hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| وعده افتتاح در نیمه دوم امسال

آذربایجان غربی| وعده افتتاح در نیمه دوم امسال

میاندوآب از جنوبی‌ترین شهرهای آذربایجان غربی است که ازنظر کشاورزی و دام‌پروری پس از ارومیه رتبه دوم را در آذربایجان غربی دارد و با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوانی همچون پارک ساحلی آتا، چشمه زندان سلیمان، جواهرده و دو اثر ملی ثبت‌شده شامل پل «میرزا رسول» و« پل کوسه لر» مقصد بسیاری از گردشگران است.

میاندوآب به‌رغم داشتن ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت، اگر موردتوجه قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها به‌خوبی و در جهت توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود، می‌تواند در رونق اقتصادی و کاهش بیکاری جوانان تأثیرگذار باشد، این شهر نیز مانند دیگر شهرهای استان به‌جای اینکه از فرصت‌هایش استفاده شود هرروز به پروژه‌های ناتمام آن افزوده می‌شود بدون اینکه سرانجامی برای این پروژه‌ها اندیشیده شود.

صنعت پتروشیمی ایران هم‌اکنون اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرح پتروشیمی میاندوآب، استان زرخیز آذربایجان غربی می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های ویژه سهم قابل‌توجهی در تأمین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.

پروژه مجتمع پتروشیمی میاندوآب که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این شهر بوده و با افتتاح آن زمینه اشتغال برای جوانان به‌خصوص مردم بومی این منطقه ایجاد می‌شود و در افزایش درآمد کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد، نزدیک به 14 سال است که در کشمکش مشکلات مالی و تغییر کاربری سردرگم مانده است.

وعده افتتاح در اواخر سال جاری

پروژه مجتمع پتروشیمی میاندوآب که از زمان کلنگ زنی آن بیش از یک دهه می‌گذرد وعده افتتاح محقق نشده متعددی را پشت سر گذاشته و این روزها آخرین وعده افتتاح آن اواخر سال ۹۸ اعلام می‌شود. مجتمع پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال 1383 به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ زنی شد و در همان سال نیز زمین موردنیاز برای اجرای طرح تأمین و دیوارکشی شد اما اکنون به حالت راکد مانده است. مجتمع پتروشیمی میاندوآب معروف به واحد پلی‌اتیلن سنگین با ظرفیت تولید 175 هزار تن با سرمایه 5 هزار میلیارد ریال در مسیر جاده میاندوآب - شاهین‌دژ در حال ساخت است. در سال 94 باروی کار آمدن بخش خصوصی و تأمین منابع مالی امیدها برای به اجرا درآمدن پروژه راکد، زنده شد اما متأسفانه این روی کرد نیز ناکام ماند و اکنون 4 سال از آن زمان می‌گذرد و پروژه 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

مجتمع پتروشیمی میاندوآب 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

این پروژه قرار بود در اواخر سال 96 افتتاح شود اما متأسفانه به دلایل مالی و تغییر طرح اولیه مجتمع پتروشیمی میاندوآب بیش از یک دهه با رکود مواجه بوده وعده افتتاح آن از سالی به سال دیگر موکول می‌شود. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب با اشاره به پیشرفت فیزیکی آن گفت: این مجتمع پتروشیمی هم‌اکنون بیش از 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد. احد مهدوی افزود: بهره‌برداری از این مجتمع در چند مرحله صورت می‌گیرد و پس از بهره‌برداری و تست‌های موردنیاز به‌طور کامل وارد مرحله تولید نهایی می‌شود. او درباره علل تأخیر و روند اجرای این مجتمع بیان کرد: طرح اجرای این پتروشیمی در سال‌های گذشته به علت مشکلات مالی و تغییرات طرح غیرفعال شده بود و اکنون با تلاش بیشتر و تسریع در پیشبرد عملیات، عقب‌ماندگی آن جبران می‌شود.

مجتمع پتروشیمی میاندوآب هیچ‌گونه آلاینده زیست‌محیطی ندارد

مجتمع پتروشیمی میاندوآب به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی ندارد و نحوه تولیدات محصولات پلیمری به‌گونه‌ای است که ماده خروجی و زایدی ندارد.

به گفته مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب پلی‌اتیلن سنگین در ساخت انواع لوله پلاستیکی در صنایع کشاورزی، وسایل پلاستیکی در صنایع غذایی، انواع مخازن آب و مواد شیمیایی، ساخت لوازم‌خانگی و بهداشتی، لوازم ورزشی و انواع نایلون‌ها کاربرد دارد.

احد مهدوی اضافه کرد: محل تأمین آب پتروشیمی از منابع منطقه‌ای است که البته پس از مصرف، دوباره تصفیه می‌شود و برای استفاده به چرخه مصارف کشاورزی و صنعتی برمی‌گردد.

افتتاح پتروشیمی میاندوآب اشتغال جوانان منطقه را فراهم می‌کند

در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن پروژه پتروشیمی میاندوآب علاوه به را اینکه می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش مؤثری را ایفا کند و در اشتغال‌زایی جوانان آن منطقه نیز نقش بسیار مهمی دارد. به گفته احد مهدوی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب در مرحله ساخت و راه‌اندازی 450 نیروی پیمانکاری که بیشتر آن‌ها از نیروها مشغول به کار هستند و پس از راه‌اندازی این مجتمع درمجموع برای 300 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آخرین وضعیت پتروشیمی میاندوآب بیان می‌کند: هم‌اکنون این پروژه روند توسعه‌ای خود را طی کرده و امید است که مسئولان در راه‌اندازی به‌موقع مجتمع پتروشیمی میاندوآب اهتمام کنند. مهدی قهرمانی فرماندار میاندوآب نیز معتقد است این شهر یکی از شهرستان‌های مهم استان است و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه در زمینه‌های مختلف دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌های خوبی برای اشتغال جوانان و ایجاد درآمد پایدار ایجاد کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد