hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دردسر خشکسالی در کرمان

دردسر خشکسالی در کرمان

اگرچه بارش‌های اخیر در اکثر نقاط کشور مشکلات خشکسالی را هرچند به‌صورت موقت حل کرده اما در کرمان قصه به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است. مطابق آمارها بارندگی در کرمان نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته اما این بارش‌ها نتوانسته مشکلات کرمان را رفع کند به‌طوری‌که ۵۸ درصد از مساحت استان شاهد خشکسالی بسیار شدید و متوسط است.

 استان کرمان در کنار استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان مطابق آمار هواشناسی در سال جاری از کمبود شدید بارش‌ها رنج می‌برد. هرچند بارندگی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما هنوز به متوسط بلندمدت بارش‌های استان نزدیک نشده و ادامه این روند می‌تواند کرمان را در تابستان پیش رو حتی برای تأمین آب شرب هم با مشکل جدی مواجه کند. این در حالی ست که بیشترین بارش‌ها در استان کرمان در سال آبی جاری در غرب، جنوب غرب و شمال استان روی‌داده است و جنوب و شرق استان از بارش‌ها کمتر بهره برده‌اند. درحالی‌که سدهای استان‌های شمالی، غربی و مرکزی کشور در حال لبریز شدن است اما سدها در استان کرمان هنوز آبگیری نشده‌اند و منابع آبی طبیعی استان از جمله چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبگیرها احتمالا با گرم‌تر شدن هوا تجربه خشکیدگی سال گذشته را بار دیگر شاهد خواهند بود. یکی از دلایل کم‌آبی شدید در استان کرمان بارندگی ۲۲ میلی‌متری سال گذشته در استان کرمان بوده است که موجب شده چهره استان کرمان طی ۱۲ ماه سال آبی گذشته به‌شدت تغییر کند.

بارش‌ها در کوتاه‌مدت افزایش‌یافته است

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است اما اگر به استانداردهای استان کرمان نگاهی کنیم می‌بینیم که همچنان در این بخش عقب هستیمحمیده حبیبی افزود: میزان بارش‌ها در سال جاری ۹۳.۵ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است اما همچنان با کمبود بارش مواجه هستیم. او تصریح کرد: متوسط بارندگی بلندمدت در استان کرمان ۱۱۵ میلی‌متر است و عملا ما با ۱۸ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم. او از مردم خواست در مصرف آب در بخش‌های مختلف به‌خصوص کشاورزی صرفه‌جویی کنند چون منابع آبی در استان کرمان با توجه به تنش سال گذشته، بسیار محدود هستند. حبیبی بیان کرد: طبق نقشه‌های هواشناسی از اواخر وقت امروز یک سامانه بارشی در کرمان فعال می‌شود و به‌صورت پراکنده تا روز چهارشنبه فعالیت خواهد کرد.

کمبود بارش در استان کرمان کاملا مشهود است

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی و دکتری هواشناسی گفت: توپوگرافی استان کرمان و اقلیم منطقه سبب شده سامانه‌های بارشی که وارد کشور می‌شوند فعالیت چندانی در استان کرمان نداشته باشند.

او تصریح کرد: از مهرماه تاکنون در استان کرمان ۹۳.۵ میلی‌متر باران باریده است این آمار در سال گذشته در همین مدت ۲۲.۹ میلی‌متر بوده است که این مسئله نشان از افزایش بارندگی در مقایسه با سال گذشته دارد اما نباید فراموش کنیم سال گذشته با خشکسالی بی‌سابقه مواجه بودیم.

سلاجقه افزود: میانگین سی‌ساله بارش‌ها در استان کرمان ۱۱۵.۱ میلی‌متر است و ما هنوز با این وضعیت هم فاصله چشمگیر داریم و به نظر نمی‌رسد این فاصله کاهش بارندگی جبران شود.

او بیان کرد: کمبود بارش در استان کرمان کاملا مشهود است به‌طوری‌که در شهرستان رودبار ۹۸ درصد کاهش بارش، جیرفت ۵۱ درصد و ریگان ۸۹ درصد کمبود بارش داریم که شامل خشکسالی شدید و متوسط می‌شود. او بیان کرد: طبق آمار ۱۶ درصد مساحت استان کرمان درگیر خشکسالی بسیار شدید و ۴۲ درصد درگیر خشکسالی شدید است. کارشناس هواشناسی استان کرمان بیان کرد: کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد کمترین میزان بارندگی را دارند و با کاهش بارش مواجه هستند چون در فلات مرکزی ایران واقع‌شده‌اند و وقتی سیستم‌های بارشی به این استان‌ها می‌رسد انرژی آن‌ها کاهش‌یافته و رطوبت لازم برای بارش را ندارند. او ادامه داد: اما بیشترین بارش‌ها در سال آبی جاری مربوط به ارزوئیه با ۲۰۰ میلی‌متر، بافت ۱۷۳ میلی‌متر، بردسیر ۱۲۱ میلی‌متر، جیرفت ۱۵۳ میلی‌متر، قلعه گنج ۱۷۵ میلی‌متر بوده است. سلاجقه گفت: نیاز آبی استان کرمان با توجه به حجم بارندگی‌ها تنها در حد ۷۱ درصد تأمین‌شده است و همچنین با مشکل مواجه هستیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد