hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > معیشت 70 تا 80 درصد مردم استان به کشاورزی وابسته است

معیشت 70 تا 80 درصد مردم استان به کشاورزی وابسته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی استان را ادامه خشکسالی و کم‌آبی شدید در منطقه اعلام کرد و افزود: طبق آخرین برآورد در سال زراعی ۹۷-۹۶ خشکسالی بیش از ۱۲۲۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.


مجتبی پیری در شورای کشاورزی و آب استان، با اشاره به توانمندی استان در تولید ۵ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی و دامی و شیلاتی و جنگل و مرتعی گفت: استان سیستان در تولید گوشت قرمز، محصولات خارج از فصل، انواع خرما، میوه‌های گرمسیری و محصولات شیلاتی دارای رتبه‌های برتر کشوری است و نقش بسزایی در تنظیم بازار کشور دارد.

پیری اجرای طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان، اجرای ۱۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین، اجرا طرح توسعه گلخانه‌ها، توسعه پرورش شتر، سنددار کردن اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد.

او با بیان اینکه معیشت 70 تا 80 درصد مردم سیستان و بلوچستان به بخش کشاورزی وابسته است، افزود: با این میزان ظرفیت کشاورزی باید برای 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت استان امنیت غذایی ایجاد کنیم.

پیری ادامه داد: کل تولیدات کشاورزی سیستان و بلوچستان 5 میلیون تن است که از این میزان 530 هزار تن سهم باغات، 158 هزار تن سهم میوه‌های گرمسیری، 3 میلیون تن سهم بخش زراعی، 200 هزار تن سهم دام و طیور، 250 هزار تن سهم انواع محصولات شیلاتی و 650 هزار تن نیز سهم محصولات مرتعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: طبق برنامه پیش‌بینی‌شده 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان باید به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که تاکنون در 30 هزار هکتار از این اراضی سیستم‌های آبیاری نوین به بهره‌برداری رسیده است.

پیری به برنامه توسعه کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: اکنون 260 هکتار گلخانه در این استان وجود دارد که برنامه داریم سالانه 500 هکتار به این ظرفیت اضافه کنیم.

او گفت: با توجه به خشکسالی ومحدویت منابع آبی سیاست و تأکید وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت‌های فشرده در فضای گلخانه‌ای است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد