hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| دو روی سکه سیلاب

خراسان رضوی| دو روی سکه سیلاب

می‌گویند بارش‌های سیل‌آسای اخیر به‌رغم ایجاد مشکلات برای کشاورزی مفید بوده و در این شرایط فرصت سازی از تهدید سیلاب برای کشاورزی، ضرورتی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش ایرنا، یک فعال حوزه کشاورزی و نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: بارش‌های امسال برای بخش کشاورزی استان کاملا ثمربخش بود و خسارت چندانی به این حوزه وارد نکرد. غلامرضا میری افزود: به‌طورمعمول اراضی زعفران به‌عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی خراسان رضوی از اسفند تا اردیبهشت‌ماه هرسال نیاز به آب فراوان داشت اما به دلیل خشکسالی، تأمین آب زعفران برای کشاورزان گران تمام می‌شد. او اضافه کرد: طی چند سال گذشته کشاورزان خراسان رضوی به دلیل خشکسالی نتوانستند اراضی زعفران خود را به حد کافی از آب سیراب کنند و گاه برای تأمین هر یک ساعت آبیاری اراضی زعفران بین چهار تا شش میلیون ریال هزینه پرداخت می‌کردند. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: امسال بارش‌های خوب در خراسان رضوی اراضی زعفران را سیراب کرد و دیگر لازم نبود کشاورزان برای تأمین آب اراضی، هزینه اضافی بپردازند لذا پیش‌بینی می‌شود با توجه به بارندگی خوب در بهار امسال، تولید زعفران در سال زراعی کنونی بین 25 تا 30 درصد افزایش یابد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد گفت: درمجموع بارش‌های باران و آبی که در نتیجه آن به زمین نفوذ می‌کند باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود اما گاه به سبب خشکسالی‌های چند دهه گذشته شاید نفوذ آب در زمین به حد رضایت نباشد. میری افزود: در برخی نقاط که بارش باران منجر به سیل شده است سیلاب‌ها خاک را با خود همراه کرده‌اند لذا دیگر اراضی متأثر از سیل کیفیت لازم را برای کشت محصول ندارند. او ادامه داد: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که باید کشاورزان کشت محصولات آب بر مانند خربزه و هندوانه را کاهش دهند و فقط در حد تأمین نیاز کشور آن‌ها را کشت کنند.

بارندگی‌ها و شرایط بهتر برای کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز دراین‌باره گفت: بارش شدید باران طی فروردین‌ماه امسال با وجود جاری شدن سیل شرایط بهتری را برای تولید محصولات کشاورزی، مراتع و کشت دیم این استان به وجود آورد. علی شریعتی مقدم افزود: هرچند جاری شدن سیلاب‌ها در شهرستان‌ها مشکلاتی را برای بخش کشاورزی به وجود آورد و موجب از بین رفتن بخشی از مزارع زعفران شد اما درمجموع، آسیب سیلاب‌ها در این استان نسبت به استان‌های دیگر کمتر بود. او ادامه داد: ریشه عمده خسارت‌های ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل در بخش کشاورزی، فقدان زیرساخت‌ها و آماده‌سازی‌های لازم در این زمینه است و درصورتی‌که زیرساخت‌ها کافی بود و پیش‌بینی‌های لازم انجام‌گرفته بود تغییرات آب و هوایی خسارت زیادی برای بخش کشاورزی به وجود نمی‌آورد. رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: از هم‌اکنون باید برای خطراتی که ممکن است در نتیجه تغییرات اقلیمی برای بخش کشاورزی به وجود آید برنامه‌ریزی کرد و خسارات ناشی از آن را به حداقل رساند. شریعتی مقدم افزود: لازم است که سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور انجام گیرد تا بتوان خسارات ناشی از باران را کاهش داد. او ادامه داد: اگرچه بارش باران فروردین‌ماه به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک کرد اما به علت اضافه برداشتی که سالانه به میزان یک میلیارد مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی خراسان رضوی می‌شود باید تدبیر ویژه‌ای برای مصرف آب در بخش کشاورزی اندیشید. عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: به نظر می‌رسد باید هم‌زمان با تغییرات اقلیمی، تغییر و تحول شیوه‌های اقتصادی به‌ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، مصرف کمتر آب و بهره‌وری بیشتر از کشت را دنبال کرد.

اثربخشی باران‌های اخیر برای بخش کشاورزی زیاد نبود

اما عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نظر دیگری دارد. غلامحسین هادی زاده رئیسی معتقد است بارش‌های یک ماه اخیر هرچند مزارع کشاورزی در نقاط مختلف کشور مانند خراسان رضوی را سیراب کرد و کشت از نوع دیم رونق گرفت اما درمجموع در کل کشور ثمربخشی زیادی برای بخش کشاورزی نداشت. او افزود: از ابتدای امسال تاکنون 94 میلیارد مترمکعب باران در کشور باریده است اما به دلیل ضعف مدیریت و زیرساخت‌ها، این بارش‌ها ذخیره‌سازی نشد و بهره‌برداری حداکثری از آن‌ها صورت نگرفت. او ادامه داد: پیش‌ازاین باید دریچه سدها باز می‌شد تا رسوبات از آن خارج شود و آب باران بیشتری در پشت سد ذخیره گردد به‌عنوان‌مثال امسال 32 میلیون مترمکعب آب باران وارد سد دز شد اما از آن‌طرف آب زیادی از این سد خارج شد. عضو شورای عالی راهبردی آب ایران گفت: درصورتی‌که پیش‌بینی‌های لازم برای ذخیره‌سازی بارش‌های باران انجام و دریچه‌ها برای خروج آب از سد بازشده بود هم‌اینک بیشتر آب باران در پشت سد ذخیره‌سازی شده بود و خسارت کمتری به شهرها و روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار داشتند وارد می‌شد. هادی زاده افزود: درصورتی‌که پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بالادست سدها به‌درستی انجام می‌شد و اجرای آن‌ها را جزء جدایی‌ناپذیر ساخت سد می‌دانستند دیگر رسوب زیادی در سدها به وجود نمی‌آمد. عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: ازآنجاکه آب باران طی یک ماه اخیر به لایه‌های زیرین زمین نفوذ نکرده است به‌هیچ‌وجه برای بخش کشاورزی سودمند نخواهد بود و اساسا روان آب هیچ‌گاه به سطح زمین نفوذ نمی‌کند درحالی‌که اگر سطح پوشش گیاهی اراضی و مراتع مناسب بود آب ناشی از باران می‌توانست خشکسالی‌های گذشته را برای بخش کشاورزی جبران کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد