hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شرایط واگذاری «فیبر تاریک» اعلام شد

شرایط واگذاری «فیبر تاریک» اعلام شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای امکان استفاده از ظرفیت بلااستفاده از تارهای نوری در شبکه ارتباطات زیرساخت، شرایط واگذاری «فیبر تاریک» را به خدمات دهندگان ارتباطی تصویب کرد.


به گزارش مهر، واگذاری فیبر تاریک به اپراتورهای ارتباطی به معنای آزادسازی تارهای نوری در کابل‌هایی است که در شبکه ارتباطی زیرساخت بلااستفاده مانده‌اند. به این معنی که طبق این مصوبه دو سر کابل نوری از سوی زیرساخت در اختیار اپراتور قرارمی گیرد و اپراتور می‌تواند سیستم انتقال پهنای باند اینترنت را روی این فیبرها پیاده سازی کند.
به‬ بیان‬ دیگر‬ فیبر تاریک، به تار خاکی گفته می‌شود که در عمق ۱۵۰ سانتی‌متری زمین معمولی، ۹۰ سانتی‌متری زمین‌های سنگی (با لوله پلی‌‏اتیلن) و ۶۰ سانتی‌متری زمین‌های خیلی سخت (با لوله و بتن) دفن شده و دو طرف آن به هیچ تجهیز ارتباطی فعالی متصل نشده است.
بر این اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۸۶ خود شرایط و تعرفه اجاره و نگهداری تار (فیبر) تاریک را با هدف امکان استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این تارهای نوری به تصویب رساند.
این مصوبه مربوط به دارندگان پروانه‌های ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات می‌شود که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز گرفته و در چارچوب پروانه، مجاز به ایجاد شبکه هستند. در همین حال دستگاه‌هایی که بر اساس قانون، اجازه بهره‌‏برداری از تار تاریک را دارند نیز شامل متقاضیان این خدمات می‌شوند.
مطابق این مصوبه، شرکت ارتباطات زیرساخت می‌تواند در هر مسیر حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت خود را به صورت تار تاریک اجاره دهد و ارائه آن صرفاً در محدوده استان، غیرقابل اتصال به استان‌های مجاور و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از ‏جمله تعریف شبکه مادر مخابراتی مصرح در مصوبه شماره ۵۱۶ شورای عالی امنیت ملی، مجاز است.
شرکت ارتباطات زیرساخت دستورالعمل‬ اجرایی‬ مصوبه‬ را تهیه‬ کرد
اسماعیل رادکانی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت  اظهار داشت: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص واگذاری فیبر تاریک و آزادسازی آن، ابلاغ‌شده است و شرکت ارتباطات زیرساخت دستورالعمل اجرایی این مصوبه را تهیه کرده است.
به گفته وی، مطابق این مصوبه امکان واگذاری فیبر تاریک از نظر فنی در داخل استان‌ها و در مناطقی که شرکت ارتباطات زیرساخت تجهیزات فیبر دارد، در صورت درخواست اپراتورهای ارتباطی وجود خواهد داشت.
رادکانی تاکید کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به منظور توسعه خدمات ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در سطح شبکه‌های مادر مخابراتی، سرویس «اجازه استفاده از تار تاریک» را ارائه می‌کند.
وی گفت: دارندگان پروانه خدمات ارتباطی باید تقاضای خود را برای مسیرهای مورد نظر به امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه کنند تا مقدمات واگذاری فراهم و واگذاری انجام شود.
جزئیات‬ استفاده‬ از‬ ظرفیت‌های‬ فیبر تاریک‬ شبکه‬ ارتباطی‬ زیرساخت‬
کمیسیون‬ تنظیم‬ مقررات‬ ارتباطات‬ در این مصوبه بهره‌‏برداری از فیبر تاریک را‬ صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت متقاضیان دریافت این خدمات، مجاز اعلام‬ کرده‬ و هرگونه اجاره یا واگذاری فیبر دریافت شده از ارائه‏‬ کننده خدمت به صورت تاریک به غیر، توسط متقاضی ممنوع است.
بر مبنای این مصوبه، اجاره ماهیانه و نگهداری هر تار تاریک برای تقاضای کمتر از یک کیلومتر ۲ میلیون ریال تعیین شده و طول بین مبدأ و مقصد بر اساس تست بازتاب سنج نوری و به ازای هر مسیر مورد تقاضا مشخص خواهد شد. این در حالی است که تعرفه نگهداری هر متر تار تاریک ۱۵۰ ریال و در هر مسیر حداکثر ۳ هزار ریال برای هر متر کابل (معادل تعرفه نگهداری ۲۰ تار تاریک) خواهد بود.

جریمه قطعی‬ فیبر در قالب‬ قرارداد SLA بیش از ۴ ساعت در ماه برای هر تار تاریک در هر مسیر به شرح جدول زیر‬ تعیین شده‬ و‬ زمان شروع قطعی از زمان ثبت اعلام قطعی توسط متقاضی در سامانه ارائه‬ ‏دهنده سرویس محاسبه می‌شود.

طبق این مصوبه، اجازه استفاده از فیبر تاریک به عنوان سرویس جدید، فقط در محدوده داخل استانی و مسیرهایی در کشور میسر می‌شود که تأمین ارتباط از طریق سایر امکانات موجود در سبد محصولات شرکت زیرساخت، امکان نداشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد