hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > آغاز پنجمین گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس

آغاز پنجمین گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس

به مناسبت روز ملی خلیج‌‌فارس پنجمین گشت تحقیقاتی شناور کاوشگر خلیج فارس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی امروز در بوشهر آغاز به کار کرد.




به گزارش صدا و سیما، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در آیینی که با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای چند دانشگاه استان های ساحلی برگزار شد گفت: این گشت تحیقاتی سه تا چهار هفته به طول می کشد که در این مدت از بستر و لایه های مختلف دریا نمونه برداری و آزمایش می شود. 

بهروز ابطحی افزود: با استفاده از این نمونه ها، در خصوص فیزیک و شیمی دریا، زمین شناسی، زیست شناسی دریا، اطلاعات مربوط به تغییر اقلیم و آلودگی هایی که ممکن است در بستر و لایه های دریا وجود داشته باشد، اطلاعاتی به دست خواهیم آورد که در مدیریت و بهره برداری از مناطق دریایی و ساحلی به کار خواهد رفت. 

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ دانشگاه استان های ساحلی، استان های دیگر و تهران که در حوزه دریا تحقیق می‎کنند عضو اتحادیه دانشگاه های دریایی کشور هستند. 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: به منظور توسعه فعالیت های دریایی از ابتدای سال ۹۶، دانشگاه هایی که فعالیت دریایی دارند برنامه های خود را با یکدیگر هماهنگ می کنند که برنامه امروز در بوشهر به همین منظور صورت گرفته است. 

مسعود برومند افزود: یکی از کارهایی که در حوزه دریا صورت می گیرد، نمونه برداری از دریاست که پژوهشگاه اقیانوس شناسی هر سال برای این کار ماموریت های مشخصی دارد و به دانشگاه های دیگر نیز اعلام می کند که می توانند دانشجویان خود را با این گشت ها همراه کنند. 

وی بیان کرد: امروز با حضور روسای برخی دانشگاه های فعال در حوزه دریا، همراه گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس شدیم تا افزون بر آشنایی بیشتر با امکانات تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس شناسی، هماهنگی بیشتری میان دانشگاه ها در حوزه دریا ایجاد شود. 

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز گفت: با توجه به رویکرد برنامه ششم توسعه کشور در حوزه توسعه دریامحور، دانشگاه های استان های ساحلی، می توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند. 

دکتر عبدالمجید مصلح افزود: این دانشگاه ها می توانند در زمینه صنایع دریایی، پایش محیط زیستی و زیست فناوری به فعالان این حوزه ها کمک کنند و با همکاری دانشگاه ها می شود دستاوردهای بیشتری در این حوزه ها کسب کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد