hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی| آرامگاه فردوسی در انتظار ثبت جهانی

خراسان رضوی| آرامگاه فردوسی در انتظار ثبت جهانی

بقعه فردوسی و شهر تاریخی توس نه‌تنها از منظر تاریخی از ارزش بالایی برخوردار است بلکه می‌تواند جایگاهی برای توسعه گردشگری در مشهد باشد و گردشگران و ادیبان زیادی را از سرتاسر جهان راهی خراسان کند، اما با سپری شدن ده سال از معرفی آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس به سازمان فرهنگی یونسکو هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که چشم‌های زیادی برای جهانی‌شدن این دو اثر گران‌بها لحظه‌شماری می‌کند.


مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس درباره تعداد گردشگران در محوطه آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس و همچنین شرایط ثبت آثار تاریخی ایران در یونسکو گفت: به‌طور متوسط در روز ۱۲۰۰ نفر از محوطه فرهنگی شهر توس دیدن می‌کنند و هر کشوری در سال بیش از دو اثر نمی‌تواند به یونسکو معرفی کند که به‌طورکلی جهانی‌شدن آثار فرهنگی در این سازمان روند زمان بری است و باید هر اثر طبق دستورالعمل یونسکو شرایط خاصی را دارا باشد. زهره وندی در ارتباط با ثبت موقت آرامگاه فردوسی افزود: ما کار ثبت موقت را در سال ۲۰۰۷ آغاز کردیم و در حال حاضر برای جهانی‌شدن این دو اثر فرهنگی در یونسکو مشغول فراهم آوری زیرساخت‌های لازم هستیم. مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر توس در زمینه اقدامات صورت گرفته تصریح کرد: تاکنون ۳۴۰ هکتار معدن غیرمجاز را در آن محوطه طبق قوانین جمع‌آوری کردیم. همچنین جلوی تردد تمام وسایل نقلیه سنگین و ساخت‌وسازهای غیرمجاز که باعث خسارت به آثار می‌شد را با همکاری شهرداری گرفتیم؛ و اکنون با کمک شهرداری مشهد به سمت تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ساماندهی ۷ هکتار از محوطه آرامگاه فردوسی پیش می‌رویم. زهره وندی درباره برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در شهر تاریخی توس گفت: طرح یک پلان برنامه‌ریزی‌شده برای شهر تاریخی توس را در نظر گرفته‌ایم که طبق این پلان کار مرمت و بازسازی برج و باروی شهر توس را با اختصاص اعتبار ۳ میلیارد تومان آغاز کردیم، همچنین زیرساخت‌های آرامگاه فردوسی بسیار قدیمی بودند که ما توانستیم تمامی این زیرساخت‌ها را به‌روزرسانی کنیم.

جایگاه فردوسی در جهان و ارزش تاریخی شهر توس

 محمدجعفر یاحقی استاد دانشکده ادبیات و عضو هیئت‌امنا شهر تاریخی توس درباره جایگاه فردوسی در جهان گفت: فردوسی بزرگ‌ترین شاعر ملی ما ایرانیان است که شاهنامه او تأثیر زیادی بر فرهنگ و زبان مردم داشته است و در مقیاس جهانی شخصیت فردوسی موردقبول سازمان فرهنگی یونسکو است. او درباره ثبت آرامگاه فردوسی در یونسکو افزود: سازمان فرهنگی یونسکو علاقه‌مندی زیادی به ثبت آرامگاه فردوسی داشته، اما باید زیرساخت‌های لازم به‌گونه‌ای که در شان فردوسی باشد صورت گیرد و این کار پیگیری‌های جدی را می‌طلبد.

آرامگاه فردوسی قطب فرهنگی گردشگری در خراسان

نرگس شالچیان معاون گردشگری و امور زائرین سازمان اجتماعی شهرداری مشهد در ارتباط با نقش آرامگاه فردوسی در توسعه گردشگری شهر مشهد گفت: در تمام دنیا جاذبه‌ها مهم‌ترین عوامل توسعه گردشگری هستند و دو قطب گردشگری مهم در شهر مشهد نهفته است که ابتدا حرم امام رضا (ع) است که هویت مذهبی مشهد را شامل می‌شود و دیگری بقعه فردوسی است که در ترویج گردشگری فرهنگی نقش مؤثری دارد. او در زمینه زیرساخت‌های لازم در شهر مشهد افزود: مشهد پتانسیل‌های فراوانی در توسعه گردشگری دارد و باید در کنار گردشگری مذهبی گردشگری فرهنگی نیز محیا باشد که آرامگاه فردوسی می‌تواند نمونه بارز این مسئله باشد، اما باید زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست به این مکان تاریخی فراهم شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد