hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > بازی وزارت‌کشور

بازی وزارت‌کشور

امروز هم تمام شد و باز هم حکم شهردار تهران به نام پیروز حناچی تایید نشد. مهلت 10 روزه به وزارت کشور برای تایید یا رد حکم هم 5آذر به پایان رسیده و اکنون این سوال ذهن همگان را به خود معطوف کرده است که وضعیت مهم‌ترین کرسی مدیریت شهری چه می‌شود، چرا که رفتن حناچی با اتوبوس به محل کار برای اشاعه هوای سالم با کاهش ترافیک هم دردی را دوا نمی‌کند.
این گذر زمان صدای سیاسیون اصلاح‌طلب را هم درآورده است چنان‌که مصطفی تاج‌زاده نوشت: «من از آقایان علوی و رحمانی‌فضلی انتظار ندارم که برای پیشبرد اهداف دولت و ملت از خود مایه بگذارند، اما نمی‌دانم چرا آقای روحانی به وزرای اطلاعات و کشور خود دستور نمی‌دهد که به بازی کی بود کی بود من نبودم خاتمه دهند و حکم آقای حناچی را صادر کنند» و حمیدرضا جلایی‌پور هم نوشت: ‌«به نظر می‌رسد مشکل دولت روحانی فقط فشارها از بیرون به دولت نیست، اجزای خود دولت مثل وزارت کشور نیز در عدم ترمیم اعتماد مردم به نهادهای عمومی بی‌تقصیر نیستند. زیرا نمایندگان شورای شهر شهردار را انتخاب کرده‌اند و تاکنون خبری که حکایت از آن بکند که برخی نهادهای خاص با رأی شورای شهر تهران، ملاحظه‌ای داشته باشند شنیده نشده است. به نظر می‌رسد روحانی لازم است برای این کاهلی یا... تذکری به وزارت کشورش بدهد.» حتی صدای اعتراض از بلاتکلیفی کرسی شهردار از مجلس همن شنیده می‌شود چنان‌که نماینده تهران در مجلس دهم گفت: وزیر کشور به چه حقی حکم شهردار منتخب شورای شهر تهران را نگاه داشته در حالی که پیش از این به صورت استمزاجی نظرخواهی شده و شهردار منتخب تأیید شده بود؛ همچنین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اعلام کردند حناچی هیچ مشکل امنیتی و اطلاعاتی و هیچ فساد اخلاقی و اقتصادی نداشته است؛ ضمن اینکه وی اهل جبهه و جنگ است. مصطفی کواکبیان ادامه داد: اگر وابستگان مقامات 30 سال قبل عضو گروهک منافقین شده و حتی برخی از آنها اعدام شده باشند و در کمتر از ۲۴ ساعت به‌رغم تخلفات عدیده مالی در پرونده املاک نجومی، بلافاصله پرونده امثال قالیباف تأیید می‌شود، اما در حال حاضر پایتخت نظام جمهوری اسلامی‌ بلاتکلیف مانده است.

پاسخ دوپهلوی وزارت کشور

به هر حال شورای شهر جلسه‌ اضطراری تشکیل داد تا بداند برای تعیین شهردار چه باید کرد. پنجم آذر که علی اعطا در قامت سخنگوی شورای شهر در توئیتر خودش نوشت: «شواهد، قرائن و برخی مذاکرات نشان می‌دهد فرایند صدور حکم شهردار منتخب توسط وزیر محترم کشور، با تنگناهایی رو‌به‌روست. به نظر می‌رسد حکم شهردار منتخب، به سرعت صادر نخواهد شد. پیگیری‌ها و مذاکرات در جریان است.» ابهامات دربار وضعیت مهم‌ترین کرسی بهشت افزایش پیدا کرد و بسیاری بر این گمانه مهر تایید زدند که شورای شهر باید به دنبال معرفی چهارمین شهردار باشد. در همین راستا سخنگوی شورای شهر تهران از ارسال نامه محرمانه وزارت کشور به شورا در مورد وضعیت شهردار منتخب خبر داد. علی اعطا در حاشیه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا که پشت درهای بسته برگزار شد با بیان اینکه روز دوشنبه آخرین مهلت وزارت کشور بعد از 10روز فرصت، برای صدور حکم شهردار منتخب شورا بود، گفت: اما نامه محرمانه‌ای از سوی وزارت کشور به شورا آمده که نه ابلاغ حکم شهردار بود و نه اینکه شهردار منتخب واجد شرایط تعیین شده نیست. وی افزود: براساس ماده ٨٠ بند یک تبصره سه قانون شوراها اعلام شده است که وزارت کشور بعد از 10روز می‌بایست حکم شهردار را صادر کند و در غیر اینصورت هنگامی که شهردار را واجد شرایط ندانست می‌بایست مراتب را با ذکر دلایل و مستندات به شورا اعلام کند اما نامه وزارت کشور نشان داد که به پاسخ صریح‌تر از سوی وزارت اطلاعات نیاز دارند. اعطا با بیان اینکه امروز با وزارت کشور مکاتبه خواهد شد تا وضعیت را برای شوراها مشخص کنند، ادامه داد: با این حال تا زمانی که وضعیت روشن نشود سرپرست شهرداری با قوت کار خود را ادامه خواهد داد و مشکلی بابت اداره شهر احساس نخواهد شد، هرچند شورا نظارت بیشتری را اعمال خواهد کرد. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در قانون آمده است که اگر شورا بر انتخاب گزینه خود پافشاری کند موضوع به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود گفت: بعد از مکاتبه شورا با وزارت کشور، بهتر می‌توانیم به جمع‌بندی برسیم که گام بعدی چه خواهد بود. وی با بیان اینکه قانون مسیر بعدی را مشخص کرده اما با اعضای شورا در مورد شرایط مسیر بعدی صحبت نداشتیم تصریح کرد: در گفت‌وگو با مراجع تصمیم‌گیر موضوع را دنبال می‌کنیم. سخنگوی شورای شهر تهران افزود: طبق نامه، وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح‌تر دارد. سیدمحمود میرلوحی دیگر عضو شورای شهر گفت: در پاسخ وزارت اطلاعات به وزارت کشور ابهاماتی وجود داشت و به همین دلیل حکم هنوز صادر نشده است. حسن خلیل‌آبادی دیگر عضو شورا با اشاره به آخرین وضعیت صدور حکم شهردار منتخب تهران اظهار کرد: نامه وزارت اطلاعات به وزارت کشور چندپهلو است و کفایت نمی‌کند. وی افزود: شاید بتوان لابی‌هایی با وزارت اطلاعات، وزارت کشور و سایر مراجع انجام داد. وزارت کشور به شورای شهر این جواب را داده که به دلیل عدم کفایت نامه، وزارت اطلاعات نمی‌تواند حکم حناچی را به عنوان شهردار تهران صادر کند. نامه وزارت اطلاعات قطعیتی ندارد که وزارت کشور بتواند حکم را صادر کند

درخواست از رئیس‌جمهور

یک عضو شورای شهر برای پایان دادن به ماجرای تایید حکم حناچی خطاب به رئیس‌جمهور چنین توئیت کرد: آقای روحانی به رغم قول‌های مساعد، حکم آقای حناچی امضا نشده است. ما تهران را رها نکرده‌ایم و آقای حناچی به عنوان سرپرست به‌خوبی شهر را اداره می‌کند، اما دستگاه بوروکراسی شما هم باید به تصمیم‌های خود سرعت بخشد. ما انتخاب خود را شایسته و دارای صلاحیت می‌دانیم و بر آن پا فشاری خواهیم کرد.

گاف عجیب عضو شورا

در حالی که اعضای شورا در داخل جلسه بودند الهام فخاری عضو غایب جلسه در ساعت 10:14 در توئیتی نوشت: «دکتر پیروز حناچی از امروز(روز سه شنبه) شهردار تهران است» اما ساعتی بعد و با افزایش واکنش‌ها به این توئیت بود که عضو شورای شهر تهران گفت: هنوز در پاسخ وزارت کشور نسبت به صدور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران ابهاماتی وجود دارد و هنوز این حکم صادر نشده است. فخاری افزود: متاسفانه ادمین توئیتر در انتشار این خبر مرتکب اشتباه شده است. سخنگوی شورای شهر هم با اشاره به توئیت یکی از اعضای شورای شهر در خصوص شهردار شدن حناچی گفت: خبر صحیح چیزی است که الان اعلام می‌کنم.

                                             

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد