hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان| بالا بودن میانگین اختلالات روان‌پریشی در استان

سیستان و بلوچستان| بالا بودن میانگین اختلالات روان‌پریشی در استان

بیماری روانی به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که با تأثیر بر تفکر و رفتار باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در او می‌شوند. اگرچه در بسیاری از موارد علت بیماری‌های روانی به‌خوبی شناخته‌شده نیست ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس‌های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آن‌ها مؤثر است. 

به گزارش ایسنا، افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی ازجمله این اختلالات هستند. میزان شیوع این اختلالات در سطح کشور 23 درصد بوده که این آمار در استان سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است و در همین راستا در طرح تحول سلامت توجه به شاخص‌های سلامت روان توجه شده است.

بیشترین اختلال افسردگی است

معاون مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: میانگین ابتلا به اختلالات روانی در جمعیت استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. خداداد شیخ‌زاده افزود: ابتلا به اختلالات روانی در کشور 23 درصد است اما در استان سیستان و بلوچستان این میزان 33 درصد است. شیخ‌زاده بیان کرد: به دلیل بالا بودن میانگین اختلالات روان‌پریشی در سیستان و بلوچستان که بیشتر آن افسردگی است، به ازای هر 40 هزار نفر یک روانشناس برای اجرای طرح غربالگری در مراکز جامع خدمات سلامت مستقرشده‌اند. او با اشاره به اینکه آمارگیری ابتلا از میان جمعیت بالای 5 سال است افزود: لازم است تا مردم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به روانشناسان، از وضعیت بهداشت روانی خود اطلاع حاصل کنند. او اظهار کرد: نشاط و شادابی از لازمه‌های ارتقای سلامت روان و موجب پویایی و سلامت جامعه است که لازم است روانشناسان در ارائه خدمات روان‌شناختی شاداب در زمینه افزایش امید به زندگی جامعه تلاش کنند. معاون فنی مرکز بهداشت با اشاره به این مطلب که بیماری‌های روانی یکی از بیماری‌های شایع در عصر کنونی است، خاطرنشان کرد: اکثر این موارد در کشورهای درحال‌توسعه دیده می‌شود و در ایران هم شیوع اختلالات روانی، خصوصا افسردگی و اختلالات اضطرابی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است و مابقی اختلالات روانی در رتبه‌های بعدی قرارمی گیرد. شیخ‌زاده با بیان این مطلب که: 33 درصد افراد بالای 5 سال در استان سیستان و بلوچستان دچار اختلالات روان‌پزشکی هستند افزود: بیماری‌های روحی و روانی کیفیت زندگی مردم را کاهش می‌دهد، او خاطرنشان کرد: کسی که به مشکلات روانی از هر نوعی گرفتار باشد عملکرد او دچار مشکل می‌شود و بهره‌مندی نسبی از زندگی نخواهد داشت. معاون فنی مرکز بهداشت استان تصریح کرد: در طرح تحول سلامت توجه به شاخص‌های سلامت روان، آموزش مهارت‌های زندگی و شیوه‌های فرزند پروری از اولویت ویژه‌ای برخوردار شد به‌نحوی‌که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با جذب حدود 40 روانشناس بالینی برنامه‌های ارتقای سلامت روان با جدیت پیگیری می‌شود و هر روانشناس ارائه خدمات و مشاوره به 40 هزار نفر از شهروندان را بر عهده دارد، او اضافه کرد: مراقبین سلامت، پزشکان و سایر دست‌اندرکاران سلامت در برنامه‌های غربالگری سلامت روان در کنار روانشناسان مشارکت جدی دارند و روانشناسان در چند سال اخیر با ارائه مشاوره‌های رایگان خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کرده‌اند.

در مناطق روستایی تا 50 درصد کمبود نیرو وجود دارد

فاطمه سرگزی مدیر گروه سلامت روان نیز اظهار کرد: با نگاهی گذرا به روند بیماری‌های روانی و مشکلات ناشی از آن در سطح جامعه و لزوم توجه جدی به تشخیص، مراقبت و پیگیری شاخص‌های سلامت روان، اهمیت آن را دوچندان کرده است و در برنامه غربالگری سلامت روان که در سطح وسیعی با حضور روانشناسان و روان‌پزشکان عرصه سلامت آغازشده امیدواریم تا با شناسایی میزان اختلالات روانی در بین مردم و ارائه مشاوره‌های رایگان در میزان کاهش اختلالات و ارتقای کیفیت زندگی مردم گام برداریم. مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مراکز درمانی حاشیه شهرها از تعداد روانشناس لازم برخوردارند اما در مناطق روستایی تا 50 درصد کمبود نیرو وجود دارد. سرگزی افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه سیب و سامانه جامع خدمات سلامت، از چگونگی وضعیت سلامت روان خود اطلاع یابند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد