hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > روی خوش مجلس به دولت

روی خوش مجلس به دولت

جلسه رای اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی دولت برای چهار وزارتخانه اقتصاد، کار، راه و صنعت دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان با رای اعتماد خود، تکلیف این چهار وزارتخانه را تعیین کردند. بر اساس رای‌گیری ای که دیشب در جلسه علنی مجلس و پس از سخنان رئیس‌جمهور، وزرای پیشنهادی و نمایندگان موافق و مخالف انجام شد، فرهاد دژپسند با 200 رای موافق، ‌50 رای مخالف و 15 رای ممتنع از جمع 265 رای ماخوذه به وزارت اقتصاد رفت؛ محمد اسلامی با 151 رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 264 رای ماخوذه وزیر راه و شهرسازی شد؛ محمد شریعتمداری با 196 رای موافق، ‌63 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 264 رای ماخوذه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد و رضا رحمانی با 203 رای موافق، ‌49 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 265 رای ماخوذه به وزارت صمت رفت.
رئیسجمهور در ابتدای جلسه رای اعتماد طی سخنانی به دفاع از گزینههای پیشنهادی خود برای چهار وزارتخانه پرداخت.

به گزارش جامجم، حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود به تشریح شرایط کشور پرداخت و با بیان اینکه مردم به دلیل مشکلات اقتصادی در رنج و فشارند گفت: باید با اتحاد و انسجام، کشور را از شرایط فعلی عبور دهیم.

وی با بیان اینکه نمیتوانیم به مردم بگوییم چون آمریکا به ایران فشار میآورد و فروش نفت مشکل دارد ما نمیتوانیم کاری بکنیم گفت: این پاسخها از ما پذیرفته نیست و بیتردید مردم از ما میخواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است. زندگی مردم مخصوصا آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی میگذرد و ما موظفیم کشور را از این مشکلات عبور دهیم.

رئیسجمهور به جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: رسانههای بیگانه به دروغ به مردم ایران میگویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در آن زندگی میکنند این در حالی است که اگر ما مشکل مسکن را حل کنیم جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی و از لحاظ نیازمندیها و کالاهای اساسی مردم، جزو ارزانترین کشورهای دنیا هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه آنهایی که میگویند ابرتورم داریم یا اقتصاد را نمیفهمند یا دروغ میگویند، افزود: ما ابرتورم نخواهیم داشت؛ مهار تورم امکانپذیر است و روند صعودی تورم ادامه نخواهد داشت. وی همچنین با اشاره به وضعیت مناسب کشور از نظر ذخایر ارزی و کالاهای اساسی گفت: هیچ زمانی در سالهای گذشته، ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز نبوده و ذخایر ما چه از نظر کالاهای اساسی و چه از نظر ارزی، از همه سالهای گذشته بالاتر است.

حداقل زمان کار وزرا؛ 14 ساعت در روز

رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی گزینههای پیشنهادی پرداخت و در ابتدا با اشاره به مسؤولیت دشواری که وزرا برعهده خواهند داشت گفت: در شرایط فعلی اگر وزیری کمتر از 14 ساعت در روز کار کند نمیتواند بار سنگین مسؤولیت را به منزل برساند و من این مساله را با وزرای پیشنهادی طی کردهام. روحانی در دفاع از فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد، یکی از مسؤولیتهای مهم وزارت اقتصاد در شرایط فعلی را اخذ مالیات و گمرکات دانست و با اشاره به نقل قولی از مقام معظم رهبری در یکی از جلسات خصوصی، اظهار کرد: رهبری انقلاب در یکی از جلسات به ما میگفتند که مالیات پرداخت کردن بر مردم واجب شرعی است و همه کسانی که تریبون دارند و مبلغان شرعی باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی حرام شرعی است. پس ما نیز نباید بگذاریم یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین آن را بر دوش گیرند، اما عدهای دیگر حقوق مردم را ضایع و پایمال کنند.

رئیسجمهور در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار در ارتباط با وظایف وزارت کار گفت: امروز اشتغال یک مساله اصلی است. طی این پنج سال افتخار میکنیم که شاغلین کشور را از 20 میلیون و 600 هزار به ۲۳ میلیون و 300 هزار نفر رساندیم.

روحانی خاطرنشان کرد: معنیاش این نیست که در اشتغال مشکل نداریم. همه خانوادهها که جوان بیکار دارند در انتظار تلاش بیشتر ما هستند؛ بنابراین در زمینه اشتغال باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیسجمهور همچنین ساماندهی تامین اجتماعی و صندوقها را از اولویتهای وزارت کار برشمرد و با تاکید بر اهمیت وظیفه این وزارتخانه در مهارتآموزی اظهار کرد: ما در مهارت مشکل داریم و در رشتههایی مانند لولهکشی، سیمکشی و ...، عملکردها به گونهای است که خانهها پس از 15 سال کلنگی میشوند در حالی که نباید اینگونه باشد و بهبود مهارت بر عهده وزارت کار است.

امضاهای طلایی در وزارت صنعت

رئیسجمهور در بخشی از دفاع از رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت گفت: وزارتخانه صمت بسیار مهم و کلیدی است و در آن امضای طلایی وجود دارد. در همین زمینه من در جلسهای که با آقای رحمانی داشتهام، به او گفتم که در این وزارتخانه در برخی از مسؤولیتها، هر کسی را که قرار دادی، حتی اگر ابوذر و سلمان هم بودند، بعد از یک سال آنها را عوض کن؛ چرا که متاسفانه در جامعه ما فرد سالم را عدهای دیگر آلوده میکنند و آنقدر دور او میگردند و طواف معکوس میکنند که آن فرد را در یک منجلابی قرار میدهند. در این زمینه باید حواسمان جمع باشد.

وی همچنین در دفاع از محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه گفت: دولت در زمینه مسکن، بدهکار مردم است و باید جبران کنیم. باید نقدینگی را به سمت مسکن بچرخانیم و برای خانهاولیها، مسکن ارزان تهیه کنیم.

دژپسند : انتظار معجزه نداشته باشیم

فرهاد دژپسند اولین وزیر پیشنهادی بود که در جلسه دیروز مجلس، نمایندگان به بررسی صلاحیت او برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداختنددر جلسه دیروز ابتدا علی ساری نماینده اهواز گفت: دژپسند برنامه عملیاتی برای مقابله با تحریمها به مجلس ارائه نکرده است.همچنین یحیی کمالیپور، نماینده جیرفت در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: دژپسند در سازمان برنامه و بودجه عملکرد خوبی نداشته است، اکثر نمایندهها از عملکرد وی راضی نیستندولی ملکی، نماینده مشکین شهر نیز در مخالفت به وزیر پیشنهادی گفت: دژپسند در برنامههای پیشنهادی خود نگفته که میخواهد از چه مکانیزمی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم استفاده کنددر حالی که مخالفان، بیبرنامگی را یکی از دلایل مخالفت خود با دژپسند اعلام کردند اما رمضانعلی سبحانیفر نماینده سبزوار گفت: دژپسند، فردی کارآمد و قاعدهمند و با اعتقاد به انضباط مالی است که با تیم اقتصادی دولت کاملا هماهنگ استمحسن علیجانی زمانی نماینده تهران در موافقت با دژپسند اظهار کرد: وی از چالشهای پیشروی وزارت اقتصاد مطلع است و برای آنها برنامه دارد و این مساله در برنامه پیشنهادی ایشان دیده شده استسید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک از دیگر موافقان این وزیر پیشنهادی گفت: دژپسند در حوزه برنامهریزی و اقتصاد تسلط دارد و امیدواریم وی بتواند اقتصاد پرتلاطم را به ساحل نجات برساند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: دژپسند سوابق مدیریتی درخشانی در سازمان برنامه و بودجه داشته و همچنین در تدوین قوانین اقتصادی مادر نقشی موثر داشته استوزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از خود با تاکید بر اینکه ارتباط با نمایندگان باید «تعریف شده و مستمر باشد»، گفت: در این شرایط به طور حتم و یقین هیچ فردی نمیتواند ادعای معجزه داشته باشد مگر با تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه.

شریعتمداری: خرید و فروش پست در شأن نظام نیست

محمد شریعتمداری، دومین وزیر پیشنهادی بود که صلاحیت او مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده رشت، روحا... بابایی صالح، نماینده بویین زهرا و عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در موافقت با وزیر پیشنهادی سخن گفتنداز جمله دلایل این نمایندگان در موافقت با شریعتمداری این بود که وی میتواند با فسادهای سازمانیافته مبارزه کند، همچنین معتقد بودند که شریعتمداری استارت مقابله با فساد واردکنندگان خودرو را زد و در عین حال تخصص و تعهد را دلایل خوبی برای رای به شریعتمداری عنوان کردنددر مقابل شهاب نادری نماینده پاوه و ولی ملکی نماینده مشکینشهر در مخالفت با شریعتمداری عنوان کردند که حمایت از محرومان در برنامههای شریعتمداری لحاظ نشده استهمچنین معتقد بودند شریعتمداری در مسؤولیت سابقش گلی بر سر تولید نزده که برای وزارت کار به وی رای دهند؟

شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار در دفاع از خود با اشاره به مسائل یک ماه گذشته و برخی انتقادات مبنی بر حضور نیافتن در جلسهای با استیضاحکنندگان وزیر صنعت گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفری به ناحیه سیلزده مازندران داشتم، در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم از این رو برای هماهنگی با هیاترئیسه مجلس تماس گرفتم.

راضی به عدم حضور نبودم اما آن روز تا پاسی از شب بازدید از مراکز سیلزده داشتم.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مخالف گفت: اگر تمام این مطالبی که در مخالفت با بنده مطرح کردهاند پس از تصدی بر وزارت تعاون در اختیارم قرار گیرد، موضوع را بررسی میکنم و در بخشهایی پاسخ نماینده را خواهم داد و اگر مطالب صحت داشته باشد به مراکز قضایی ارائه میکنم، بنده به عنوان مدیر وقتی میشنوم پست مدیرعامل خرید و فروش میشود تنم میلرزد چرا که این موضوع در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

اسلامی: مسکن مهر را تکمیل میکنیم

سهراب گیلانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد، برای ساماندهی مسکن و هزاران خانه خالی برنامهای ارائه نشده است.

محمدعلی پورمختار در موافقت با اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر، مسکن مزخرفی نیست و ما از وزیر پیشنهادی راه در این زمینه مطالبه کردهایم گفت: آقای اسلامی قول داده است که در زمینه مسکن مهر فعال باشد و پروژهها را تکمیل کند.

محمدرضا رضاییکوچی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی راه گفت: اسلامی، آقازاده نیست و براساس توانمندی که داشته مورد اعتماد رئیسجمهور قرار گرفته است.

محمد فیضی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی راه با بیان اینکه اسلامی، یک شبه برای این مسؤولیت انتخاب شده است از برنامههای وزیر پیشنهادی راه انتقاد کردفیضی همچنین از اسلامی خواست درباره عملکردش درخصوص پروژه ایران140 و همچنین پرونده یکی از بستگانش توضیح دهد.

علی نجفیخوشرودی هم به عنوان مخالف گفت: رویکرد آقای اسلامی، غیرواقعی است و اعتقادی به همکاری با نمایندگان مجلس نداردنجفی از عملکرد اسلامی در دوره استانداری مازندران بشدت انتقاد کرد.

در ادامه قاسم احمدیلاشکی، نماینده نوشهر که در موافقت با وزیر پیشنهادی راه صحبت میکرد گفت: هشت نماینده دیگر استان مازندران، انتقادات نجفیخوشرودی از عملکرد اسلامی در استانداری مازندران را قبول ندارند.

اسلامی در دفاع از خود به برنامهاش برای مسکن مهر اشاره کرد و گفت: با کمک مجلس و نمایندگان باید برنامه زمانبندی و مدون برای تعیین تکلیف و تکمیل مسکن مهر ارائه کنیم و با تکمیل این پروژه، آن را از دستور کارها خارج کنیم.

رحمانی: روابط سازندهای با مجلس خواهم داشت

محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، از رئیسجمهور انتقاد کرد و گفت: نباید در دوران انتخابات، دهها وعده بدهیم و بعد به همه آنها پشت پا بزنیموی همچنین گفت وزیر پیشنهادی صنعت، برنامهای برای دوران تحریم ارائه نکرده است.

علیاصغر یوسفنژاد در موافقت با رحمانی گفت: رحمانی فردی سالم و بر روابط بین دستگاهی مسلط استعزیز اکبریان هم در حمایت از وزیر پیشنهادی صنعت گفت: رحمانی نسبت به حوزه صنعت آشنایی کامل دارد و برای مبارزه با فساد برنامه دارد.

احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی گفت: در برنامه شما در حوزه نظام قیمتگذاری، نکته مشخصی وجود نداردچگونه میخواهید مردم ایران را از خرید کالاهای گران نجات دهید.

حسینعلی شهریاری در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: رحمانی در حوزه‌‌های توسعهای، صاحبنظر است و عملکرد گذشته وی قابل قبول است.

اکبر رنجبرزاده، دیگر نماینده موافق رحمانی گفت: برنامههای ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت کاملا بر اساس قوانین بالادستی است.

در ادامه جلسه، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت در دفاع از برنامههای خود گفت: وزارت صنعت، 31 درصد اقتصاد کشور را مدیریت میکند و تاثیر بسیار بالایی در زندگی مردم دارد.

بخشی از نقدهایی که مخالفان مطرح کردند در برنامهها هست اما برنامههایی که به مجلس ارائه میشود ظرفیت محدودی دارد و نمیتوان همه موارد را در آن بیان کرد.

وی افزود: 57 برنامه اجرایی برای بخش صنعت پیش بینی کردهام و اینها را در فرصتهای مناسب توضیح خواهم دادمن روابط سازندهای با مجلس خواهم داشت.

حاشیههای جلسه دیروز

بد آمدن استخاره برای پذیرش وزارت

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان دیروز خود از دو دسته افراد صحبت کرد که در ابتدا به عنوان گزینه دولت برای وزارتخانه‌ها انتخاب شده بودند اما به دو دلیل، نهایتا به مجلس معرفی نشدنددسته اول افرادی بودند که با وجود دعوت رئیس‌جمهور از آنها برای پذیرش مسؤولیت وزارتخانه، دعوت رئیس‌جمهور را رد کرده‌اند دلیل آن هم بد بودن نتیجه استخاره‌گیری آنها بوده است.

روحانی در این زمینه گفت: در مسیر انتخاب گزینه‌ها، گاهی استخاره هم با ما یار نبود و بعضی‌ها که ما برای پذیرش مسؤولیت وزارتخانه از آنها دعوت کرده بودیم با بیان این‌که استخاره کرده‌اند و خوب نیامده، از پذیرش این مسؤولیت خودداری کردند.

اما دسته دوم، افرادی بودند که روحانی ابتدا از آنها دعوت کرده اما بعدا از انتخاب نهایی آنها صرفنظر کرده استروحانی درباره این دسته افراد هم گفت: بعضی‌ها هم وقتی با آنها صحبت کردم دیدم با تردید صحبت می‌کنند و صدایشان لرزان است اما صدای لرزان نمی‌تواند در این شرایط بار بر دوش بگیرد؛ امروز بار اجرایی اینقدر سنگین است که اگر با هم و متکی به اهل بیت‌ (عنباشیم پشت را می‌شکند.

اعتراض نمایندگان به آمار رئیس‌جمهور در زمینه اشتغال

بخشی از سخنان رئیس‌جمهور که به دادن آمار در خصوص اشتغال اختصاص داشت با اعتراض نمایندگان و فریاد برخی از آنها روبه‌رو شد که البته علی لاریجانی از نمایندگان خواست اجازه دهند رئیس‌جمهور به صحبت‌هایش ادامه دهد.

روحانی در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان که میان صحبت‌های او به آمارهای ارائه شده اعتراض می‌کردند گفت: سایت‌ها جلوی شما هستند، مرکز آمار ایران را نگاه کنید.

مزاح ولی ملکی با جهانگیری

ولی ملکی، یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد در بخشی از سخنان خود در واکنش به لبخندی که بر لبان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نقش بسته بود گفت: آقای جهانگیری دارند می‌خندندحق هم دارد بخندد زیرا از یک طرف همکاران ما به ایشان اجازه نمی‌دهند گوش کنند و از آن‌طرف هم می‌گویند مملکت همین‌ است دیگر؛ وقتی من اختیار ندارم رئیس دفترم را عوض کنم همین می‌شود.

البته گویا ملکی کلا دیروز نسبت به لبخند اعضای دولت که در مجلس حاضر بودند حساسیت داشت چرا که وقتی به عنوان مخالف محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار هم صحبت می‌کرد گفت: خنده ملیحی بر لبان آقای شریعتمداری نقش بسته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد