hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| بازار پرحاشیه مسکن

کرمان| بازار پرحاشیه مسکن

بازار کرمان سر سازگاری با متقاضیان را ندارد؛ اگرچه رئیس صنف مشاوران املاک از افزایش قیمت 20 درصدی قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در سال 97 نسبت به سال گذشته خبر داده اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند التهابات این بازار بسیار بیش‌تر از 20 درصد بوده است.

به گزارش مهر، این روزها بازار مسکن در استان کرمان دست‌خوش نوسانات عجیبی شده است و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن مردم را سردرگم کرده است. این رویه در حالی روی‌داده که به دلیل افزایش نرخ مصالح ساختمانی روند ساخت‌وساز در کرمان کمی نسبت به سال‌های قبل کندتر شده اما انبوه‌سازان قیمت‌های نجومی را برای خانه‌ها طلب می‌کنند و عرضه خانه در بازار را به‌شدت کاهش داده‌اند و در انتظار قیمت‌های روزهای پیش رو نشسته‌اند. در بازار عرضه و تقاضای مسکن در شهر کرمان هم‌اکنون عرضه بسیار اندک شده و تقاضا رشد قابل‌توجهی یافته است، متقاضیان نگران گرانی‌های پیش رو هستند و عرضه‌کنندگان در انتظار داغ‌تر شدن قیمت‌ها از فروش خانه‌ها خودداری می‌کنند.

افزایش قیمت‌ها با شیب کمتر

محمد شهریاری، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان در خصوص آخرین تحولات بازار مسکن گفت: قیمت مسکن در کرمان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در سال جاری شاهد این افزایش هرچند با شیب کمتر نسبت به سال قبل هستیم. او گفت: این افزایش قیمت ناشی از انتظارات تورمی در بخش مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های تولید است. او به رکود در بازار اشاره کرد و گفت: در سال جاری میزان معاملات در بخش خریدوفروش کمتر شده است. شهریاری در خصوص بخش اجاره مسکن نیز گفت: در این بخش مستأجران با مشکلات زیادی مواجه هستند و تنها در سال گذشته ما در شهر کرمان افزایش حداقل ۲۰ درصدی را شاهد بودیم که در برخی از مناطق شهر این رقم بیشتر بوده است.

عرضه‌کنندگان مسکن هیچ رغبتی به عرضه ندارند

یک فعال حوزه مسکن در استان کرمان هم در این زمینه گفت: آنچه در کرمان شاهد هستیم افزایش چشمگیر نرخ‌ها در دو بخش خرید فروش مسکن و زمین و همچنین در بخش اجاره و رهن است.

سید علی گلسرخی، افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که اکثر عرضه‌کنندگان مسکن هیچ رغبتی به عرضه ندارند و به همین دلیل تقاضا افزایش‌یافته است و به دلیل کمبود مسکن در کرمان شاهد افزایش قیمت در سال جاری هستیم. او ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم تا ابتدای سال گذشته بازار در رکود نسبی قرار داشت اما پس از التهابات بازار ارز و طلا بازار مسکن تحت میزان قرار گرفت و معاملات مسکن افزایش یافت و حداقل در بازار کرمان قیمت مسکن ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۹۶ در کرمان افزایش‌یافته است و در ابتدای سال جاری نیز این رویه تحت تأثیر کمبود عرضه ادامه دارد. گلسرخی بیان کرد: به‌طور مثال اگر یک واحد آپارتمانی در کرمان با زیر بنای ۹۰ متر ۱۰۰ میلیون تومان بود همین واحد تحت تأثیر تورم سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این فعال حوزه مسکن افزود: قیمت‌گذاری زمین هم همین روند را طی کرده است. او عرضه مسکن در استان کرمان را در حیطه یک قشر خاص دانست و گفت: این افراد هرگونه بخواهند روی مسکن قیمت‌گذاری می‌کنند و نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد، وجود اپلیکیشن‌هایی مانند بازار و شیپور هم بر آشفتگی اوضاع قیمت‌گذاری افزوده است. او بیان کرد: تورم و تحولات در نرخ ارز و طلا، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش دست مزد، عدم وجود نظارت جدی و دقیق و کمبود عرضه موجب افزایش قیمت‌ها شده است. او با اشاره به شعارهای بخش دولت در خصوص کاهش قیمت مسکن گفت: برخی از متقاضیان تحت تأثیر همین شعارها از خرید در سال گذشته خودداری کرده‌اند و در سال جاری به دلیل عدم تحقق این شعارها بی‌خانه مانده‌اند. او با اشاره به وجود تقاضای انباشته در بازار مسکن گفت: در سال جاری همین عامل بر قیمت مسکن تأثیر خواهد گذاشت و روند افزایش قیمت را ادامه می‌دهد.

در بخش مسکن استیجاری اوضاع نابسامان است

محمد اقبالی یکی از بنگاه‌داران کرمانی است هم در این زمینه گفت: در بخش مسکن استیجاری وضعیت بسیار اسفبار است و قیمت‌ها آن‌چنان افزایش‌یافته است که مستأجران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارد. او افزود: بسیاری از مستأجران مجبور به انتخاب واحدهایی با فضای کمتر و یا محله‌ها کم برخوردار شهر شده‌اند که بتوانند هزینه‌ها را تأمین کنند. اقبالی بیان کرد: بسیاری از مستأجران حاشیه‌نشین شده‌اند اما تعدادی که توان مالی خوبی ندارند حتی در مناطق حاشیه‌ای شهر هم نمی‌توانند خانه اجاره کنند و به‌طور مثال یک‌خانه ۶۰ متری که قبلاً ۲۰۰ تومان اجاره می‌شده است در حال حاضر اجاره‌ای ۴۰۰ تومانی دارد که برای مردم محرومی که در این مناطق هستند مبلغی زیاد است. او در خصوص قیمت‌گذاری واحدهای استیجاری گفت: این واحدها همگی بنا به تمایل مالک قیمت‌گذاری می‌شوند و هیچ روند قانونی در این زمینه وجود ندارد.

استقبال مردم از واحدهای مسکونی قدیمی و مستهلک

احمد صدیقی یکی از بنگاه‌داران کرمان گفت: درگذشته مردم تمایلی برای اجاره واحدهای مسکن مهر نداشتند اما هم‌اکنون بیشترین تقاضا برای اجاره و یا خرید به سمت این واحدها سوق داده‌شده است چون قیمت کمتری نسبت به سایر خانه‌ها دارند. او افزود: همچنین استقبال برای اجاره واحدهای قدیمی مثل ۵۰۰ دستگاه کرمان که برای مهاجران جنگ‌زده ساخته‌شده‌اند و هم‌اکنون مستهلک‌شده‌اند افزایش‌یافته است. صدیقی بیان کرد: همچنین اجاره‌نشینی و خرید خانه در شهرک‌ها و روستاهای اطراف شهر کرمان نیز افزایش قابل‌توجه دارد. او در خصوص افزایش قیمت‌های مسکن گفت: در برخی از مناطق شهر کرمان قیمت‌ها بسیار بیشتر از دو برابر است که این افزایش قیمت در مناطق لوکس نشین شهر دیده می‌شود. صدیقی در خصوص رکود ساخت‌وساز گفت: بسازوبفروش‌ها روند ساخت را هرچند محدود اما متوقف نکرده‌اند چون همین خانه‌ها را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند و به خانه‌ها به‌عنوان سرمایه نگاه می‌کنند که می‌توانند در بازار ماه‌های پیش رو گران‌تر بفروشند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد