hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > جان تازه بر تن درختان کهگیلویه و بویر احمد

جان تازه بر تن درختان کهگیلویه و بویر احمد

پس از یک دهه خشکسالی در استان کهگیلویه بویر احمد، امسال جان تازه‌ای در تن درختان این ناحیه دمیده شده است. بیش از یک‌میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است. از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از 1200 میلی‌متر باران در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد باریده است. بارش مطلوب سال زراعی جاری پس از تجربه 10 سال خشکسالی نویدبخش سالی پربار برای رونق تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 از سیلاب‌های پنجم و ششم فروردین امسال که منجر به 15 هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی این استان شد بگذریم، باران‌های سال آبی جاری رهاوردهای خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

این استان که به خاطر وجود چندین رودخانه، چشمه‌سارها و آبشارهای فراوان به سرزمین رودخانه‌های خروشان مشهور بود در یک دهه اخیر شاهد کم‌آبی شدید در بخش کشاورزی و تنش آب آشامیدنی در برخی از شهرها و روستاها بود.

بر اساس آمار سازمان هواشناسی میانگین بلندمدت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد که در سال‌های گذشته 700 میلی‌متر در سال بود با گسترده شدن دامنه خشکسالی به 528 میلی‌متر در ابتدای سال آبی جاری رسید.

2 برابر شدن تولید گندم

مدیر سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی امسال افزون بر 70 هزار تن گندم در استان برداشت می‌شود.

الیاس تاج‌الدینی پیش‌بینی کرد که بهار امسال تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش یابد.

او تصریح کرد: بارش‌های مطلوب سال زراعی جاری باعث افزایش تولید این محصول زراعی راهبردی می‌شود.

او ابراز داشت: در سال زراعی گذشته هزاران هکتار از مزارع دیم گندم کهگیلویه و بویراحمد براثر کم‌بارشی نابود شد.

تاج الدینی همچنین از پیش‌بینی برداشت و خرید تضمینی 23 هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا و 6 هزار تن جو در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

احیای درختانی که خشک‌شده بودند

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی‌های مطلوب سال زراعی جاری جنگل‌ها و مراتع همه نقاط این استان را احیا کرده است.

گودرز باقری فرد با اشاره به نقش جنگل‌ها و مراتع در کنترل خسارات‌های باران‌های سیل‌آسا، فرسایش خاک، کاهش آلودگی‌ها، رونق صنعت گردشگری ابراز امیدواری کرد: باران‌های امسال بتواند نقش اثرگذاری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشد.

او اظهار داشت: جنگل‌های برخی نقاط مانند شلالدون و میمند در کهگیلویه و بویراحمد که براثر خشکسالی در حال نابودی بودند احیا شدند و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شد.

او با اشاره به اینکه جنگل‌هایی که دچار خشکیدگی کامل شده‌اند جز با درختکاری قابل احیا نیست اضافه کرد: باران‌های امسال باعث احیای بخش قابل‌توجهی از درختانی شد که درگیر خشکیدگی بودند.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رویش مجدد تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی خوش‌خوراک برای تعلیف دام پس از گذشتن هفت سال از آخرین رویش آن‌ها پیامد خوب دیگر بارندگی‌های امسال بوده که کارشناسان در بازدیدهای میدانی در شهرستان گچساران مشاهده کرده‌اند.

باقری فرد تصریح کرد: درمجموع وضعیت مراتع کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در مناطق گرمسیری بسیار مطلوب است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان ازنظر میزان بارندگی دومین استان پرباران کشور بود گفت: با توجه به باران‌های سیل‌آسا در مدت‌زمان کم وجود جنگل‌ها، پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث شد خسارت‌های سیل کمتر از میزان بارش‌ها باشد.

باقری فرد با اشاره به اینکه 40 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به بیابان و 100 هزار هکتار دیگر در معرض بیابان شدن است اضافه کرد: بدون شک بارش باران و افزایش پوشش گیاهی بر کند شدن روند بیابان‌زایی اثرگذار است.

او با یادآوری خشکیده شدن 100 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد براثر خشکسالی های پیاپی سال‌های اخیر بیان کرد: قطعا بارندگی‌های امسال برکند شدن پیشرفت خشکیدگی درختان بلوط اثرات چشمگیر دارد.

سال خوب برای عشایر

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل بارش‌های مطلوب در سال زراعی جاری، رویش مراتع در مناطق قشلاقی این استان بسیار غنی است به‌طوری‌که در چهل‌ساله گذشته بی‌سابقه بوده است.

مجید علی پور اظهار داشت: غنی شدن مراتع در بهار امسال باعث افزایش تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد و به حداقل رسیدن استفاده از علوفه دستی می‌شود.

او اضافه کرد: بر اساس برآوردهای کارشناسی، امسال یک هزار و 500 تن به تولید گوشت قرمز استان افزوده خواهد شد.

علی پور ابراز داشت: پارسال عشایر کهگیلویه و بویراحمد هفت هزار و 500 تن گوشت تولید کردند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاهش چشمگیر بیماری‌های دامی از دیگر مزایای بارش‌های بهاره در مناطق عشایری این استان است.

به گفته علی پور هم‌اکنون وضعیت بسیار خوبی ازنظر علوفه و آب در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد حاکم است و امسال پس از چند سال کوچ بهاره به‌موقع انجام می‌شود.

او بیان کرد: امسال کوچ عشایر به مناطق ییلاقی از پانزدهم اردیبهشت در مناطق قشلاقی آغاز خواهد شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد