hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان| خطوط ریلی ظرفیت مغفول توسعه اقتصادی

سمنان| خطوط ریلی ظرفیت مغفول توسعه اقتصادی

از حدود 100 سال پیش که خطوط ریلی و راه‌آهن در ایران شکل گرفت این ناوگان به دلیل میزان حمل بار و مسافر و به‌صرفه بودن در مقایسه با سایر ناوگان‌ها در اقصی نقاط کشور موردتوجه جدی قرار گرفت؛

 به گزارش ایرنا، استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست و بیش از 500 کیلومتر از خط اصلی مسیر 926 کیلومتری تهران- مشهد زیر پوشش اداره کل راه‌آهن شمال شرق (1) قرار دارد و روزانه حدود 90 رام قطار در دو خط ریلی این مسیر در رفت و آمد است. صادرات ریلی و اجرای طرح قطار برقی گرمسار- اینچه برون با وجود برخورداری سمنان از 2 هزار و 20 واحد صنعتی و 600 واحد معدنی فعال در کنار توجه به ناوگان هوایی و جاده‌ای تکمیل‌کننده توسعه و رونق اقتصادی در این استان است. در استان سمنان یک منطقه ویژه اقتصادی، هشت ناحیه و 10 شهرک صنعتی با یک هزار و 200 واحد تولیدی وجود دارد که اتصال این شهرک‌ها و همچنین برقی شدن قطار گرمسار-اینچه برون تا استان گلستان می‌تواند برای افزایش صادرات و ارتباط با کشورهای اروپایی قدم‌های جدی باشد. در آذر سال 93 طرح راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در شرق دریای خزر به‌صورت رسمی فعال شد و اینچه برون زیرساخت را برای صادرات کالا به نقاط مختلف جهان و کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم کرد. طرح برقی شدن قطار از گرمسار- اینچه برون برای رونق اقتصادی و دستیابی به بازار فروش برای صادرات کالاهای نهایی از مطالبه‌های به‌حق بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی استان است که با عزم مسئولان و تخصیص به‌موقع اعتبار شاهد بهره‌برداری از این طرح در سال‌های آینده خواهیم بود.

ظرفیت خطوط ریلی سمنان شکوفا می‌شود

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (1) گفت: خطوط ریلی ظرفیت مغفول برای توسعه اقتصادی در استان سمنان است که با برنامه‌ریزی اصولی درصدد شکوفایی این ظرفیت برای سال جاری هستیم. فرشاد زادخور افزود: بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خطوط ریلی استان سمنان برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی برای سال 98 در دستور کار اداره کل راه‌آهن شمال شرق (1) قرار دارد. مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (1) ادامه داد: فعالیت دست‌کم 2 هزار و 20 واحد صنعتی و تولیدی در استان سمنان ظرفیت بسیار مهم اشتغال آفرین است که با همکاری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مربوط و فعالان اقتصادی می‌توان از خطوط ریلی برای ارسال و ورود کالا به استان سمنان اقدام کرد. زادخور اضافه کرد: مذاکره‌هایی برای ارسال سیمان از خطوط ریلی استان سمنان به نقاط مختلف کشور انجام شد و بارگیری قطارها برای حمل کالا امسال از سوی این اداره کل انجام می‌شود.

قطار گرمسار- اینچه برون برقی شود

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی با توجه به ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و گردشگری استان سمنان نیازمند عزم و تلاش مسئولان است. غلامرضا کاتب افزود: استان سمنان با برخورداری از واحدهای صنعتی و تولیدی متنوع یکی از قطب‌های صنعتی در کشور است که با توسعه حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف می‌توان برای توسعه و آبادانی منطقه گام برداشت. او خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل ریلی ظرفیت بسیار مهم برای اشتغال آفرینی است که با صادرات و واردات کالاهای نهایی و مواد اولیه از محورهای ریلی می‌توان برای توسعه کسب‌وکار در استان اقدام کرد. او تصریح کرد: اجرای طرح قطار پرسرعت از گرمسار به مرکز استان سمنان و انتقال این خط به نقاط مرزی دریای خزر می‌تواند ظرفیتی ممتاز برای افزایش اشتغال در منطقه باشد.

خطوط ریلی، ایران را به بازار جهانی نزدیک‌تر می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان سمنان گفت: خطوط ریلی ایران را به بازار جهانی نزدیک‌تر می‌کند و باید مسئولان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از این ظرفیت مهم نهایت بهره را ببرند.علی‌اصغر جمعه‌ای ادامه داد: طرح برقی شدن قطار گرمسار- اینچه برون رونق اقتصادی سرشار را برای واحدهای صنعتی به ارمغان می‌آورد و مسئولان باید برای توسعه ناوگان ریلی، جاده‌ای و هوایی کشور تلاش کنند. او اضافه کرد: اتصال واحدهای صنعتی استان سمنان به خطوط ریلی اقدامی شدنی است و دغدغه صنعتگران در چگونگی ارسال کالا به نقاط مختلف کشور کاهش می‌یابد.

مسئولان برای توسعه خطوط ریلی سمنان شتاب کنند

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: مسئولان برای توسعه خطوط ریلی استان با برنامه‌ریزی اصولی قدم‌های مؤثری بردارند و به معنی واقعی خطوط ریلی تکمیل‌کننده جورچین اقتصادی استان است. رستم سعداللهی افزود: دست‌کم 600 واحد معدنی در استان سمنان فعال است و ذخیره قطعی معدنی استان سمنان 580 میلیون تن برآورد می‌شود، سالانه حدود 23 میلیون و 160 هزار تن از 40 نوع ماده معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود. او اضافه کرد: این ظرفیت معدنی می‌تواند با رفع مشکلات زیرساختی به رونق کسب‌وکار بینجامد و با این راهبرد می‌توان برای افزایش اشتغال در استان گام برداشت. او ادامه داد: توسعه خطوط ریلی و برقی شدن قطار گرمسار- اینچه برون نیازمند عزم ملی است و باید وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای برای بهره‌برداری از این طرح داشته باشد.

توسعه خط ریلی سمنان نیازمند عزم دولت

استاندار سمنان گفت: برقی شدن خط ریلی تهران- سمنان و ارتقای راه‌های استان نوعی اقدام پدافندی غیرعامل چندوجهی تلقی می‌شود و تحقق این راهبرد نیازمند دستور و توجه ویژه دولت دارد. علیرضا آشناگر افزود: سمنان معین استان تهران در شرایط بحرانی است و همین موضوع اهمیت برقراری ارتباط مناسب و سریع با پایتخت کشور را نشان می‌دهد. آشناگر با بیان اینکه استان سمنان به‌واسطه دارا بودن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود گزینه مناسبی برای استقرار صنایع کشور است، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها می‌توانند امکانات و صنایع خود را به استان سمنان منتقل کنند و آمادگی لازم در این زمینه در تمام استان سمنان وجود دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد