ارومیه شود.

شهرداری ارومیه بررسی‌هایش را انجام داده

حدود 5 ماه بعدازاین گفت‌وگو و درست زمانی که می‌بایست بخش مطالعاتی احداث تراموای ارومیه تمام می‌شد شهردار ارومیه 12 مرداد 94 در جلسه شورای هماهنگی ترافیک آذربایجان غربی گفته بود: با بررسی‌های جهانی صورت گرفته 63 درصد از شهروندان شهرنشین جهان از تراموا، 21 درصد از مترو و یک درصد نیز از مونوریل استفاده می‌کنند. محمد حضرت پور آن زمان گفته بود که شهرداری ارومیه بررسی‌هایش را انجام داده و بر تصمیم قطعی در احداث تراموا رسیده است بنابراین این وسیله نقلیه نیز به نسبت فناوری اروپایی مناسب‌ترین وسیله محسوب شده و با همکاری دستگاه‌ها ظرف دو سال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شهردار ارومیه این نکته را هم گفته بود که فاز نخست تراموا 9 کیلومتر خواهد بود که جابجایی 8 هزار و 500 نفر را در ساعت انجام خواهد داد. به گفته حضرت پور قرار بود تراموای ارومیه در فاز نخست از اول جاده دریا شروع به حرکت کند و ایستگاه نخست آن نیز در بزرگراه خاتم‌الانبیاء قرار داشت.

قطار وعده‌ها ادامه دارد!

به‌هرحال در سال‌های 93 و 94 خبر احداث خط تراموا ارومیه فقط در حد همان خبر و وعده‌های شیرین از سوی شورای شهر و شهرداری بین مردم پخش شد و کسی هیچ پیشرفتی در این پروژه ندید و فقط وعده افتتاح و کلنگ زنی آن از این تاریخ به تاریخ دیگر موکول می‌شد. این تغییر تاریخ‌ها ادامه داشت تا زمانی که حسین بخشایشی عضو شورای شهر ارومیه در 14 بهمن 96 اعلام می‌کند: تراموا یکی از پروژه‌های اصلی ارومیه است و بودجه این پروژه برای سال 97 موردبررسی قرارگرفته که به‌محض تحقق آن کلنگ زنی می‌شود. عضو شورای شهر ارومیه دهم خردادماه سال گذشته گفته بود: ارومیه به‌عنوان نخستین شهر کشور مطالعات اجرای تراموای شهری را انجام داده که شامل 9 و نیم کیلومتر رفت و 9 و نیم کیلومتر برگشت است که شروع از جاده گلمان خانه بوده و مقصد جنب پارک ساوالان رو به روی مجتمع رفاهی ورزشی مخابرات است. به گفته عادل فتاحی با برآورد اولیه 450 میلیارد تومان و اجرای 14 ایستگاه مطالعات آن نهایی شده و تا هفته دولت در سال 97 امکان کلنگ زنی پروژه برای شروع عملیات اجرایی فراهم می‌شود اما همین عضو شورای شهر تاریخ دیگری تعیین کرده و زمان کلنگ زنی خط تراموای شهری را 22 بهمن سال 97 اعلام می‌کند.

ولی در 22 بهمن سال گذشته هیچ اسمی از پروژه احداث خط تراموای ارومیه میان طرح‌های موردنظر در این تاریخ به میان نیامده و حتی زمان جدیدی نیز برای آن مشخص نشد.

تأخیر به علت نوسانات ارزی

فتاحی درباره تأخیر در کلنگ زنی خط تراموای ارومیه گفت: به دلیل نوسانات ارزی در کشور هزینه‌های برآورد شده برای این پروژه با افزایش سه برابری روبرو شده و عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی انجام نشد به همین سبب کلنگ زنی خط تراموای ارومیه به تأخیر افتاد.

او ادامه داد: با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده با شرکت‌های داخلی و قرارگاه خاتم‌الانبیا اگر به نتیجه‌ی مطلوب برسیم و اگر هزینه قراردادها برحسب ریال باشد مراحل کلنگ زنی این پروژه در اوایل سال 98 انجام می‌گیرد.

این بار نیز تاریخ جدید برای این پروژه از سوی مسئولان شورای شهر تعیین شد و خالد حاتمی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به زمان کلنگ زنی خط تراموای ارومیه گفت: با توجه به اینکه واگن‌های تراموا از خارج از کشور وارد می‌شود و باوجود تحریم‌ها و نوسانات ارزی در این امر با مشکلاتی مواجه شدیم ولی بااین‌حال پروژه خط تراموای ارومیه در 6 ماهه نخست امسال کلنگ زنی می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد