hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| تصویب گرانی با تأخیر چندماهه

آذربایجان شرقی| تصویب گرانی با تأخیر چندماهه

اگرچه افزایش کرایه تاکسی در شورای شهر تبریز در چند روز اخیر تصویب‌شده اما از ماه‌ها قبل تاکسیرانان تبریزی با افزایش ‏خودسرانه کرایه‌ها بر تصویب و اجرای این مصوبه پیشی گرفته بودند. ‏

به گزارش مهر، افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی نسبت به نرخ مصوب سال ۹۷ در حالی مورد تأیید اعضای شورای شهر قرارگرفته که پس از تأیید فرمانداری قابل‌اجرا است و طبق اعلام سازمان تاکسیرانی هرگونه افزایش کرایه تا زمان تأیید آن توسط فرمانداری غیرقانونی بوده و در صورت گزارش بازرسی سازمان و شکایت شهروندان با متخلفان برابر آئین‌نامه اجرایی و انضباطی برخورد می‌شود هرچند این سازمان از نحوه برخورد با متخلفان در طول چندین ماه گذشته سخنی به میان نیاورده است.

در این میان پای صحبت تاکسیرانان که می‌نشینی از سختی معیشت، هزینه سوخت و استهلاک خودروهای خود سخن می‌گویند و گلایه‌مندند از تدابیر سازمان تاکسیرانی و شورای شهر که به‌موقع اقدام به افزایش قانونی نرخ کرایه‌ها نمی‌کنند و درنهایت خودشان مجبور به تصمیم‌گیری در این مورد می‌شوند.

مردم زورشان فقط به کرایه تاکسی‌ها می‌رسد!

کریمی یکی از همین رانندگانی است که در خصوص میزان کرایه تاکسی با مسافر خود در حال بحث است و پس از پیاده شدن مسافر، شروع می‌کند به گلایه از تنگی معیشت و استهلاک خودرو و قطعات گرانش، می‌گوید: درحالی‌که قیمت همه اقلام در حال گران شدن است، مردم فقط زورشان به کرایه تاکسی‌ها می‌رسد و روزانه مجبوری باده‌ها مسافر دراین‌باره بحث کنی که خود باعث ناراحتی و اوقات‌تلخی و گاه مشاجره و بحث با مسافران می‌شود. این تاکسیران تبریزی از سوی دیگر از وجود مسافربرهای شخصی گلایه می‌کند و می‌گوید: روزبه‌روز بر تعداد مسافربرهای شخصی افزوده می‌شود و مردم هم برایشان تاکسی یا خودروی شخصی هیچ فرقی نمی‌کند و با این اوضاع وضع تاکسیرانان اصلا مساعد نیست و اگر حق جابجایی مسافر به خودروهای شخصی و شرکت‌های مسافربر اینترنتی هم داده‌شده، دیگر فعالیت نهادی به نام تاکسیرانی به چه‌کاری خواهد آمد.

او ادامه می‌دهد: همه مردم از اوضاع گران شدن خودرو و به دنبال آن گران شدن قطعات خودرو آگاه هستند و مسئولان مربوطه باید فکر این‌ها را کرده و به رانندگان حق دهند و به شکل قانونی اقدام به افزایش نرخ تاکسی کنند تا شاهد جروبحث‌های روزانه با مسافران نباشیم.

هرروز برای یک مسیر ثابت کرایه متفاوت می‌پردازم

مریم حسینی یکی از این مسافران است که از نرخ تاکسی‌های شهر گلایه‌مند بوده و می‌گوید: هرروزی که مسیر مشخصی از خانه تا محل کارم را با تاکسی طی می‌کنم، باید میزان کرایه مختلفی پرداخت کنم و اعتراض به راننده هم هیچ فایده‌ای ندارد و درحالی‌که همه مردم از این بی‌قانونی‌ها در نرخ کرایه‌ها خبردارند، مشخص نیست که گشت‌های نظارتی چرا در این راستا اقدامی انجام نمی‌دهند.

او ادامه می‌دهد: از طرفی مشکل نداشتن پول خرد، باعث شده تا تنش‌ها بین راننده و مسافر بیشتر شود که دراین‌بین یا راننده و یا مسافر باید از حق خود کوتاه بیایند که قرعه بیشتر به نام مسافر خواهد افتاد که این امر قطعا شایسته مردم تبریز نیست و اگر قرار است نرخ تاکسی‌ها افزایش یابد، باید به شکلی تنظیم شود که مسافر و راننده قادر به تأمین پول خرد متناسب با کرایه باشند وگرنه نرخ‌های تعیین‌شده تنها بر روی کاغذ مانده و در عالم واقع ارزشی نخواهند داشت.

حسینی درخواست کرایه اضافی از مسافران را نوعی بی‌احترامی به حقوق مردم دانسته و می‌گوید: تمامی افراد در هر شغلی که هستند باید مطابق قانون عمل کنند و اگر گران شدن قطعات خودرو و سختی معیشت بهانه‌ای برای بالا رفتن نرخ کرایه‌ها توسط رانندگان تاکسی قرار گیرد، تمامی فعالین در صنف‌های دیگر به خود اجازه خواهند داد، به شکل غیرقانونی و تنها با تشخیص خود اقدام کنند.

تابلوی اطلاع‌رسانی نرخ کرایه‌ها در مناطق مهم شهر نصب شود

علی مصطفوی نیز یکی دیگر از همین مسافران گله‌مند‌است که می‌گوید: هم‌اکنون حتی تابلوهای اطلاع‌رسانی برای تعیین نرخ کرایه‌ها در اکثر مناطق شهر نصب نشده تا هم مسافر و هم راننده به حقوق خود آشناتر باشند و اگر برحسب‌تصادف در یک منطقه تابلویی نصب‌شده، به‌صورت دست‌نوشت، اقدام به تغییر قیمت‌های آن شده است که عدم نظارت سازمان‌های مربوطه به این امر جای سؤال بزرگی است.

او می‌گوید: هرسال بر میزان کرایه تاکسی‌ها افزوده می‌شود که با توجه به وضعیت گرانی اقلام دیگر، مردم اعتراضی به این امر ندارند و حق را به تاکسیرانان می‌دهند اما اینکه هر راننده‌ای برحسب تشخیص خود اقدام به تعیین قیمت کند، منصفانه نیست.

سازمان تاکسیرانی زمینه پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها را فراهم کند

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز نیز در پاسخ به مشکلات پیش‌آمده در زمینه نرخ تاکسی‌های تبریز می‌گوید: در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها باید واقعیت‌ها در نظر گرفته شود و اگر قرار است شورای شهر برای کرایه تاکسی‌ها نرخ تعیین کند باید فرمانداری و دولت نیز همراهی‌های لازم را داشته باشد چراکه میزان افزایش قیمت‌ها با کارشناسی‌های دقیق شکل می‌گیرد تا قیمتی تعیین شود که هم راننده تاکسی و هم مسافران از آن راضی باشند. محمد اشرف نیا ادامه می‌دهد: اگر زمینه الکترونیکی کردن نرخ کرایه‌ها فراهم شود دیگر شاهد دغدغه‌هایی از این نوع نخواهیم بود که در این زمینه طبق مصوبه شورا سازمان تاکسیرانی باید تاکنون نسبت به تجهیز تاکسی‌ها به سامانه پرداخت الکترونیک اقدام می‌کرد که این امر به وقوع نپیوسته است. او از سوی دیگر بر لزوم نظارت تاکسیرانی نسبت به سامانه‌های مسافربری الکترونیکی اشاره‌کرده و می‌گوید: قرار بر این بود که این سامانه‌ها زیر نظر تاکسیرانی فعالیت داشته باشند اما در این مورد نیز متأسفانه هیچ کاری انجام‌نشده است و مدیرعامل سازمان باید در این مورد پاسخگو باشد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد