hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تهران| خشم رودخانه‌ها از تعرض

تهران| خشم رودخانه‌ها از تعرض

آن زمانی که به حریم رودخانه‌ها یکی پس از دیگری تعرض می‌شد کسی فکرش را نمی‌کرد بارش‌های شدید و وقوع سیل این‌گونه مشکل‌ساز شود اما امروز در برخی نقاط کشور زنگ خطر رعایت حریم رودخانه‌ها به صدا درآمدهاست و حتی در بسیاری از نقاط اطراف تهران شاهد تخریب تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه بودیم.

ساخت پل‌های غیرمجاز در بستر رودخانه‌های حاشیه تهران به‌ویژه فشم، لواسان، پردیس، دماوند و دیگر شهرهای اطراف پایتخت، این روزها مشکلاتی را برای ستاد مدیریت بحران استان تهران، به‌ویژه در مواقعی که بارندگی‌های فراوان و خطر جاری شدن سیلاب وجود دارد، ایجاد کرده است.

برخی خانه‌ها نیز با بی‌توجهی مالکان آن‌ها به اخطارهای قانونی بیش‌ازحد مجاز به‌سوی بستر رودخانه‌ها پیشروی داشته‌اند.

به‌عنوان‌مثال مغازه‌هایی که در منطقه «آهار» و با مجوز شورای سابق آهار در مجاورت رودخانه ساخته‌شده بودند و پس از بارش‌های اخیر و فرونشست خراب‌شده و چندین نفر را راهی بیمارستان کرد.

این ساخت‌وسازهای غیرمجاز نه‌تنها تلفات و خسارات وقوع سیل را افزایش می‌دهد که با ایجاد مانع بر سر راه آب سبب افزایش احتمال وقوع آن می‌شود.

برخورد قانونی با زیاده‌خواهی و تصرف حریم رودخانه‌ها

مدیر امور آب شمیرانات در این خصوص اظهار داشت: در برخی مناطق شمیرانات عرض بستر رودخانه حدوداً ۵۰ متر است، درحالی‌که عملا شاهد پیش روی ۳۰ الی ۴۰ متری به‌سوی رودخانه‌ها هستیم و مالکان این خانه‌ها این میزان پیش روی را به‌صورت غیرقانونی متصرف هستند.

جواد غفاری گفت: البته دادستانی برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار بر اثر سیلاب دست‌به‌کار شده و دستور تخریب این پل‌های غیرمجاز را صادر کرده است و تنها بالغ‌بر ۲۰۰ مورد تخریب پل داشتیم.

دادستان فشم نیز در این خصوص گفت: صرف اینکه شخصی در یک مکانی ساختمانی دارد، حق ندارد بیاید و در بستر رودخانه که متعلق به انفال است، ساخت‌وساز کند.

داریوش مهر طلب ادامه داد: تاکنون بیش از ۸ هزار متر از حریم رودخانه‌ها در منطقه آهار از تصرفات غیرقانونی خارج و تعریض شده است، برداشتن موانعی همچون ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها سبب کاهش احتمال وقوع سیل و نیز کاهش خسارات حاصل از آن می‌شود.

عضو شورای اسلامی آهار نیز در خصوص ساخت‌وسازهای کنار رودخانه به خبرنگار مهر گفت: از منطقه لشگرک که وارد شوید، می‌بینید، تمام ساخت‌وسازها در کنار رودخانه صورت گرفته است.

کریمان افزود: این ساخت‌وسازها با مجوز شورای وقت انجام‌شده است.

فرماندار شمیرانات نیز در این خصوص گفت: فرهنگ‌سازی عمومی برای رعایت حریم و بستر در هنگام ساخت‌وساز و آزادسازی و بازگشایی بستر رودخانه‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها سبب کاهش خسارت ناشی از سیل در شمال تهران می‌شود.

سیاوش شهریور با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها را شناسایی کنند، گفت: باید اقدامات لازم برای مقابله با زیاده‌خواهی و تجاوز به بستر رودخانه‌ها و افزایش احتمال سیل انجام شود.

او از شناسایی مناطق مستعد حادثه در شمیرانات خبر داد و گفت: در روستاها و حاشیه‌های رودخانه‌ها اقدام به پایش و بررسی راهکار مناسب جهت پیشگیری از حوادث احتمالی شده است.

فرماندار شمیرانات تأکید کرد: تمامی مسئولان و افراد مرتبط باید تا رسیدن به اهداف معین و ایمن‌سازی مناطق به این کار ادامه دهند و برای بارش‌های احتمالی آینده آماده‌باشیم و از حوادث پیشگیری کنیم تا در صورت وقوع سیل دچار خسارات و تلفات کمتری باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد