hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > اولویت اصلی سازمان جنگل ها حفاظت است

اولویت اصلی سازمان جنگل ها حفاظت است

معاون حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد که حفاظت از عرصه های ملی اولویت اصلی این سازمان بوده و هرگونه تخریب و تصرف با برخورد قانونی و بدون اغماض مواجه خواهد شد.
به گزارش ایسنا، بهمن افراسیابی چهارشنبه چهارم اردیبهشت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به مباحث مطروحه در خصوص سخنان آقایی، معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در جهرم، گفت: حفاظت از انفال و منابع طبیعی و برخورد با زمین خواران سرلوحه کار سازمان بوده است. 

وی با بیان اینکه همه متصرفان و مخربان عرصه های منابع طبیعی و انفال، در یک گروه قرار نمی گیرند، گفت: نحوه مواجهه قانونی با یک عشایر یا روستایی که با هدف تامین سوخت مورد نیاز خود شاخه ای از درخت را می برد با یک متصرفی که آگاهانه عرصه ای را تصرف و تخریب می کند، نمی تواند به یک شیوه باشد. 

افراسیابی در عین حال که هر دو گروه را از نظر قانون مخرب منابع طبیعی دانست، تاکید کرد که باید شیوه مواجهه با هر نوع تخلف و فرد متخلفی، متناسب باشد. 

وی در توضیح رویداد حادث شده در جهرم و واکنش به مواضع اعلامی رئیس سازمان جنگل ها در جلسه با مردم در شهرستان جهرم، گفت: تاکید آقای آقایی بر این بود که به دلیل وجود ابهام در بخشی از پرونده های مربوط به اراضی سیمکان، برای مدتی پرونده ها قضائی با هدف انجام تحقیقات دقیق متوقف شود. 

افراسیابی با اشاره به اینکه از روز گذشته (سه شنبه ۳ اردیبهشت) یک گروه کارشناسی به استان فارس و شهرستان جهرم اعزام شده است، گفت: اعتباری برای اجرای طرح کاداست در بخش سیمکان و همچنین شهرستان جهرم تخصیص داده شده و امیدواریم به زودی وضعیت اراضی این شهرستان مشخص شود. 

وی با تصریح اینکه منظور رئیس سازمان از متوقف شدن پیگیری پرونده های قضائی، باز شدن عرصه برای زمین خواران نبوده است، گفت: قانون هم رسیدگی به حق فردی که امکان دارد در روند یک پرونده قضائی ضایع شده باشد را روا دانسته است. 

افراسیابی با بیان اینکه برنامه جامعی برای حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی کشور تدوین و از امسال اجرایی شده است، گفت: برنامه جامع حفاظت از جنگل های زاگرس هم تدوین و از امسال اجرایی شده است؛ در این برنامه تمام نیازهای جوامع بهره بردار و هم اولویت های توسعه جنگل دیده و سیاست هایی برای آنها تعریف شده است. 

او از تدوین یک برنامه جامع برای ۸۴ میلیون هکتار مراتع کشور با هدف حفاظت با مشارکت جامعه بهره بردار خبر داد و گفت: اعتقاد براینست که اگر مدیریت و اصلاح به مردم واگذار شود و در قبال تامین بخشی از نیازهای بهره بردار و تعریف یک بسته حمایتی، کار حفاظت از عرصه را به بهره بردار بسپاریم، و جایگاه نظارتی خود را حفظ کنیم، اقدامات بهتر اجرایی خواهد شد. 

افراسیابی با یادآوری اینکه حفاظت تنها محدود به حفاظت فیزیکی نیست، گفت: طرح های آبخیزداری بیشتر با هدف حفظ و احیای عرصه های طبیعی اجرایی شده و طرح های آبخیزداری نیز بخشی از همین برنامه ها را شامل می شود. 

او با بیان اینکه در ۶۲۸ حوزه آبخیز طرح های آبخیزداری اجرایی شده است، انجام طرح کاداست برای بیش از ۶۰ میلیون هکتار از اراضی کشور و اجرای ۲۰ هزار کیلومتر کمربند حفاظتی را از جمله اقدامات حفاظتی اجرا شده دانست و گفت: در همین راستا برای ۴۱۹ هزار خانوار عشایر و روستایی سوخت جایگزین تعریف و در یک میلیون هکتار از اراضی با آفات و بیماری های گیاهی مبارزه علمی انجام شده است. 

افراسیابی تصریح کرد که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، وظیفه اصلی خود یعنی حفاظت از انفال و منابع طبیعی را در اولویت تمام برنامه ها داشته و سیاست های تدوین شده از سوی رئیس این سازمان نیز بر همین منوال بوده است. 

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته فیلم و مطالبی در فضای مجازی منتشر شد که در آن خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از مسئولان منابع طبیعی جهرم می خواهد که از پیگیری پرونده های قضائی تشکیل شده برای بهره برداران بخش سیمکان جهرم و تشکیل پرونده جدید این رابطه، خودداری کنند. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد