hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان جنوبی| رکوردشکنی بارندگی

خراسان جنوبی| رکوردشکنی بارندگی

اگرچه بارندگی‌های امسال در بعضی مناطق کشور خسارت آفرین بوده اما در خراسان جنوبی قصه به گونه دیگری رقم خورده است. 

به گزارش ایرنا، به‌طور تقریبی می‌توان گفت اقتصاد استان مرزی خراسان جنوبی بر پایه کشاورزی است و درآمد بیش از 90 درصد روستاییان نیز از محل کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود. بخش کشاورزی خراسان جنوبی با سهم 31 درصدی در اشتغال و 29 درصد در ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی، سهم بسزایی در درآمد مردم این خطه از کشور را به خود اختصاص داده است. امسال برخلاف سال‌های گذشته شاهد بارندگی‌های بسیار خوبی نه‌تنها در استان مرزی خراسان جنوبی که در سراسر کشور بودیم که بخش مهمی از نیازهای آبی به‌ویژه در بخش کشاورزی را برای سال جاری و شاید سال‌های آتی تأمین کرده است.

افزایش 28 درصدی بارندگی‌ها در بلندمدت

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان نهم اردیبهشت 4/132 میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شد درحالی‌که سال قبل تا این بازه زمانی میزان بارندگی‌ها تنها 7/39 میلی‌متر بود که درواقع یک نوع رکوردشکنی است. جواد نخعی افزود: همچنین میانگین بارندگی‌ها در بلندمدت 4/103 میلی‌متر است که تاکنون نسبت به بلندمدت 28 درصد افزایش نشان می‌دهد. او بیان کرد: بیشترین بارندگی‌ها به ترتیب با 4/154 میلی‌متر مربوط به شهرستان زیرکوه، 4/140 میلی‌متر شهرستان قاینات و 8/128ص میلی‌متر شهرستان طبس بوده است. کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها تاکنون نسبت به بلندمدت 29 میلی‌متر افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت 28 درصد رشد نشان می‌دهد.

ادامه بارندگی‌ها باعث احیای قنوات می‌شود

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: میزان بارندگی‌ها امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار خوب بود و جای شکر دارد. محمدحسن غلامی افزود: در پی بارندگی‌های اخیر 2 هزار و 500 رشته قنات هوابین استان آبدهی شد که تأثیر بسزایی در رونق کشاورزی منطقه داشته است. او بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از قنوات به‌ویژه در شهرستان طبس که در دشت واقع‌شده خشک‌شده است که ادامه بارندگی‌ها در درازمدت سبب احیای این قنوات می‌شود. مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی‌های امسال سبب شده مدار آبیاری که توسط چاه‌های کشاورزی انجام می‌شود طولانی‌تر شده و مزارع و باغات نیاز به آب کمتری داشته باشند. او ادامه داد: برخی چاه‌های کشاورزی در این مدت خاموش بوده و بیش از یک ماه نیاز به آبیاری مزارع و باغات نبود که این موضوع خود سبب صرفه‌جویی خوبی در مصرف آب در بخش کشاورزی شده است.

هزار و 800 حلقه چاه کشاورزی در استان هوشمند سازی شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: اکنون حدود سه هزار حلقه چاه کشاورزی در استان موجود است که سالانه حداقل 600 تا 700 میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی استخراج می‌شود. سید سعید پورجعفر افزود: در بارندگی‌های اخیر چشمه‌ها و قنات‌هایی که در ارتفاعات استان بود به‌صورت موقت آبگیری شد و سبب شد چاه‌های کشاورزی خاموش نگه‌داشته شود. او بیان کرد: اکنون هفت سد مخزنی با ظرفیت 58 میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که تنها سد نهرین با ظرفیت 4.7 میلیون مترمکعب برای آب شرب و مابقی برای رهاسازی در دشت‌ها استفاده می‌شود. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی کسری مخازن استان را 260 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: تاکنون هزار و 800 حلقه چاه کشاورزی در استان هوشمند سازی شده و از طرفی حداقل 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

بارندگی بیشترین تأثیر را بر افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه وضعیت اقلیمی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تولید محصولات کشاورزی است گفت: در بین پارامترهای اقلیمی، بارندگی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر مقدار رطوبت قابل‌استفاده گیاه و میزان تولید محصول است. غلامرضا قوسی با بیان اینکه بارندگی بیشترین نقش و تأثیر را بر افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد افزود: بخش کشاورزی نسبت به تغییرات بارندگی هم حساس‌تر و هم آسیب‌پذیرتر است. او بیان کرد: بارندگی‌های امسال دارای هم پراکنش خوب، به میزان کافی و در زمان مناسب بود که برای گیاه به‌ویژه محصولات زراعی و کشت پاییزه مؤثر بود و کشت پاییزه بیشترین بهره را از بارندگی داشتند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 10 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دیم است عنوان کرد: در درجه نخست بارندگی‌ها سبب شد گیاه دچار تنش خشکی و کم‌آبی نشود این عامل سبب افزایش تولید محصولات کشت پاییزه از جمله گندم و جو شد. او یادآور شد: از طرفی بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌ها سبب آبدهی برخی قنوات شد که باز هم در تأمین آب موردنیاز گیاهان تأثیرگذار بوده است. قوسی تأکید کرد: ازآنجایی‌که خشکسالی های 20 سال گذشته سبب شوری بیش‌ازحد خاک کشاورزی شده است بارندگی‌های امسال سبب شد اراضی تا حد زیادی شسته شده و از شوری آن کاسته شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد