hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان اسیر بی‌آبی

خوزستان اسیر بی‌آبی

قصه تلخ خشکسالی در کشور ماجرای جدیدی نیست و اقصی نقاط کشور را به خود درگیر کرده است اما در بعضی از نقاط کشور کمبود آب در بخش‌های مختلف به بحران تبدیل‌شده است. بی‌سابقه‌ترین خشکسالی 60سال اخیر در استان خوزستان موجب زیان‌های بی‌شماری در زمینه کشاورزی و تأمین آب شرب شده است. اگرچه بارش‌های پاییزه موجی از امید را دل در خوزستانی‌ها ایجاد کرده که دوره خشکسالی به اتمام رسیده اما مسئولین استانی می‌گویند کم‌آبی همچنان در این منطقه تداوم دارد و بارش‌های پاییزی نسبت به درازمدت خوب است اما در نقاط سرچشمه پشت سدها خوب نیست.


ذخایر آبی در استان کم است

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خشکسالی همچنان بر منطقه و استان خوزستان حاکم است و ازنظر کمی ما با کمبود آب مواجه هستیم.

هوشنگ حسونی‌زاده اظهار داشت: در سال آبی گذشته فراز و نشیب‌های مختلفی را سپری کردیم که با مدیریت توانستیم این سال را پشت سر بگذاریم. او با تأکید بر این‌که ذخایر آبی در استان کم است بیان کرد: بارش‌های پاییزی نباید ما را گمراه کنند زیرا هنوز از بحران آب نگذشته‌ایم. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بارش‌های پاییزی در ذخایر منابع آبی تأثیرگذار نبودند چراکه بارش اول جذب خاک می‌شود و تولید روان آب براثر این بارش، خیلی محدود است علاوه بر این مدت‌زمان بارش‌ها کوتاه است. او گفت: همه آورد آب تا صبح امروز 37 میلیون مترمکعب بوده است بنابراین حجم بالایی نیست اما در پایین‌دست رودخانه‌ها به دلیل میان حوضه‌ای بودن خوب است و شاهد بالا رفتن موقتی دبی آب هستیم. حسونی زاده بیان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط آمادگی لازم را داشته باشند تا همه کمبودها را شناسایی و مشکلات را کنترل کنند. او بیان کرد: امیدواریم امسال وضعیت بارشی بهتر از پیش‌بینی‌ها را شاهد باشیم اما بااین‌وجود با چند مشکل اساسی روبه‌رو هستیم. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تأکید کرد: ذخایر منابع آبی که وارد سال آبی جدید شدیم فوق‌العاده محدود هستند لذا ضرورت دارد که با توجه به این وضعیت، آماده‌باش در حوزه آب استمرار داشته باشد و با همان شدت که در سال گذشته بوده کنترل‌ها و مدیریت مصرف ادامه پیدا کند. او گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد باوجود پیش‌بینی خوب در پاییز ولی در زمستان، نزولات کمتر از نرمال است و محدودیت‌های منابع آبی خواهیم داشت و ممکن با مشکل کمی و کیفی آب نیز مواجه شویم لذا ضرورت دارد بر مسائل کمی و کیفی آب متمرکز شویم و مثل سال‌های گذشته سازمان‌های مرتبط هماهنگی لازم را داشته باشند.

حسونی زاده ادامه داد: تقریبا تمام مبادی ورودی و خروجی منابع آب از رودخانه‌ها و زهکش‌ها و مصارف آب شرب به‌وسیله ایستگاه‌های سنجش آنلاین تحت کنترل است و همه اطلاعات در این زمینه به‌روز هستند. او تصریح کرد: اگر خطرهایی مثل آلودگی وجود داشته باشد اطلاع‌رسانی می‌شود ولی کماکان بر نظارت‌ها به‌ویژه نظارت شرکت آب و فاضلاب تأکید می‌شود.

وضعیت بارش باران در پشت سدها خوب نیست

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بارش‌های پاییزی باران نباید ما را هیجان‌زده کند بلکه باید با تأمل بیشتری به این وضعیت نگاه کرد.

محمد سبزه زاری با اشاره به میزان بارش‌ها در شهرستان‌های مختلف بیان کرد: بارش‌های پاییزی نسبت به درازمدت خوب است اما در نقاط سرچشمه پشت سدها خوب نیست.

او بیان کرد: با توجه به این‌که بارش‌ها در کنار دریا بوده‌اند اغلب آن به خلیج‌فارس می‌ریزد و در حال حاضر تنها ارزش آن تثبیت کانون‌های ریز گرد است به‌طوری‌که می‌توانیم تا ماه آینده نگران بروز گردوغبار از کانون‌های داخلی نباشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد در ماه آینده بارش‌ها خوب است و هفته آینده نیز انتظار ورود یک سیستم بارشی جدید به استان را داریم.

او با بیان این‌که در اواخر آذر تا اوایل دی‌ماه بارش‌های خوبی در استان وجود نخواهد داشت بیان کرد: از دهم دی تا دهم بهمن مجدد بارش‌ها بهتر می‌شوند ولی از بهمن تا اسفند مدل‌ها وضعیت مطلوبی را در بارش باران‌ها نشان نمی‌دهند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد