hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > رونق اقتصادی در آذربایجان شرقی

رونق اقتصادی در آذربایجان شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از صادرات 2 میلیون و 146 هزار و 588 تن کالا (غیرنفتی) به ارزش بیش از یک میلیارد و 873 میلیون دلار در سال گذشته از گمرکات استان خبر داد و گفت: در مقایسه با سال 96 شاهد افزایش 52 درصدی ارزش صادرات استان هستیم.

 لیلی اورنگی به افزایش کم‌نظیر میزان صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صادرات سال گذشته استان از حیث وزن 43 درصد افزایش نشان می‌دهد.

او همچنین از صادرات گاز طبیعی به وزن 188 هزار تن به ارزش بیش از 38 میلیون دلار از استان در سال گذشته خبر داد و افزود: عمده گروه کالاهای صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته‌شده از این مواد به ارزش 356 میلیون دلار است.

چدن، آهن و فولاد در صدر

او گفت: چدن، آهن و فولاد به ارزش 303 میلیون دلار، سوخت‌های معدنی روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها به ارزش 199 میلیون دلار، میوه، پوست و مرکبات به ارزش 189 میلیون دلار، فرآورده‌های غلات به ارزش 88 میلیون دلار، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و اجزاء و قطعات آن‌ها به ارزش 86 میلیون دلار، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای به ارزش 78 میلیون دلار، مس و مصنوعات از مس به ارزش بیش از 76 میلیون دلار، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد به ارزش 68 میلیون دلار و شکلات و شیرینی به ارزش 60 میلیون دلار از دیگر گروه‌های کالایی صادراتی هستند.

ناظر گمرکات استان اعلام کرد: این محصولات به 104 کشور دنیا صادرشده که درمجموع بیشترین صادرات از گمرکات استان به کشور ترکیه با 558 میلیون دلار، عراق با 506 میلیون دلار، ارمنستان با 111 میلیون دلار، آذربایجان با 110 میلیون دلار، گرجستان با 109 میلیون دلار، افغانستان با 85 میلیون دلار، پاکستان با 50 میلیون دلار، چین با 35 میلیون دلار، بلغارستان با 33 میلیون دلار، ایتالیا با 28 میلیون دلار و جمهوری عربی سوریه با 22 میلیون دلار بوده است.

او اظهار داشت: در این مدت 315 هزار و 159 تن کالای به ارزش بیش از 974 میلیون دلار پس از انجام تشریفات گمرکی از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که ازلحاظ وزن 36 درصد و از حیث ارزش دلاری 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

اورنگی عمده کالاهای وارده به استان را شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی و اجزاء و قطعات آن‌ها به ارزش 169 میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش 149 میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش 111 میلیون دلار، قطعات منفصله ماشین‌آلات راهداری، وسائط نقلیه با ارزش 54 میلیون دلار اعلام کرد.

او دیگر کالاهای واردشده از طریق گمرکات استان را شامل گوشت و احشای خوراکی با ارزش 50 میلیون دلار، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب با ارزش 48 میلیون دلار، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته‌شده از خمیرکاغذ از کاغذ یا مقوا با ارزش 48 میلیون دلار، محصولات گوناگون صنایع شیمیائی با 39 میلیون دلار و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با ارزش 39 میلیون دلار اعلام کرد.

بیشترین کالای وارداتی متعلق به کشور ترکیه است

او گفت: سال گذشته همچنین الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره با ارزش 38 میلیون دلار پلاستیکی و اشیای ساخته‌شده از این مواد با ارزش 35 میلیون دلار، فرآورده‌های خوراکی گوناگون با ارزش 35 میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

اورنگی با اشاره به اینکه بیشترین کالای وارداتی از گمرکات استان متعلق به کشور ترکیه با 464 میلیون دلار است، گفت: آلمان با 118 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 103 میلیون دلار، چین با 83 میلیون دلار، ایتالیا با 34 میلیون دلار، ژاپن با 30 میلیون دلار، ارمنستان با 16 میلیون دلار، برزیل با 13 میلیون دلار، جمهوری کره با 11 میلیون دلار و اسپانیا با 9 میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون و 500 هزار مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند که نسبت به سال 96 مسافرین خروجی 18 درصد و مسافرین ورودی 26 درصد افزایش داشته است.

اورنگی اعلام کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در سال 97 را افزون بر 6 هزار و 43 میلیارد و 850 میلیون و 768 هزار ریال اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت‌زمان مشابه سال قبل 3 درصد افزایش‌یافته است.

صادرات کالا به 18 کشور دنیا

رئیس گمرک مراغه نیز گفت: طی سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون دلار کالای غیرنفتی به ۱۸ کشور دنیا از مراغه صادر می‌شود که نسبت به سال گذشته این صادرات ۴۴ درصد افزایش داشته است.

حیدر جلال زاده با اشاره به افزایش میزان صادرات غیرنفتی در این شهرستان اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از 18 میلیون دلار کالای غیرنفتی به 18 کشور دنیا از مراغه صادر شد.

او افزود: بر اساس آمارهای رسمی موجود ارزش ریالی این میزان صادرات یک هزار و 172 میلیارد تومان و اغلب شامل شیشه جام بوده است که در این شهرستان تولید و به 18 کشور جهان در حال صادرات است. رئیس اداره گمرک مراغه در ادامه با اشاره به افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در این شهرستان اظهار کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این شهرستان به کشورهای خارجی 44 درصد از نظر وزن افزایش‌یافته است.

جلال زاده با اشاره به مقصد صادرات انجام‌شده در این شهرستان طی سال‌های گذشته گفت: این کالاها به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، پاکستان، رومانی، ترکمنستان، قبرس و قزاقستان صادرشده است.

او ادامه داد: سال گذشته عمده کالاهای صادراتی مراغه هم از جمله انواع شیشه جام و محصولات شیمیایی به کشورهای عراق، ترکیه و گرجستان صادرشده بود امسال نیز تلاش می‌شود با افزایش تولید کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی میزان صادرات غیرنفتی در این شهرستان افزایش داشته باشد.

او افزود: این میزان صادرات مربوط به صادرات کالاهای تولید داخل کشور بوده که خوشبختانه امسال نسبت به آمار صادرات سال گذشته افزایش داشته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد