hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان| بهشت آبزی‌پروری در جنوب شرق ایران

سیستان و بلوچستان| بهشت آبزی‌پروری در جنوب شرق ایران

‌ یکی از استراتژیک‌ترین سواحل کشور، سواحل مکران است که از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در شرق را در برگرفته و می‌تواند به مرکز تجارت، ترانزیت و تولید تبدیل شود.

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های سواحل مکران، آبزی‌پروری است، به گواه کارشناسان مراکز تحقیقات شیلاتی، بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش آبزی و میگو در خط ساحل مکران شناسایی‌شده است.

به گواه کارشناسان، سواحل مکران به دلیل اقیانوسی بودن، نزدیکی به خط استوا و صدالبته آب‌وهوای مطلوب قابلیت پرورش میگو در ۸ ماه از سال را دارد؛ کارشناسان می‌گویند، این مقدار اراضی مستعد و این میزان از دوره پرورش در ایران بی‌سابقه و جهان کم‌سابقه است.

صنعت آبزی‌پروری کلید محرومیت‌زدایی از بلوچستان

محسن نگهداری کارشناس شیلات گفت: بنا به برآوردها و مطالعات شیلاتی، ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگوی سواحل مکران، قابلیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن میگو را دارد؛ در هر مزرعه ۲۰ هکتاری در گواتر یکی از سایت‌های پرورش میگوی سواحل مکران، هم‌اکنون ۲ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغولند؛ با تولید ۶۰ هزار تن میگو برآورد می‌شود ۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم فقط در صنعت میگو و آبزی سواحل مکران ایجاد می‌شود که بخش مهمی از محرومیت محروم‌ترین استان ایران را می‌زداید.

او افزود: در سواحل مکران، ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو مجموعا با ۴۲ هزار هکتار شناسایی‌شده که کارشناسان به آن به خاطر آب‌وهوای مطلوب و زمین‌های مستعد، بهشت آبزی‌پروری ایران لقب داده‌اند.

امسال 1600 تن میگو برداشت شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز گفت: از ۲۰ سایت پرورش میگو، هم‌اکنون با توسعه زیرساخت دو سایت گواتر و رودیک در شرق چابهار را به زیر کشت می‌بریم.

هدایت ا... میرمرادزهی افزود: سایت پرورش میگوی گواتر حدود ۲۸۰۰ هکتار مساحت مفید پرورش میگو دارد که از سال ۹۴ به‌مراتب با فراهم شدن زیرساخت و دعوت از سرمایه‌گذاران هرسال با رشد قابل‌توجهی به زیر کشت رفته است. سایت رودیک هم به‌تازگی اواخر تابستان امسال باهمت یک سرمایه‌گذار کویتی ایرانی‌تبار به زیر کشت رفت.

او تصریح کرد: در سایت گواتر کشت میگو از اواخر اسفند شروع می‌شود و سه ماه بعد در خردادماه آماده برداشت می‌شود و تا شهریورماه برداشت ادامه دارد. سرمایه‌گذاران امسال ۷۰۰ هکتار را به زیرکشت بردند و مجموعا ۱۶۰۰ تن میگو برداشت شد؛ هم‌زمان با برداشت میگو در سایت گواتر به دلیل قابلیت منحصربه‌فرد سواحل مکران در کشت و برداشت در سه مرحله از سال، برای نخستین بار، ۱۴۰ هکتار از سایت رودیک نیز اواخر تابستان امسال به همت یک سرمایه‌گذار کویتی به زیرکشت رفت که هفته پیش نخستین دوره برداشت موفقیت‌آمیز میگو را شروع کرد، سایت رودیک حدفاصل بندر رمین و بریس در شرق چابهار است که درمجموع 1500 هکتار مساحت دارد که با تکمیل زیرساخت‌ها ازجمله ساخت اسکله، برق‌رسانی، جاده دسترسی و آب آشامیدنی؛ ۱۴۰ هکتار آن به زیرکشت رفت و در مجموع هزار هکتار آن به‌مراتب به زیر کشت می‌رود.

صادرات میگوی مکران به ۴ کشور

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: میگوی تولیدی مکران که از نوع وانامی شیشه‌ای است، به دلیل آب‌وهوای مطلوب، زمین‌های حاصلخیز و دوری از مراکز آلودگی صنعتی و شهری، مرغوب‌ترین میگوی ایران است و خواهان بسیاری در بازارهای بین‌المللی دارد و تا قبل از برداشت از سوی خریداران بین‌المللی پیش‌خرید می‌شود؛ سال گذشته از ۱۰۲۵ تن میگوی تولیدی در گواتر در مجموع ۳۲۰ تن به کشورهای امارات، چین، تایلند، ویتنام، هنگ گنگ و اندونزی صادر شد که با احتساب هر کیلو ۵ دلار در بازار جهانی ارزآوری خوبی برای کشور دارد. امسال نیز ۸۰۰ تن میگوی تولیدی گواتر به ۴ کشور عمان، امارات، هنگ‌کنگ و تایلند صادر شد.

میرمرادزهی تأکید کرد: مقدار مساحتی که هم‌اکنون در سایت‌های گواتر و رودیک به زیرکشت می‌رود در برابر مساحت مستعد پرورشی که در سواحل مکران و حتی خود این دو سایت وجود دارد اصلاً درخور و قابل قیاس نیست.

او با بیان اینکه نبود زیرساخت، کمبود اعتبارات دولتی و سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران عمده‌ترین دلایل عدم استفاده حداکثری از مزارع مستعد پرورش میگوی سواحل مکران است، گفت: در سند توسعه شیلاتی سواحل مکران در افق ۱۴۰۴، افزایش میزان دوره و مزارع کشت در دستور کار قرارگرفته است، امسال برنامه داریم با فراهم کردن زیرساخت ۱۵۰۰ هکتار از مزرعه گواتر و بخشی از مزرعه رودیک را به زیرکشت ببریم، ضمن آنکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۱۵ هزار هکتار از مزارع ما به‌مراتب به زیر کشت خواهند رفت که بر این مبنا در وهله اول، ۳ هزار هکتار در سایت بریس با مشارکت یک شرکت کره جنوبی، هزار هکتار در رودیک با مشارکت یک ایرانی‌تبار کویتی و ۱۰۰ هکتار را هم در منطقه تنگ با مشارکت سپاه پاسداران با فراهم شدن زیرساخت به‌زیرکشت خواهد رفت.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اشتغال و ارزآوری میگوی مکران منحصربه‌فرد است، خاطرنشان می‌کند: بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران با زیرکشت بردن هر مزرعه ۲۰ هکتاری در گواتر به‌طور متوسط ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند، ضمن آنکه به ازای هر مزرعه ۲ شغل نیز ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید در ایجاد زیرساخت برای سایر سایت‌ها و دعوت از سرمایه‌گذاران با عزمی جامع تعجیل کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد