hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| سیب‌هایی که روی دست کشاورزان می‌ماند

آذربایجان غربی| سیب‌هایی که روی دست کشاورزان می‌ماند

بی‌شک آذربایجان غربی قطب تولید سیب در کشور است و سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در این استان تولید می‌شود اما به دلیل عدم بازاریابی مطلوب داخلی و صادرات نامناسب با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و محصول روی دستشان می‌ماند. نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه‌های حمل‌ونقل به همراه خودداری باغداران از فروش سیب‌های تولیدی، دست‌به‌دست هم داده تا مشکل بازار سیب آشفته‌تر از سال‌های قبل باشد. هم‌اکنون ۳۷۰ هزارتن سیب ذخیره‌شده در سردخانه‌های استان خریدار نداشته و در صورت ادامه این روند با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال باید منتظر خراب شدن این محصول استراتژیک در استان بود.


کاهش ۵۰۰ هزار تنی تولید سیب در آذربایجان غربی

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن با سهم ۴۵ درصدی قطب اول تولید سیب در کشور به شمار می‌رود. عزیز امانی ادامه داد: اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار استان به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی به‌خصوص سیب تأمین می‌شود که نشان از اهمیت بالای این فعالیت در استان باهدف تأمین معیشت مردم است. امانی خاطرنشان کرد: باوجود کاهش قابل‌توجه میزان سیب تولیدی استان در سال جاری ولی هنوز سیب‌های تولیدی بازار مناسب داخلی و خارجی نداشته و روی دست باغداران مانده است. معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: خودداری برخی از باغداران از فروش سیب‌های تولیدی به دلیل به‌صرفه نبودن هزینه‌های تولید در کنار مشکلات سورت و بسته‌بندی، پایین بودن قیمت سیب در بازار و سود زیاد دلالان و واسطه‌ها به همراه بحث پیمان سپاری ارزی در کنار گران بودن هزینه‌های حمل‌ونقل دست‌به‌دست هم داده تا وضعیت بازار سیب استان آشفته‌تر از سال‌های قبل باشد. او با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت یک کیلو سیب در تهران بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود افزود: این در حالی است که همین سیب در استان از باغداران به قیمت سه الی چهار هزار تومان خریداری می‌شود و سود اصلی به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود. امانی با بیان اینکه سیب‌های تولیدی استان خریدار ندارد گفت: امسال برای فروش مناسب و سوددهی باغداران قیمت سیب‌های تولیدی تا ۹ هزار تومان تعیین شد ولی به دلیل عدم استقبال از سوی مردم و بازارهای داخل کشور مجدد قیمت سیب کاهش قابل‌توجهی بین سه الی چهار هزار تومان پیدا کرد. او با تأکید بر اینکه هم‌اکنون سیب باکیفیت استان به قیمت شش هزار تومان هم به فروش نمی‌رسد افزود: باوجود کاهش قیمت، سیب‌های تولیدی استان همچنان خریدار نداشته و شاهد دپوی محصولات تولیدی در سردخانه‌های استان هستیم.

سیبی که خریدار ندارد

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش صادرات سیب طی سال جاری گفت: امسال در طول هشت‌ماهه سال جاری صادرات سیب از استان به کمتر از ۳۰ هزارتن رسیده است که رقم ناچیزی است. او میزان سیب ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌های استان را ۳۷۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد: اگر تا شب عید این میزان سیب تولیدی استان صادر یا بفروش نرسد سیب‌های تولیدی استان خراب‌شده و به هدر می‌رود. امانی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو صادرات سیب از مرزهای استان داشتیم عنوان کرد: این میزان هم‌اکنون به یک الی دو دستگاه خودرو رسیده و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال فرصت صادرات و بازاریابی محصول کمتر می‌شود. او در خصوص اظهارنظر اخیر رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه مبنی بر واردات سیب به استان گفت: در حال حاضر سیب از خارج کشور به استان صادر نمی‌شود بلکه باغداران استان که اقدام به ذخیره‌سازی سیب در سردخانه‌ها کرده‌اند به دلیل خرید سیب باقیمت کمتر از هزینه‌های تولید از فروش خودداری می‌کردند که هم‌اکنون این موضوع تقریباً حل‌شده است.

باغداران راضی به فروش ارزان نیستند

اظهارات امانی در حالی صورت می‌گیرد که رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه هفته از وضعیت بازار سیب در استان گلایه‌مند بود و گفت: سیب به میزان کافی در آذربایجان غربی تولیدشده است اما باغداران سیب را در سردخانه‌ها انبار کرده و زیر قیمت ۹۰ هزار ریال راضی به فروش نیستند.

قاسم عزتی با بیان اینکه نمی‌توانیم باغداران را مجبور به فروش محصولات خود کنیم، اظهار داشت: قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و خرید سیب باقیمت پیشنهادی باغداران و با اضافه کردن هزینه بار و فروش آن در بازار به‌هیچ‌وجه منطقی و عملی نیست. او با بیان اینکه هر کیلوگرم سیب تزریقی به بازار از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ریال و بسته به کیفیت آن قیمت دارد عنوان کرد: در شرایط کنونی و برای کاهش قیمت‌ها ناچاریم سیب وارد کنیم و هم‌اکنون نیز سیب موجود در بازار از سایر استان‌ها از جمله مراغه و تهران خریداری و به بازار تزریق‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد