hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان جنوبی| آبیاری نوین علاج درد کشاورزان

خراسان جنوبی| آبیاری نوین علاج درد کشاورزان

اگرچه خراسان جنوبی ازجمله استان‌هایی است که با مشکل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما تنها ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز است درحالی‌که این تکنولوژی می‌تواند رونق تولید را در این استان درگیر خشکسالی رقم بزند.

به گزارش مهر، سید علی شریفی ازجمله کشاورزان آرین شهر سال‌ها است از سیستم آبیاری نوین برای آبیاری زمین‌هایی که در آن کشت کرده، استفاده می‌کند. او که از زمین‌های خود محصول زرشک برداشت می‌کند، گفت: هزینه مجهز شدن زمین‌های من به سیستم آبیاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد که حدود ۸۰ درصد آن با کمک و یاری جهاد کشاورزی و ۲۰ درصد آن را خود من پرداخت کردم. این فعال بخش کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آبیاری به شیوه نوین کیفیت محصول را نیز افزایش می‌دهد، گفت: مشکل کمبود آب در منطقه ما جدی است و از این نظر باید مالکین زمین‌های کشاورزی و مسئولین تدبیری برای آب حوزه کشاورزی بیندیشند.

هزینه ۱۲ میلیونی برای مجهز کردن هر هکتار زمین به سیستم آبیاری تحت‌فشار

مهدی میرزایی از دیگر فعالان بخش کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه مزایای شیوه آبیاری نوین گفت: با شیوه آبیاری تحت‌فشار به نیروی کار کمتری برای آبیاری مزارع نیاز داریم و از جنبه دیگر در شیوه آبیاری نوین آب راحت‌تر در اختیار گیاه و درخت قرار می‌گیرد. این فعال حوزه کشاورزی اظهار کرد: در شیوه آبیاری سنتی بخشی از زمین سیراب و بخش دیگری از زمین از آب کمتری استفاده می‌کرد ولی در سیستم آبیاری نوین آب عادلانه همه بخش‌های زمین را سیراب می‌کند. میرزایی که در ۴۰ هکتار زمین زرشک، پسته و عناب کشت می‌کند، بیان کرد: حدود سه سال قبل برای مجهز نمودن هر هکتار زمین به سیستم آبیاری نوین ۱۲ میلیون هزینه کردم که ۷۰-۸۰ درصد هزینه آن با تسهیلات و کمک بلاعوض جهاد کشاورزی پرداخت شد. او یادآور شد: از زمانی که از سیستم آبیاری نوین استفاده می‌کنم کیفیت محصول تولیدی نیز افزایش پیداکرده که برای من بسیار ارزشمند است.

7 هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری نوین شد

محمدحسن غلامی مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در سال ۹۷ حدود 7 هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند. او بیان کرد: همچنین در سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و در سال ۹۵ نیز هزار و ۵۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند. مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار هکتار از اراضی برای آبیاری تحت‌فشار موردمطالعه قرارگرفته‌اند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار دارند. غلامی گفت: به ازای تحت پوشش قرار گرفتن هر هکتار به سیستم آبیاری تحت‌فشار ۱۳ میلیون تومان و به ازای قرار گرفتن هر هکتار به سیستم آبیاری کم‌فشار پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی دولت به کشاورزان کمک بلاعوض داده می‌شود که فرصت بسیاری خوبی برای رونق آبیاری نوین است. مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استقبال کشاورزان از سیستم آبیاری کم‌فشار بیش از سیستم آبیاری تحت‌فشار بوده است، اظهار کرد: استفاده از سیستم آبیاری نوین ۲۵ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. غلامی با اشاره به اینکه در طرح آبیاری تحت‌فشار در هر هکتار ۴۴۰۰ مترمکعب صرفه‌جویی در آب‌شده است. یادآور شد: همچنین استفاده از سیستم آبیاری نوین تا ۳۰ درصد مصرف کود و سم را کاهش داده و درنهایت راندمان تولید را افزایش می‌دهد. او با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی شهرستان‌های قاین و سربیشه پیشتاز در بحث آبیاری نوین هستند، اظهار کرد: علت این امر را باید در کشت‌های انبوه در این دو شهرستان جست‌وجو کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد