hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تهران| رینگ دوم طرح ترافیک در راه است

تهران| رینگ دوم طرح ترافیک در راه است

اگرچه طرح جدید ترافیک پایتخت پس از کش‌وقوس‌های فراوان از 15 اردیبهشت امسال اجرایی شد اما پس از گذشت هفت ماه، در چند روز اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به رینگ دوم طرح ترافیک به گوش می‌رسد.


در صورت اجرای این طرح خودروها بر اساس رقم‌های پلاکشان نمی‌توانند وارد این محدوده شوند بلکه باید مجوز ورود به طرح ترافیک را دریافت و هزینه‌های آن را پرداخت کنند. این طرح هنوز به تائید مراجع متولی نرسیده اما گمانه‌زنی‌ها در موردش همچنان ادامه دارد.

طرحی که روزهای تعطیل، تعطیل است

در حال حاضر دو محدوده طرح ترافیک و نیز زوج و فرد در شهر تهران وجود دارد که خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک می‌توانند وارد آن شوند و در محدوده زوج و فرد نیز بر اساس رقم آخر پلاکشان می‌توانند وارد شوند.

بر اساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران بر اساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها است؛ بدین معنی که اگر آخرین رقم سمت راست خودرویی فرد باشد در روزهای فرد هفته و اگر زوج باشد در روزهای زوج هفته اجازه تردد در محدوده مذکور خواهد داشت.

همچنین از ابتدای امسال نیز طرح جدید ترافیک به اجرا درآمد و عموم شهروندانی که قصد دارند با خودرو شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخص و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت کنند و اجازه تردد را بگیرند.

محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.

امسال طرح ترافیک و زوج و فرد علاوه بر روزهای جمعه و تعطیل رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نمی‌شود و ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.

همچنین در زمان حاضر طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19 اجرا می‌شود.

طبق تصمیم‌های اتخاذشده ورود غیرمجاز به طرح‌های ترافیکی تهران علاوه بر جریمه 20 هزارتومانی مشمول جریمه 36 هزارتومانی نیز می‌شود.

حذف طرح زوج و فرد در انتظار تصویب

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است: بر اساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر مقرر شد در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد.

او طرح زوج و فرد را طرحی اشتباه خوانده که در بلندمدت نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است بلکه موجب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان‌قیمت اما دارای پلاک مخالف گرایش پیدا کنند.

این مقام مسئول ادامه داده که مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود.

معاون شهردار تهران در تشریح این موضوع گفته است: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک‌سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد.

او خاطرنشان کرده است که مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنان رینگ دوم نیز تخفیف‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود.

حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست

 رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران اما با اشاره به اینکه حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست گفت: موضوع طرح ترافیک و زوج و فرد مواردی است که بر اساس قانون باید شورای عالی ترافیک تهران تصمیم‌گیری کند.

محمد علیخانی گفت: این موضوع را بنده در رسانه‌ها دیدم و هنوز طرحی مبنی بر حذف محدوده زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک به کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران نیامده است.

او ادامه داد: بهتر است معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قبل از طرح و اعلام عمومی، اقدامات کارشناسی را انجام دهد و در کمیسیون‌ها این موضوع مطرح شود و سپس درباره آن اظهارنظر کنند. تا هم‌اکنون بنده و همکارانم در کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از طریق رسانه‌های این موضوع را متوجه شدیم و هنوز به کمیسیون ارجاع نشده است.

علیخانی افزود: معتقدم هرگونه طرحی در شهر تهران باید مطالعات کارشناسی آن انجام شود و پس‌ازآن مراحل قانونی آن طی شود. موضوع طرح ترافیک و زوج و فرد مواردی است که بر اساس قانون باید شورای ترافیک تهران تصمیم‌گیری کند و شورای شهر فقط میزان عوارض و نرخ آن را تعیین می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران اظهار داشت: حذف محدوده زوج و فرد هنوز مصوب نشده است و اگر چنین طرحی مصوب شده است، بهتر است آن را اطلاع‌رسانی کنند. قطعی اجرایی شدن این طرح نیاز به مصوبه قانونی دارد که تاکنون ما اطلاعی از آن نداریم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظرات در مورد حذف این محدوده چیست، گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌داوری کنیم، ابتدا باید مطالعات و کار کارشناسی آن انجام شود و پس‌ازآن اظهارنظر می‌کنم. اینکه بدون مطالعات اعلام کنیم موافق یا مخالف هستیم درست نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد