hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > فرصت و آبرویی که از دست رفت

فرصت و آبرویی که از دست رفت

 منحل شدن ناگهانی تیم بانک سرمایه، موجب تغییر و تحول در تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی و جهانی والیبال در سال 2018 و 2019  شد. زمانی که تیم قهرمان آسیا (بانک سرمایه) دیگر به دلیل انحلال، شرایط اعزام به مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان را نداشت، تصمیم بر این شد که تیمی دیگر به نمایندگی از ایران و قاره آسیا جانشین این تیم در این مسابقات مهم و معتبر شود. همان زمان زمزمه‌های زیادی مبنی بر اینکه تیم والیبال پیکان به شدت و با جدیت در تلاش است این سهمیه را از آن خود کند، مطرح شد.

فدراسیون اما با این موضوع موافقت نکرد و مقرر شد به دلایلی که هنوز برای کسی روشن نشده است، تیم خاتم اردکان را راهی این مسابقات کرد. سهمیه مسابقات جام باشگاه‌های 2018 جهان به تیمی تعلق می‌گرفت که در مسابقات آسیایی سال قبل یعنی 2017 به قهرمانی رسیده بود ( یعنی تیم بانک سرمایه) و منطقی‌تر به نظر می‌رسید که به جای این تیم بعد از انحلال، تیم دوم یعنی تیم پیکان (نایب قهرمانی لیگ 95) سهمیه جهانی را از آن خود کند اما در اقدامی عجیب که توجیه درستی نیز نداشت، تیم خاتم اردکان صاحب این سهمیه شد.
شیعی: تلاش و مکاتبه‌های ما بی‌فایده بود!
محمود شیعی، مدیرعامل باشگاه فرهنگی،ورزشی پیکان در گفت‌وگو با «قانون»، درباره عدم اختصاص یافتن سهمیه جام باشگاه‌های جهان به تیم والیبال پیکان، گفت: همان زمان و بلافاصله پس از آنکه از انحلال تیم سرمایه باخبر شدیم، مکاتبه‌های خود را آغاز کردیم که با کسب سهمیه جهانی بتوانیم نماینده ایران در این نبرد معتبر باشیم.وی‌افزود: متاسفانه با درخواست ما مخالفت شد و این مخالفت موجب شد که این سهمیه به تیم خاتم اردکان که در لیگ بعدی یعنی فصل 96 نایب قهرمان شد، تعلق بگیرد. موضوعی که هنوز دلایل آن برای ما روشن نیست. من فکر می‌کنم اگر با اعزام پیکان موافقت می‌شد ما نتایج بهتری در این رقابت‌ها می‌گرفتیم. شیعی خاطر نشان کرد: باشگاه پیکان به طور رسمی با ضیایی و شخص داورزنی نیز صحبت کرد اما در نهایت با توجیهاتی که از سوی فدراسیون مطرح شد تصمیم بر این شد که خاتم اردکان راهی جام باشگاه‌های جهان شود و متاسفانه این شانس به ما داده نشدو مکاتبات و پیگیری‌های ما ثمربخش نبود.این صحبت‌ها در حالی از سوی مدیر عامل باشگاه پیکان مطرح شد که حالا و پس از ناکامی تیم خاتم اردکان بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که تیم پیکان می‌توانست نماینده بهتری برای ایران باشد و دادن این سهمیه به تیم خاتم اردکان یک فرصت‌سوزی بزرگ برای والیبال ایران به شمار می‌رفت.
ناکامی نصفه‌نیمه‌ها در نبرد جهانی!
تیم خاتم اردکان راهی مسابقات جهانی شد آن هم در شرایطی که بازیکنان مهم و تاثیرگذاری مانند شهرام محمودی و مهدی مرندی را به همراه نداشت. عنوان شد که مصدومیت عامل این عدم همراهی شده است اما شايبه این موضوع به شکل دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه این بازیکنان که ناکامی تیم اردکان در لهستان را پیش‌بینی می‌کردند، ترجیح دادند در ایران بمانند، استراحت کنند و تیم را همراهی نکنند. شنیده‌ها حاکی از این است که کادر فنی تیم خاتم اردکان نیز نتوانست این بازیکنان را مجاب کند که تیم‌شان را همراهی کنند و در نهایت نتیجه تیم اردکان در جام باشگاه‌های جهان سه شکست متوالی و نمایشی ضعیف و دور از انتظار را برای این تیم به همراه داشت.
اظهارات عجیب و غیرکارشناسی آقای سرمربی!
محمد سالک، سرمربی تیم خاتم اردکان که از ابتدای این فصل هدایت تیم خاتم را بر عهده گرفت، پیش از آغاز مسابقات قهرمانی جهان و زمانی که خیلی از اهالی والیبال با نگاه به عملکرد نه چندان قابل قبول این تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ، نگران وضعیت اردکانی‌ها در قهرمانی جهان بودند، سالک در مصاحبه‌هایش عنوان کرده بود که شانس زیادی برای تیمش قايل نیست و حریفان سختی در انتظار این تیم هستند. ماجرای شهرام محمودی و مرندی نیز بستر این بهانه‌جویی‌ها و زمینه‌سازی‌ها برای ناکامی احتمالی را بیشتر از قبل فراهم کرد. با تمام این تفاسیر اما اظهارات محمد سالک پس از پایان کار تیم اردکان در جام باشگاه‌های آسیا جالب توجه و البته عجیب بود، سالک در بخشی ازصحبت‌های خود اظهار داشت:«دوتیم ‌دیگرهمگروه ‌ما بازیکنان ‌بسیار بزرگی‌دراختيارداشتندواین‌توقعی‌که‌ازتیم‌ماوجودداشت،کمی‌
غيرمنطقی بود. به غیرازلژیونرهای والیبال ایران،اگرتمام بازیکنان منتخب داخلی نیزدرقالب یک تیم جمع می‌شدند،باز نمی‌توانستندحتی یک ست ازاین تیم‌هاکسب کنند».این صحبت سالک به طور مستقیم بازیکنان شاغل در لیگ ایران را زیر سوال برد. اینکه یک مربی جوان که تجربه چندانی نیز در هدایت تیم‌های لیگ برتری ندارد، در راستای توجیه ناکامی و نمایش ضعیف تیمش در مسابقات جهانی، به خود اجازه دهد که بازیکنان ایران و به تبع آن والیبال ایران را زیر سوال ببرد،دور از انتظار بود. بهتر بود که محمد سالک در بحث فنی وضعیت تیمش را تشریح می‌کرد و به جای در بوته مقایسه قرار دادن تیمش با بازیکنان و تیم‌های داخلی و تحقیر والیبال ایران، تیمی کامل‌تر را راهی لهستان کرده بود و به بازیکنان اجازه استراحت نمی‌داد. تیم خاتم اردکان با سه شکست مسابقات جام باشگاه‌های جهان را ترک کرد، تا در روزهای بلاتکلیفی والیبال همچنان شاهد ناکامی‌های بین‌المللی این رشته باشیم. در روزها و سال اخیر والیبال ایران نتوانسته در عرصه‌های مختلف بین‌المللی همان تیم ایران ِ همیشگی باشد و باید منتظر ماند و دید برای متوقف کردن این روند ناکامی‌ها و بازگشت والیبال ایران به روزهای اوج و قدرت در جهان، چه راهکارهایی از سوی فدراسیون‌نشینان و مسئولان والیبال اندیشیده خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد