hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > پروژه قطار سریع‌السیر ارومیه - تبریز در مسیر اجرا

پروژه قطار سریع‌السیر ارومیه - تبریز در مسیر اجرا

سه دهه مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی منتظر راه‌اندازی قطار سریع‌السیر ارومیه - تبریز بودند تا اینکه بالاخره این طرح کد اجرایی گرفت.

 به گزارش مهر، تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو در مسیر ارومیه – تبریز به همراه تردد سه هزار نفر در محور شهید کلانتری به همراه اهمیت اقتصادی و اجتماعی اتصال دو کلان‌شهر ارومیه و تبریز ضرورت احداث قطار سریع‌السیر ارومیه – تبریز را دوچندان می‌کند.

سه دهه انتظار برای یک پروژه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ارومیه در خصوص جزئیات طرح قطار ارومیه – تبریز گفت: این طرح که فکر اولیه آن با اجرای میان‌گذر شهید کلانتری ارومیه هم‌زمان بوده است در آخرین سفر رئیس‌جمهوری به استان مورد تصویب قرار گرفت؛ هادی بهادری با بیان اینکه این طرح با وجود برخی مخالفت‌های مسئولان استانی سال گذشته در جدول ۱۹ لایحه بودجه ۹۷ قرار گرفت اظهار داشت: بعد از امکان‌سنجی و پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم طرح مذکور را در جدول ۲۰ لایحه قرار دهیم. بهادری از اجرای مطالعات احداث قطار سریع‌السیر ارومیه – تبریز طی سال گذشته خبر داد و گفت: امکان‌سنجی و مطالعات اجرای این طرح خاتمه یافته و هم‌اکنون طرح کد اجرایی گرفته است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقررشده است این طرح به‌صورت مشارکتی توسط جذب سرمایه‌گذار و دولت وارد فاز اجرایی شود که در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار هستیم. بهادری کاهش مدت‌زمان تردد بین دو کلان‌شهر ارومیه و تبریز به کمتر از یک ساعت، توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه به همراه توسعه ترانزیتی و تجاری را از مزیت‌های اجرای این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه هم‌زمان با اجرای ساخت میان‌گذر دریاچه ارومیه طراحی‌شده ولی تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است. وی اهمیت و نقش راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تبریز - ارومیه در توسعه و تحول اقتصادی و تجاری منطقه را مورد تأکید قرارداد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این طرح که می‌تواند منطقه را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و علمی متحول کند کد اجرایی گرفته و از وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست داریم در این زمینه، مساعدت لازم را داشته باشد.

ساخت قطار ارومیه  تبریز ۲, ۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح جمعیت ۵ میلیونی دو کلان‌شهر ارومیه – تبریز را تحت پوشش قرار داده و زمینه تحول اقتصادی منطقه را فراهم می‌کند افزود: برای اجرای این طرح در مجموع دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بهادری با تأکید بر اینکه در صورت تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح در طول سه سال اجرا می‌شود اضافه کرد: کاهش میزان تصادفات، کاهش تردد دو کلان‌شهر ارومیه – تبریز به کمتر از یک ساعت، کاهش مصرف سوخت و انرژی به دلیل تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو از اهداف و مزایای اجرای این طرح است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از زیرساخت‌های اولیه ایجاد قطار ارومیه – تبریز در میان‌گذر ارومیه ایجادشده است گفت: در این زمینه یک تونل نیز در مسیر ارومیه به تبریز احداث می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بخشی از اجرای مسیر ریلی در محور شهید کلانتری و میان‌گذر دریاچه ارومیه از سال‌های قبل پیش‌بینی‌شده و با اجرای این طرح، دسترسی کلان‌شهر تبریز و شبکه ریلی کشور در ۴۵ دقیقه مسیر خواهد شد. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهروندان زیادی در این مسیر به دلیل تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بیشتر مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی علاوه بر مراودات اقتصادی، نسبت خویشاوندی دارند یا به دلیل فرهنگ یکسان در دانشگاه‌های یکدیگر تحصیل می‌کنند و همین امر تردد در این مسیر را رونق بخشیده است. وی با اعلام اینکه احداث خط ریلی ارومیه - تبریز تصویب‌شده و نامه‌ای در همین راستا به کمیسیون ماده ۲۳ ارجاع داده‌شده است، ادامه داد: احداث این خط ریلی یکی از وعده‌های رئیس‌جمهوری به مردم آذربایجان است و امیدواریم عملی شود.

اراده برای اجرای قطار سریع‌السیر تبریز  ارومیه راسخ است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت قطار ارومیه – تبریز گفت: این طرح پس از امکان‌سنجی در مرحله اتمام مطالعات قرار دارد که با اتمام این بخش وارد فاز اجرایی می‌شود. پیمان آرامون در خصوص برخی مخالفت‌ها در خصوص اجرای این طرح عنوان کرد: هر طرح عمرانی قبل از اجرا باید مطالعات و امکان‌سنجی آن طی شود و توجیه اقتصادی داشته باشد که به دلیل داشتن هزینه زیاد اجرای راه‌آهن وزارت راه و شهرسازی در احداث قطار سریع‌السیر ارومیه – تبریز تعلل می‌کرد. وی با بیان اینکه افق احداث راه‌آهن ۵۰ ساله بوده و هزینه‌بر است گفت: با همکاری و تلاش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان توانستیم این طرح را به لحاظ توجیه اقتصادی در وزارت راه مطرح و کد اجرایی برای آن دریافت کنیم. آرامون کاهش تصادفات، کاهش هزینه و مصرف سوخت به همراه کاهش مسیر دو کلان‌شهر ارومیه و تبریز را از اهداف مهم اجرای این طرح ذکر کرد و گفت: با احداث این طرح با توجه به سریع‌السیر بودن قطار و نیز اتصال آن به بخش باری تهران ضمن جذابیت بالای سفر شاهد مطلوبیت بالا و نیز اقتصاد و معیشت مناسب مردم منطقه نیز خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه این طرح مراحل پایانی مطالعات را طی می‌کند اضافه کرد: تردد حدود سه هزار نفر در محور شهید کلانتری و نیز اهمیت اجتماعی و اقتصادی اتصال دو کلان‌شهر ارومیه و تبریز در حوزه شمال غرب کشور به لحاظ جابجایی کالا و مسافر و همچنین حجم ترانزیت القایی از شهرستان‌های هم‌جوار ارومیه و مرز سرو ضرورت بهره‌گیری از این محور ریلی را در میانه استان دوچندان می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد