hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > وداع مولاوردی با دولت

وداع مولاوردی با دولت

نگاهی به کارنامه شهیندخت‌مولاوردی در معاونت زنان ریاست جمهوری و دستیاری ویژه رئیس‌جمهور در امور‌حقوق شهروندی با گفتارهایی از الهه کولایی، فاطمه ذوالقدر، سیده حمیده زرآبادی و شهربانو امانی
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شهیندخت مولاوردی از موفق‌ترین مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم و حتی شاید موفق‌ترین آنها در حوزه خود بود. او به‌دنبال تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان روز شنبه رسما استعفا داد. مدیری که در دوران معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم و دستیاری وی‍ژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در دولت دوازدهم خیلی از اتفاقات جدید را رقم زد؛ فراهم شدن پیش‌زمینه‌های لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، در نظر گرفتن سهم 30درصدی زنان از مدیریت در بدنه دولت و تدوین و شروع اجرای منشور حقوق شهروندی و... ازجمله اقدامات مهم اوست. زمانی که شهیندخت مولاوردی در دولت دوازدهم به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی معرفی شد، عده زیادی معتقد بودند با توجه به سابقه‌ای که وی در دولت یازدهم دارد، ‌بهترین مکان برای مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور است و ممکن است در این سمت نتواند آنطور که باید و شاید خود را نشان دهد اما مولاوردی در سمت دستیاری حقوق شهروندی هم نشان داد که یک مدیر واقعی است و در زمانی که از حقوق شهروندی تنها یک نام و چند ماده قانونی وجود داشت که توجه چندانی به آن نمی‌شد، مولاوردی با جدیت توانست منشور حقوق شهروندی را تدوین و اجرایی کند. او با تکیه بر همین حقوق شهروندی توانست در بسیاری از پرونده‌های سیاسی منجی و کمک‌حال دولت باشد. این در حالی است که در دوران کاری او، برخی جریان‌های سیاسی به‌دنبال پرونده‌سازی‌ و فشار برای کنارگیری او بودند. با وجود این، مولاوردی نشان داد با برخورد منطقی می‌توان شرایط سخت را بدون توجه به حاشیه‌سازی‌‌ها طی کرد. همشهری در گفت‌وگو با 2 نفر از نمایندگان مجلس و یک عضو شورای اسلامی شهر تهران اقدامات مولاوردی را در زمان تصدی معاونت امور زنان و دستیار ویژه حقوق شهروندی بررسی کرده است.
سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه شهیندخت مولاوردی در دولت یازدهم نقش فعال و مؤثری در پیشبرد حقوق زنان در کشور داشت، گفت: مولاوردی فعالیت‌های زیادی را در راستای احقاق حقوق زنان انجام داد، ضمن اینکه تعامل خوب و سازنده‌ای با نمایندگان مجلس نیز داشت. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد:‌ خانم مولاوردی در زمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در بررسی طرح‌ها و لوایح در کنار نمایندگان حضور فعالی داشت و در زمانی هم که در دولت دوازدهم به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی منصوب شد، ارتباطش با نمایندگان قطع نشد و همواره به این مسئله تأکید داشت که با همفکری می‌توان کارها را پیش برد و روحیه قوی در زمینه همکاری و کارگروهی داشت.
ذوالقدر با بیان اینکه مولاوردی نیروی توانمندی در دولت بود که در 2 دولت یازدهم و دوازدهم خدمات ارزنده‌ای را به جامعه ارائه کرد، ادامه داد: تدوین منشور حقوق شهروندی ازجمله اقدامات ارزنده خانم مولاوردی بود که شهروندان را با حداقل‌های حقوقی‌شان آشنا کرد. این منشور خلأیی بود که در جامعه احساس می‌شد و باعث آشنا شدن شهروندان با حقوق خود و دیگران شد.
مدیر خوشنام و سختکوش
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شهیندخت مولاوردی برایند مشورت و اجماع زنان اصلاح‌طلب در حوزه زنان و خانواده بود، گفت: مولاوردی حداکثر استفاده را از فرصت خدمت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی داشت. او یکی از مدیران خوشنام و موفق در ایجاد سرمایه اجتماعی در دولت بود و تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی‌ را در این زمینه انجام داد اما متأسفانه قدرت پنهان در کشور- همانند سال‌های ابتدایی انقلاب که در تلاش برای سیاسی‌کردن حوزه زنان بود و تلاش می‌کرد تا با سیاسی‌کردن مسائل مربوط به زنان حق زنان در اولویت نباشد- با روی کار آمدن مولاوردی نیز دوباره تلاش کرد تا حوزه زنان را سیاسی کرده و در قبال این اقدام خود نیز پاسخگو نبود. امانی ادامه داد: مولاوردی بعد از تحویل گرفتن معاونت زنان در ریاست‌جمهوری با مشکلات درون‌سازمانی و انباشتی از نیروهای پروژه‌ای مواجه شد که بعد از اتمام کار باید محل کار خود را ترک می‌کردند. از طرفی با رویکرد دولت نهم و دهم در حوزه زنان، مولاوردی با شرایطی سخت و سنگین و هجمه سنگین برخی رسانه‌ها مواجه بود و در این شرایط معاونت امور زنان را تحویل گرفت اما با درایتی که داشت توانست از موانعی که بر سر راهش وجود داشت، به سلامت گذر کند.
به گفته امانی، مولاوردی با وجود تمام مخالفت‌هایی که با وی می‌شد آگاهانه و صبورانه تلاش کرد تا پستی را که تحویل گرفته به بهترین نحو اداره کرده و به‌عنوان زنی که با حوزه بانوان آشنایی داشت به خوبی این حوزه را مدیریت کند. ‌مولاوردی با توجه به توان مدیریت خوبی که داشت توانست معاونت زنان و خانواده را با یک برنامه‌ریزی مدون و اعتماد‌سازی‌ در جامعه مدنی و جامعه متدینین کشور متحول کند. او به‌زعم کارشناسان و کنشگران اجتماعی در ارتباط با تغییر ریل از نگاه دولت نهم و دهم و تفکر جبهه پایداری-که معتقد بود زن باید در پستو بماند -  بسیار موفق عمل کرد و توانست ریل‌گذاری درستی را در معاونت زنان و خانواده در بخش‌های مختلف داشته باشد و تلاش کرد تا منشور ملی زنان را نیز تدوین کند. عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: مولاوردی با اقدامات اساسی که در زمینه حقوق زنان و خانواده انجام داد در حافظه تاریخی مردم ایران و زنان و دختران ماندگار شد و اکنون نیز دکتر معصومه ابتکار روی همان ریل‌گذاری درست و کارشناسی مولاوردی، برنامه‌های معاونت زنان را پیش می‌برد.
او با اشاره به منصوب شدن مولاوردی در دولت دوازدهم به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گفت: با روی کار آمدن دولت دوازدهم به‌رغم تمام فشارهایی که قدرت پنهان بر دولت روحانی آورد، رئیس‌جمهور، شهیندخت مولاوردی را با توجه به تخصص و تحصیلات ایشان به‌عنوان دستیار ویژه حقوق شهروندی منصوب کرد که این انتصاب در نهایت منجر به تدوین حقوق شهروندی و در نهایت ابلاغ آن از طرف رئیس‌جمهور شد. به گفته امانی، مولاوردی اگرچه مخالفان زیادی داشت و آماج تهمت، افترا و تخریب‌های فراوانی قرار گرفت اما هیچ وقت از این تهدیدات نهراسید و سعی کرد تا حق‌الناس را رعایت کرده و موانعی را که پیش پایش قرار داده می‌شد از سر راه بردارد. ما در دوران کاری مولاوردی شاهد بودیم دلواپسان و مخالفان بارها و بارها با فشارهای مضاعف و شکایت‌های متعدد از او سعی داشتند تا مولاوردی را از ادامه راه باز دارند اما دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی با عزم و اراده‌ای قوی که در تأمین حقوق حقه زنان و دختران و مردم داشت تسلیم فضا‌سازی‌‌ها نشد.
وی با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: اگرچه مولاوردی چند سال قبل خود را بازخرید کرده بود اما با توجه به این قانون وی نیز باید ترک پست می‌کرد اما با توجه به شناختی که از مولاوردی دارم ایشان یکی از بانوان فرهیخته و توانمند کشور است که بیش از 5 سال‌ونیم عمر خود را مستقیم در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داد و کارنامه درخشانی از خود به‌جای گذاشت و امیدوارم این سرمایه مهم و اندوخته گرانقدر خود را در عرصه‌ها و بخش‌های دیگر به‌کار گیرد.
پیگیری جدی مطالبات زنان
سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز با بیان این نقش مولاوردی در پیگیری مطالبات زنان و نگاه جدید به حوزه زنان در کشور، گفت: او با اشرافی که روی مسائل زنان و خانواده داشت موضوعات مربوط به زنان را دنبال می‌کرد و در این راه از همفکری افراد و گروه‌ها هم بهره می‌برد و علاقه شدیدی به همفکری و همراهی گروه‌های مختلف برای حل مشکلات زنان داشت. او در ادامه گفت: ‌در دولت دوازدهم نیز با انتصاب مولاوردی به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی و با توجه به تخصصی که در این زمینه داشت پیگیری‌های فراوانی را درخصوص حقوق شهروندی انجام داد که در نهایت منجر به تدوین منشور حقوق شهروندی و اجرای آن در کشور شد که بعد از مدت کوتاهی این منشور توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در نهایت اقدامات مولاوردی در دولت یازدهم و دوازدهم باعث شد تا کارنامه خوبی از وی بر جای بماند و امیدواریم از تخصص او در امور دیگر هم استفاده شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد