hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| اما و اگرهای حضور دلالان

زنجان| اما و اگرهای حضور دلالان

زمان برداشت و خرید تضمینی گندم در زنجان نزدیک شده و حالا شایعاتی در مورد پیش‌خرید گندم توسط دلالان استان‌های هم‌جوار با نرخ هر کیلوگرم 25 تا 30 هزار ریال به گوش می‌رسد.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و بارش‌های قابل‌توجه، تولید گندم در کشور و استان زنجان نیز رشد قابل‌توجهی داشت به‌طوری‌که سال گذشته با برداشت 500 هزار تن، رکورد تولید این محصول در استان شکسته شد. استان زنجان با داشتن کشاورزانی توانمند و زمین‌های مستعد برای کشت گندم، در تولید این محصول راهبردی در کشور نقش قابل‌توجهی دارد چراکه مازاد بر نیاز این محصول را از طریق ریلی و جاده‌ای به استان‌های یزد، خراسان رضوی، البرز، تهران، گیلان، اصفهان، سیستان و بلوچستان ارسال و بخشی دیگر در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وجود دلالان برای پیش‌خرید گندم با نرخ بالا صحت دارد

مهدی آذرنژاد از گندم کاران شهرستان ماهنشان گفت: در حال حاضر وجود دلالان برای پیش‌خرید گندم با نرخ بالا صحت دارد. او تأکید کرد: این افراد از 20 روز قبل از استان‌های هم‌جوار گندم را با نرخ 22 هزار تا 30 هزار ریال از گندم کاران پیش‌خرید کرده‌اند. این گندم‌کار ماهنشانی افزود: چنانچه دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان فکر اساسی نکند در آینده با مشکل مواجه می‌شود. آذرنژاد یادآوری کرد: هم‌اکنون کشاورزان عزم خود را برای فروش گندم با نرخ بالا به دلالان جزم کرده‌اند.

حمدا... معصومی یکی دیگر از کشاورزان ماهنشانی ادامه داد: سالانه هزار و 500 تن گندم برداشت می‌کنم که امسال هزار تن آن را با نرخ 24 هزار ریال به دلالان پیش‌فروش کرده‌ام.او تأکید کرد: بیعانه هزار تن گندم را در حال حاضر در قالب تفاهم‌نامه منعقدشده با این نرخ دریافت کرده‌ام.این گندم‌کار ماهنشانی یادآوری کرد: این میزان گندم هنگام برداشت و بارگیری از مسیرهای کوهستانی استان کردستان و آذربایجان غربی از شهرستان خارج می‌شود. غلام عباس همانلو از گندم کاران شهرستان خدابنده درباره وجود دلالان برای خرید گندم با نرخ بالا گفت: در این شهرستان فقط این موضوع در حد حرف و شایعه است و کشاورزان با دلالی برای پیش‌فروش گندم مواجه نشده‌اند. این گندم‌کار خدابنده‌ای ادامه داد: هیچ گندم‌کاری اجازه نمی‌دهد این محصول راهبردی از استان خارج شود. همانلو خاطرنشان کرد: سالانه هزار و 700 تن در روستای کهلا گندم برداشت می‌کنم.

صادرات گندم ممنوع است

مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان در این زمینه گفت: امسال بر اساس قیمت شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم به قیمت 17 هزار ریال از کشاورزان به‌صورت تضمینی توسط این شرکت خریداری می‌شود که این قیمت نسبت به سال قبل چهار هزار ریال افزایش دارد. ستار رحمنی تأکید کرد: در حال حاضر با بررسی و تحقیق‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی در استان زنجان رد پایی از دلالان برای پیش‌خرید این محصول با نرخ‌های بالا وجود ندارد. او اظهار داشت: این مسئله فقط برای ملتهب کردن جو جامعه است چراکه گندم کالای اساسی به شمار می‌رود و صادرات آن توسط دلالان یا هر شخص دیگری ممنوع است. مدیر فنی و سرپرست کمیته خرید گندم شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان یادآور شد: سلف‌خری از زمان‌های قدیم بوده و این مسئله جدیدی نیست و ممکن است کسانی این محصول را برای مصارف دام و طیور، صنف و صنعت خرید کنند. رحمنی تأکید کرد: مصداقی از واسطه‌گری برای خرید گندم در استان زنجان وجود ندارد.

کشاورزان زنجانی 550 هزار تن گندم برداشت خواهند کرد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز دراین‌باره گفت: در سال زراعی جاری 303 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت گندم رفته است. حسین عامری، میزان برداشت گندم از این میزان زمین را 550 هزار تن بیان کرد و افزود: 510 هزار تن از آن به‌صورت تضمینی توسط شرکت غله از کشاورزان خریداری خواهد شد. او یادآوری کرد: 40 تن مابقی گندم برای بذر و خودمصرفی کشاورزان پیش‌بینی‌شده است. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته میزان برداشت گندم 500 هزار تن بود که 455 هزار تن از آن به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد. عامری خاطرنشان کرد: استان زنجان 285 هزار هکتار زمین دیم و 18 هزار هکتار نیز زمین آبی برای کشت گندم دارد. او تأکید کرد: خوشبختانه زمین‌های زراعی استان زنجان به‌ویژه گندمزارها از بارندگی و سیلاب فروردین امسال خسارتی ندیده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد