hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > آنتی طلسم در آنفیلد

آنتی طلسم در آنفیلد

«چیه این فوتبال اصلاً؟ تمام تنم داره می‌لرزه» اینها جملاتی بود که عادل فردوسی‌پور وقتی گل ششم بارسلونا در بازی برگشت مقابل پاری سن ژرمن در دیدار دو سال پیش لیگ قهرمانان به ثمر رسید، به زبان آورد اما عادل سه‌شنبه شب گذشته در استودیو برنامه «گزارش ورزشی» حضور نداشت تا این بار از کامبک تیم محبوب خود لیورپول برابر بارسا جملاتی از این دست بگوید. با این حال، نه تنها او بلکه همه هواداران فوتبال، از اتفاقاتی که در جهنم «آنفیلد» رقم خورد، حیرت‌زده شدند.
پیش از شروع بازی کارشناسان گفته بودند که اگر لیورپول زود به گل برسد، باعث ترسیدن در بازیکنان بارسلونا خواهد شد و آن وقت جبران سه گل خورده بازی رفت نیز ممکن می‌شود و دقیقاً همین اتفاق رخ داد. دقیقه 6 بازی لیورپول توسط دیووک اوریگی به گل رسید اما بارسا در ادامه فرصت‌های خوبی برای زدن حداقل یک گل داشت تا لیورپولی‌ها را به بازگشت ناامید کند ولی باز هم این گونه نشد. جورجینیو واینالدوم که با شروع نیمه دوم به جای اندرو رابرتسون (که مصدوم شده بود) به زمین آمد، در دقایق 54 و 56 دروازه مارک آندره ترشتگن را باز کرد تا نتیجه بازی رفت، این بار به سود لیورپولی‌ها تکرار شود. حالا همه چیز مساوی بود و یکی از دو تیم باید به گل می‌رسید تا بازی به وقت‌های اضافه نرود و فینالیست مشخص شود. در این دقایق استیصال در چهره تک تک بارسایی‌ها دیده می‌شد. دقیقه 79 تیر خلاص شلیک شد و گل روی ضربه کرنر که برای شاگردان کلوپ به دست آمد، اتفاقی نادر در دنیای فوتبال شکل گرفت. الکساندر آرنولد در حال منصرف شدن از زدن ضربه کرنر بود که به یکباره برگشت و خیلی سریع توپ را به صورت زمینی به محوطه جریمه ارسال کرد. بازیکنان بارسا غافلگیر شدند و «اوریگی» بدون اینکه بازیکنی از بارسا مراقب او باشد یا برایش مزاحمت ایجاد کند، کامبک را تکمیل کرد و گل چهارم قرمزها را به ثمر رساند. این چیزی بود که کمتر کسی به آن امیدوار بود؛ معجزه در آنفیلد.
در شبی که ستاره بخت مسی کم‌فروغ بود، ستاره‌ای جوان به نام اوریگی از تاریکی بیرون آمد تا به این ترتیب یک ابرقهرمان جدید در بندر لیورپول متولد شود. او حالا گل سرسبد مرسی‌ساید است، قهرمان یک‌شبه لیورپولی‌ها. ستاره پیروزی در دربی شهر، نجات‌دهنده تیم در مقابل نیوکاسل و ستاره بی‌بدیل نیمه ‌نهایی چمپیونزلیگ. گرچه تقدیر به گونه‌ای رقم خورد که واینالدوم هم با دبل فوق‌العاده‌اش، نقش مهمی در این شب تاریخی داشته باشد. شب، شب بارسا و مسی نبود و در ادامه آبی اناری‌ها توانی برای زدن حداقل یک گل و دریافت جواز صعود به فینال را نداشتند تا رویای سه گانه، دفن شود.
کاپیتان بارسلونا در حالی که از میکسدزون عبور می‌کرد، ‌هاج و واج به نظر می‌رسید. نگاه ناباورانه مسی توسط دوربین‌ها شکار شد. لئو نه به سؤالی جواب داد، نه صحبتی کرد و نه حتی با خبرنگاران چشم در چشم شد. حتی به دلیل طولانی شدن فرآیند تست دوپینگ مسی پس از بازی، اتوبوس بارسلونا بدون او ورزشگاه آنفیلد را ترک کرد. مسی به همراه یک نفر از اعضای گروه امنیتی باشگاه به فرودگاه لیورپول رسید ولی تعدادی از هواداران خشمگین و ناامید بارسلونا که برای بازگشت به منزل به فرودگاه آمده بودند، با دیدن مسی برای اعلام اعتراض‌شان به کاپیتان، سمت او رفتند و مسی هم با آنها درگیری لفظی پیدا کرد. البته پس از این اتفاق تعدادی دیگر از هواداران بارسلونا به حمایت از مسی پرداختند و او را تشویق کردند اما آیا او تنها مقصر حذف ناباورانه بارساست؟ مسلماً نه! گرچه لوئیس سوارز در 18 بازی اخیر خارج از خانه بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی نشده، اما پیکان تیز انتقادات به سمت والورده است. خیلی‌ها معتقدند والورده قطعاً سرمربی فصل آینده کاتالان‌ها نخواهد بود و هواداران هم خواهان اخراج او شده‌اند.
افتضاح بارسلونا را بدون درنظر گرفتن نتیجه ثبت شده روی اسکوربورد و تنها با استناد به آمار هم می‌توان فهمید. تیم ارنستو والورده حدود 7 کیلومتر کمتر از میزبان دوید. این آمار زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که بدانیم لیورپول در 6 روز 3 بازی سنگین را تقریباً با یک ترکیب پشت سر گذاشت. حال آن که ستاره‌ها و بازیکنان بارسا از بازی رفت تا بازی برگشت استراحت کردند چرا که والورده در بازی شنبه شب تیمش مقابل سلتاویگو از بازیکنان ذخیره و جوان استفاده کرد. لیورپول بدون محمد صلاح، فیرمینو و سیدو کیتا و در نیمه دوم بدون رابرتسون بازی کرد و با انگیزه‌ای بی نهایت، معجزه کرد و به فینال واندا مترو پولیتانو (ورزشگاه اختصاصی اتلتیکومادرید) رسید اما این شاید مرهون پیامی باشد که فرعون به همبازیان خود داد. محمد صلاح تی شرتی به تن داشت که با حروف بزرگ روی آن خطاب به همبازیانش نوشته بود: NEVER GIVE UP (هرگز تسلیم نشوید).
حالا یورگن کلوپ با لیورپول، سومین فینال اروپایی‌اش را تجربه می‌کند و امیدوار است سرانجام اولین جامش در لیورپول را با ارزشمندترینِ آنها جشن بگیرد. این مربی آلمانی از زمان پذیرفتن هدایت لیورپول یک بار به فینال لیگ اروپا و یک بار هم به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده اما در کسب جام ناکام مانده. لیورپول در فصل 16-2015 در فینال لیگ اروپا 3-1 مغلوب سویا شد و فصل گذشته در فینال لیگ قهرمانان هم 3-1 از رئال مادرید شکست خورد. کلوپ بعد از بازی گفت: «قلب باشگاه امشب دیوانه‌وار می‌تپید؛ از اینکه چنین تجربه‌ای به هواداران دادیم، خوشحالم.»
در طرف مقابل، بارسلونا تنها تیم تاریخ لیگ قهرمانان است که دو بار با وجود پیروزی با اختلاف 3 گل یا بیشتر در دیدار رفت، در دیدار برگشت شکست خورده و حذف شده است. علاوه بر اتفاقات سه‌شنبه شب، آنها پارسال رم را 4-1 در خانه بردند ولی در بازی برگشت 3-0 باختند و حذف شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد