hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| تعرض به درختان ارسباران قابل کتمان نیست

آذربایجان شرقی| تعرض به درختان ارسباران قابل کتمان نیست

ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است؛ در ماه‌های اخیر موضوع تعرض به درختان این منطقه حاشیه‌ساز شده و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این زمینه با بیان اینکه در استان ۳۰ درصد باغات درجه سه و نیاز به اصلاح و جایگزینی دارند گفت: تخلف و تعرض به درختان جنگلی در منطقه ارسباران به‌هیچ‌عنوان قابل کتمان نیست.

علی رخ‌افروز در رابطه با قطع درختان منطقه ارسباران که در مدیریت جهاد کشاورزی اهر برگزار شد، اظهار داشت: حساسیت مردم و مسئولان نسبت به قطع و حمل درختان منطقه ارسباران و حتی استان برای ما ارزشمند است و هیچ‌گاه سعی نداریم موضع‌گیری مخالف خواست و مطالبه مردم داشته باشیم.

او افزود: جهاد کشاورزی و کارشناسانش هر آنچه را که می‌دانند برای رفاه و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و اگر درآمد کشاورزان افزایش نباید و از راهکارهای علمی برای افزایش تولیدات بهره‌مند نشوند بدین معناست که جهاد کشاورزی به وظایف خود عمل‌نکرده است.

رخ‌افروز با اشاره به این‌که استان آذربایجان شرقی نزدیک به 116 هزار هکتار باغ دارد، گفت: از این میزان باغات، حدود 100 هزار هکتار باغات بارور هستند که هرسال نیاز به هَرس دارند و از هَرس هر هکتار اراضی باغی حداقل 3 تن چوب درختی به دست می‌آید و بر اساس این آمارها سالانه حدود 300 هزار درخت در باغات قطع و جایگزین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: تا سال‌های گذشته فروش درختان قطع‌شده برای باغداران صرفه اقتصادی چندانی نداشت اما از سال گذشته که قیمت چوب افزایش‌یافته کشاورزان برای فروش درختان قطع‌شده رغبت پیداکرده‌اند درحالی‌که دپو درختان قطع‌شده در کنار باغات غیر تولید آفت چیز دیگری عاید نمی‌کرد.

او با ذکر اینکه از مجموع 116 هزار اراضی باغی استان آذربایجان شرقی، حدود 30 درصد را باغات درجه سه تشکیل می‌دهد، ابراز داشت: باغات درجه سه باغاتی هستند که آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی برای باغداران صرفه ندارد و باید اصلاحات و جایگزینی صورت گیرد و اگر بخواهیم اصلاحات انجام دهیم حداقل در هر باغ 10 تن چوب درختی تولید می‌شود.

رخ‌افروز تصریح کرد: از حساسیت به وجود آمده در رابطه با قطع درختان در منطقه ارسباران که از نیمه دوم سال گذشته آغازشده، ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم این حساسیت‌ها به بخش‌های دیگر نیز منتقل شود ازاین‌رو موضوع قطع درختان ارسباران با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط موردبررسی قرارگرفته و این‌طور نیست که نسبت به حساسیت و مطالبه گری مردم بی‌تفاوت باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که تخلف و تعرض به درختان جنگلی در منطقه ارسباران به‌هیچ‌عنوان قابل کتمان نیست، افزود: نباید این‌گونه فکر کنیم که اصلاً تخلف و تعرضی صورت نگرفته ولی باید حتی‌الامکان تلاش کنیم تا تخلفات احتمالی به حداقل برسد.

کاداستر جنگل‌های ارسباران را امسال به اتمام می‌رسانیم

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی حفاظت از جنگل‌های ارسباران را از وظایف قانونی، زیست‌محیطی و انسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی دانست و افزود: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با هدف حفظ و حراست از مراتع و جنگل‌ها تشکیل یافته است. رستم صادقی ادامه داد: باوجود یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و آمار داده‌ها نشان می‌دهد تخریب و تعرض به مراتع و جنگل‌ها نسبت به گذشته کاهش‌یافته و زمانی می‌توانیم آمار تعرض و تخریب مراتع و جنگل‌ها را به صفر برسانیم که این مهم به فرهنگ در جامعه تبدیل شود. صادقی با اشاره به توافق فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی در رابطه با صیانت از جنگل‌های ارسباران گفت: تا سال گذشته در رابطه با صیانت از جنگل‌های ارسباران هم منابع طبیعی و هم محیط‌زیست از نظر حقوقی و قضایی می‌توانستند ورود کنند اما با توافق انجام‌شده 80 درصد امور حفاظت از جنگل‌های ارسباران به حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌ها واگذارشده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد