hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| ملخ‌ها میهمان ناخوانده استان‌های جنوبی کشور

کرمان| ملخ‌ها میهمان ناخوانده استان‌های جنوبی کشور

کشاورزان جنوب کرمان از چاله خشکسالی در نیامده وارد چاه آفت ملخ شدند. مدت‌ها بود دشت‌های جنوب کرمان باران را به خود ندیده بود، زمین‌ها خشک و تالاب جازموریان به بیابانی خشک تبدیل‌شده بود که گاهی دام‌ها برای چرای گیاهان خشکیده در آن دیده می‌شدند، اما در سال جاری جنوب کرمان، میزان بارش‌های استان کرمان به حد نرمال نزدیک شد و باوجوداینکه هلیل‌رود جاری نشد اما آبی که از رودخانه‌های فصلی به جازموریان رسید این دشت خشکیده را احیا کرد و بازهم می‌توان روی این منطقه نام تالاب گذاشت.

به گزارش مهر، بارندگی منابع آبی جنوب کرمان را هرچند برای کوتاه‌مدت تشدید کرده است و دشت‌های جنوب کرمان سرسبزتر از همیشه شده‌اند، هرچند سیلاب به کشاورزان خسارت وارد کرده است اما می‌توان خوشحالی را در چشمان کشاورزان برای شروع کشت جدید با استفاده از منابع آبی مشاهده کرد. پس از سیل و باران یک خبر ناگوار به گوش کشاورزان رسیده، این خبر تن کشاورزان را بیشتر از سیلاب و خشکسالی لرزانده است اما در همین زمان یک خبر ناگوار به گوش کشاورزان رسیده، این خبر تن کشاورزان را بیشتر از سیلاب و خشکسالی لرزانده است. مشاهده ملخ‌های عربی در مزارع جنوب کرمان یک‌بار دیگر آژیر خطر را برای اقتصاد این منطقه به صدا درآورده و تالاب جازموریان مهم‌ترین میزبان این حشرات است.

اگر ملخ بیاید چیزی برایمان نمی‌ماند

محمد یکی از کشاورزان رودباری گفت: اگر ملخ بیاید همه‌چیز را نابود می‌کند دیگر چیزی برایمان نمی‌ماند.

او افزود: در سال‌های اخیر به‌صورت جزیره‌ای برخی از مکان‌ها شاهد حضور این ملخ‌ها بودیم اما مدت‌هاست جلوی گسترش و شیوع جغرافیایی این حشره خطرناک گرفته‌شده است و امیدواریم امسال هم کار سم‌پاشی کانون‌های این حشره توسط جهاد کشاورزی انجام شود.

او گفت: سم‌پاشی هوایی مهم‌ترین اقدامی است که می‌توان برای نابودی ملخ به کار برد، در برخی سال‌ها که خسارت زیاد بود به‌یک‌باره دسته‌های چند هزار تایی ملخ آسمان را سیاه می‌کردند و بر روی محصولات کشاورزی می‌نشستند در این زمان ظرف چند ساعت از یک مزرعه بزرگ فقط ریشه گیاهان برجای می‌ماند.

تاکنون ۷۰۰ هکتار از مزارع سم‌پاشی شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: این ملخ‌ها درواقع از مبدأ آفریقا پرواز می‌کنند و پس از عبور از عربستان به سمت ایران مهاجرت می‌کنند و در سر راهشان هر گیاهی را از بین می‌برند.

سعید برخوری ادامه داد: این ملخ‌ها در دسته‌های چند هزارتایی به‌صورت متناوب وارد استان‌های جنوبی می‌شوند که هم‌اکنون استان‌های هرمزگان، فارس و کرمان را درگیر کرده‌اند.

او بیان کرد: برای کنترل ملخ‌ها در جنوب کرمان تاکنون ۷۰۰ هکتار از مزارع سم‌پاشی شده است تیم‌های نظارتی در مناطق موردنظر مستقر هستند و جلسه‌های توجیهی هم برای کشاورزان برگزارشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: در کنار جهاد کشاورزی سازمان فائو نیز با ما همکاری لازم را دارد.

او همچنین از سم‌پاشی زمینی با استفاده از ماشین‌های سم‌پاش و سم‌پاشی هوایی با استفاده از هواپیمای سم‌پاش در جنوب کرمان خبر داد.

او از استقرار گروه‌های سم‌پاش تخصصی در شهرستان‌هایی جنوبی خبر داد.

موج جدید آفت ملخ وارد کشور شده است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این زمینه اظهار داشت: پیش‌ازاین یک موج از این ملخ‌ها وارد کشور شد که عملیات مهار انجام و تهدید برطرف شد و خسارت جدی وارد نشد.

مجید فرخی بیان کرد: هم‌اکنون موج جدید این آفت وارد کشور شده است و ورود این ملخ‌ها به کشور تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. او تصریح کرد: در مجموع در سال جاری حدود چهار ماه در معرض تهدید این ملخ‌ها بودیم و با سم‌پاشی و کنترل شدید منطقه مشکل را حل کردیم.

فرخی ادامه داد: یک هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه جیرفت مستقر است و سم موردنیاز هم تأمین و در دسترس است و کانون‌های ملخ را پس از شناسایی پاک‌سازی می‌کنیم، از کشاورزان هم می‌خواهیم با دقت اوضاع را رصد و در صورت مشاهده این ملخ‌ها در مناطق مختلف به کارشناسان ما اطلاع دهید.

او گفت: سازمان فائو نیز هشدارهای لازم را به‌صورت متوالی داده است و همکاری لازم را در استان‌های مختلف و حتی کشوری‌های همسایه انجام می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: جازموریان کانون سنتی مهاجرت این ملخ‌ها است و پس از تکثیر در مناطق مختلف گسترش می‌یابند و در مکان‌های مناسب خسارت ایجاد می‌کنند.

او بیان کرد: بارندگی‌های اخیر موجب رویش گیاهان شده است و بهترین شرایط را برای تغذیه و رشد و نمو این ملخ‌ها ایجاد کرده‌اند.

ملخ‌ها ربطی به سیل ندارند

اما معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ارتباط سیل را با هجوم ملخ‌ها رد کرد و گفت: ملخ‌های صحرایی هرساله در بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند و هیچ ارتباطی به سیل ندارند. امیر مسعود جلالی با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی ملخ‌های مهاجری هستند که هرسال در بازه زمانی مشخصی از سمت کشور عربستان به برخی استان‌های ما حمله می‌کنند، اظهار کرد: هرچند ممکن است که رطوبت خاک شرایط را برای تکثیر این ملخ‌ها فراهم کند اما ورود آن‌ها به کشور هیچ ارتباطی با بارندگی و سیل‌های اخیر ندارد.

او با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با این ملخ‌ها است، گفت: روش مبارزه با این ملخ‌ها سم‌پاشی است و حتی برخی توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز بین کشورهایی که درگیر هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، وجود دارد.

جلالی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات کشور برنامه‌های مدونی در اراضی زراعی برای مبارزه با این آفت با مشارکت کشاورزان دارد، تصریح کرد: عمده خسارت این ملخ‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد