hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهار محال و بختیاری| دشت شهرکرد مهم‌ترین کانون ریزگرد استان

چهار محال و بختیاری| دشت شهرکرد مهم‌ترین کانون ریزگرد استان

دشت شهرکرد یکی از 11 دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستابی به یکی از دشت‌هایی ممنوعه بحرانی و مهم‌ترین کانون ریزگرد استان تبدیل‌شده است. این دشت در جنوب شهر شهرکرد مرکز استان واقع‌شده و دارای حدود 916 هکتار مساحت، شامل 706 هکتار مَرغ فرودگاه، 110 هکتار مَرغ سمت راست جاده فارسان و روبروی فرودگاه، یک‌صد هکتار مَرغ طاقانک و شهر کیان است. محدوده اصلی این دشت، از منطقه زانیان در غرب شهرکرد شروع و تا شهر طاقانک در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری شرق ادامه دارد. دشت شهرکرد که دارای کاربری‌های مختلف و ازجمله کشاورزی و مرتعی مناسب برای دامداران و همچنین عامل طراوت بخشی به هوای منطقه بود در پی خشکسالی‌های اخیر، تغییر اقلیم و بهره‌برداری‌های غیراصولی و بی‌رویه، به یکی از دشت‌های ممنوعه تبدیل‌شده و ظرفیت کشاورزی و مرتعی آن رو به نابودی کامل است و به دنبال آن ریز گردها مهمان ناخوانده این استان شده‌اند. استانی که روزی خود تأمین‌کننده بخش زیادی از آب کشور بود و هوای پاک آن مثال‌زدنی بود اینک با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و هوای آن در بعضی از روزها به مرز هشدار می‌رسد.


دشتی که کانون گردوغبار شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: دشت شهرکرد تخریب‌شده و بافت خود را ازدست‌داده است و به کانون داخلی ریزگرد و گردوغبار در استان تبدیل‌شده است.

علی‌ محمدی‌مقدم افزود: در سال‌های ترسالی حجم نزولات آسمانی در چهارمحال و بختیاری 9 میلیارد و 300 میلیون متر‌مکعب است که متأسفانه 70 تا 80 درصد نزولات آسمانی به دلیل توپوگرافی و پستی‌وبلندی‌ها از استان خارج می‌شود. در استان 11 دشت وجود دارد که 8 دشت ممنوعه شده و 2 دشت دیگر در حال ممنوعه شدن است، 4 دشت استان ممنوعه بحرانی است و تنها راه برون‌رفت استان از چالش‌های آبی اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است. اداره منابع طبیعی استان تاکنون 2 هزار و 500 سازه سنگی و ملاتی و 80 سد خاکی تا ارتفاع 13 متری احداث کرده است، این سازه‌ها 50 درصد حجم نزولات آسمانی را در نقاطی که احداث‌شده‌اند ذخیره کرده و به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌دهند. در بارندگی‌های اخیر سازه‌‌ها در برخی نقاط استان ازجمله دستنا اجازه ندادند روان‌آب‌ها از آبراهه خارج شود و علاوه بر نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی از بروز سیل نیز جلوگیری کردند. محاسن عملیات آبخیزداری در سیل اخیر مشهود بود. سازه‌ها در کنترل و مهار سیل مؤثر هستند زیرا سرعت سیل را کاهش داده و منجر به نفوذ آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شوند.

او در مورد احیای دشت شهرکرد ادامه داد: دشت شهرکرد تخریب‌شده و بافت خود را ازدست‌داده است و به کانون داخلی ریزگرد و گردوغبار در استان تبدیل‌شده است که با رسیدن آب به آن و ایجاد پوشش گیاهی در آن منطقه ریز گردها مهار می‌شود و به تغذیه سفره زیرزمینی هم کمک می‌شود. محمدی مقدم افزود: احداث جدول توسط شهرداری شهرکرد و هدایت روان‌آب‌ها به کانال‌های اطراف فرودگاه شهرکرد موجب ورود آب به سمت مَرغ شهرکرد و احیای آن می‌شود. در حوزه قلنگان 2 بند خاکی احداث شد، وقتی مردم اثرات خوب این بندهای خاکی را در بارش‌های امسال دیدند خود اقدام به احداث یک بند خاکی جدید کردند. در دشت شهرکرد 2 بند خاکی در حوزه کیان و هفشجان احداث شد، سدهای خاکی در هر سه حوزه شهرکرد، هفشجان و کیان به تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک کرده است.

احیای هرچه سریع‌تر دشت ممنوعه بحرانی

چندی پیش فرماندار شهرکرد نیز از احیای دشت شهرکرد خبر داده بود. عبدالعلی ارژنگ گفت: به‌منظور کنترل رواناب‌های خروجی شهر شهرکرد برای احیای هرچه سریع‌تر این دشت ممنوعه بحرانی، چندین طرح اجرا می‌شود تا این دشت دوباره احیا شود. عبدالعلی ارژنگ افزود: دشت شهرکرد به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به یکی از کانون داخلی تولید ریز گردهای استان تبدیل‌شده است که حفظ منابع موجود این دشت ضروری است، به همین دلیل طرح هدایت آب‌های سطحی و بارش‌ها، برای احیای این دشت انجام می‌شود. او ادامه داد: کانال « دشت ده» به سمت حوضچه‌های مصنوعی، با اعتباری افزون بر 9 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و مدیریت بحران استان احداث می‌شود. ارژنگ تصریح کرد ترمیم و لایروبی بند حسین‌آباد و آبگیری دشت شهرکرد با اعتباری افزون بر 3 میلیارد ریال نیز مورد ارزیابی قرارگرفته است که به‌زودی اجرا می‌شود. فرماندار شهرکرد، با اشاره به‌پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های قابل‌توجه امسال، تصریح کرد: مقرر شد شهرداری با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات خود، جهت تسریع و کمک به عبور آب خروجی از سطح شهرکرد و هدایت آب به مرغزار اقدام کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد