hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > مانع محیط‌زیست در برابر تولید دلبخواهی خودرو

مانع محیط‌زیست در برابر تولید دلبخواهی خودرو

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به وزیر صنعت، خودروسازان را به دریافت گواهی جدید تأیید نوع از ابتدای سال98 ملزم کرد
ظاهرا روی کاغذ،  تولید خودروهای من‌درآوردی با تغییر موتور و گیربکس به پایان خط رسیده؛  از این پس شرکت‌های خودروساز برای اعمال تغییر در موتور و مشخصات فنی خودروها،  یا تولید بیش از تیراژ اعلام شده  به دریافت مجوز دوباره از سازمان حفاظت محیط‌زیست ملزم هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست 12دی‌ماه در نامه‌ای به وزیر صنعت،  شرکت‌های خودروساز را از ابتدای سال آینده به دریافت گواهینامه جدید تأیید نوع ملزم کرده ‌است.

برمبنای این الزام از این پس تولید انواع موتورسیکلت و خودرو،  فقط مطابق مشخصات فنی و تیراژ اعلام شده  امکان‌پذیر خواهد بود. شرکت‌های خودروسازی که تاکنون با اعمال برخی تغییرات در موتور و مشخصات فنی،  خودروهای قدیمی را به نام محصول جدید معرفی و با تیراژ دلخواه به مشتریان عرضه می‌کردند،  باید برای انجام هرگونه تغییر یا رشد تیراژ تولید از سازمان حفاظت محیط‌زیست،  دوباره مجوز دریافت کنند.

براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست همه گواهینامه‌های تأیید نوع زیست‌محیطی قبلی فقط تا پایان امسال معتبر خواهد بود و همه سازندگان و واردکنندگان خودرو باید برای دریافت مجوز مذکور اقدام کنند و این مجوزها فقط یک سال اعتبار خواهند داشت.

نامه‌نگاری معاون رئیس‌جمهور با وزیر صنعت برای دریافت گواهینامه جدید تأیید نوع و تأکید بر اجرایی شدن مصوبه هیأت وزیران در حالی صورت گرفته که صنعت خودرو اکنون با تنگناهای بزرگی در زمینه تامین مواداولیه و قطعات مواجه است و تازه‌ترین آمارها از افت شدید تیراژتولید خودروهای داخلی حکایت دارد.

توضیحات سازمان حفاظت محیط‌زیست

مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری در مورد دلایل نامه‌نگاری این سازمان با وزارت صنعت برای دریافت گواهینامه جدید تأیید نوع برای تولید انواع موتورسیکلت و خودرو، گفت: تا‌کنون شرکت‌های تولید‌کننده خودرو و موتورسیکلت با دریافت گواهینامه تأیید نوع،  بارها موتور و سیستم احتراق را تغییر داده و به تولید این محصولات در تیراژ مختلف اقدام می‌کردند اما با ابلاغ آیین‌نامه ماده 2قانون هوای پاک مصوب هیأت وزیران،  اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به وزیر صنعت،  اعلام کرده خودروسازان باید از ابتدای سال آینده برای تولید محصولاتشان گواهینامه جدید تأیید نوع را دریافت کنند.

در این گواهینامه تیراژ و مدت زمان تولید یک خودرو با مشخصات فنی اعلام شده مشخص شده است. مسعود تجریشی تأکید کرد: تا‌کنون سایپا برای تولید مثلا پراید یک‌بار گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده اما چندین بار موتور و سیستم احتراق را تغییر داده و این خودرو را با تیراژ نامحدود به بازار عرضه کرده‌ است. اما با توجه به اهمیت موتور در میزان مصرف سوخت و آلایندگی از ابتدای سال آینده باید خودروسازان با دریافت گواهینامه جدید تأیید نوع،  به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کنند چه خودروهایی را با چه مشخصاتی و در چه تیراژی در یک دوره زمانی مشخص تولید خواهند کرد. به گفته او، بر این اساس از ابتدای سال آینده همه تولید‌کنندگان وسایط نقلیه اعم از موتورسیکلت و خودرو باید مستندات رسمی در مورد تغییراتی را که در طول دوره تولید محصولاتشان صورت می‌گیرد به‌صورت مکتوب به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده و برای انجام این تغییرات از این سازمان مجوز دریافت و با اتمام مدت زمان یا رسیدن به تیراژ مصوب باید دوباره برای تأیید مجوز اقدام کنند.

گواهینامه جدید تأیید نوع موتورسیکلت

 معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تا‌کنون برای تولید خودرو و موتورسیکلت‌ها در مجوزهای سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تیراژ،  زمان و خصوصیات وسایل نقلیه قیدی وجود نداشت،  افزود: با این ابلاغیه،  کمیته فنی تشکیل شده در سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند که با دریافت گواهینامه تأیید نوع،  تولید‌کنندگان باید چه نوع وسایط نقلیه‌ای را در چه مدت زمان و با چه تیراژی تولید کنند. به گفته تجریشی، این نامه اخیرا برای شرکت‌های خوروساز ارسال شده و تا پایان سال این شرکت‌ها گواهینامه مذکور را دریافت می‌کنند  اما در مورد موتورسیکلت هر هفته 40تا 50درخواست بررسی و مجوز صادر می‌شود.

او با بیان اینکه هرگونه تغییر مشخصات موتور و سیستم سوخت یا افزایش احتمالی تیراژ تولید وسایل نقلیه مذکور باید با دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد،  افزود: این موضوع در مورد خودروهای وارداتی یا تولید مشترک نیز مصداق دارد و نیروی انتظامی برای واردات خودروها مشخصات مذکور را از سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت می‌کند.

   بازنگری در شیوه‌نامه تأیید نوع وارداتی‌ها

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با همشهری از بازنگری و انتشار شیوه‌نامه تأیید نوع خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: این شیوه‌نامه با توجه به استاندارد 85گانه خودرو بازنگری و منتشر شده است و شفاف‌سازی‌،  مسئولیت‌بخشی و مسئولیت‌پذیری در فرایند ارزیابی از نکات مثبت این شیوه‌نامه است. مسلم بیات، افزود: نمایندگی مجاز قبل از ورود خودرو و به‌منظور درخواست تأیید نوع خودرو مکلف است اظهارنامه انطباق خودرو مشتمل بر نوع،  گونه،  مدل و نام تجاری را با ذکر دقیق سال ساخت و همچنین ذکر کشور مونتاژ‌کننده با ارائه گواهی تأیید نوع کلی خودرو،  طبق آخرین اصلاحات استانداردهای اروپایی و سایر مدارک قانونی ارائه کند. به گفته او، پذیرش مسئولیت صحت و اصالت مدارک ارائه شده از سوی نمایندگی یا شرکت خودروساز خارجی یکی از نکات مؤثر در این اظهاریه انطباق است و تمامی مسئولیت‌های مدنی،  کیفری و انتظامی ناشی از ارائه مدارکی که صحت آنها مخدوش بوده یا نقص یا ابهامی در آنها وجود داشته باشد به‌عهده نمایندگی مجاز است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد