hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > من سوء تفاهم نیستم!

من سوء تفاهم نیستم!

شاید یادتان رفته، از نوجوانان تا بزرگسالان ملی‌پوش بودم لژیونر شدنم بهترین جواب به منتقدانم بود


بدون هیچ تردیدی رابطه بین کارلوس کی‌روش با محمدرضا خانزاده در تمام سال‌های گذشته بزرگترین علامت سوال تیم‌ملی بوده است. این درست که در تمام جهان فوتبال به این قاعده است که این کمترین حق سرمربی ‌است که لیست بازیکنان را خودش و با اختیار کامل انتخاب کند؛ منتهی افراد جامعه هم حق دارند این انتخاب‌ها را به چالش بکشند و به‌طور مثال مدام از کی‌روش سوال کنند که چرا محمدرضا خانزاده؟ ‌هیچ اشکالی ندارد که به ابهامات درباره مربیگری او در تیم‌ملی ایران بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی رسیدگی شود. کی‌روش بودن،‌ دستیاری سر آلکس فرگوسن بزرگ، سرمربیگری رئال‌مادرید و تیم‌ملی پرتغال و ... دلیل موجهی برای این نیست که بگوییم کی‌روش هر کاری می‌‌کند درست است.

خانزاده مدافع ٢٧ ساله‌ای است که به لطف کی‌روش حضور در دو جام‌جهانی برزیل و روسیه را با تیم‌ملی تجربه کرده و در جام‌ملت‌های آسیا هم یکی از ٢٣ نفر انتخابی کی‌روش بود. حالا هم پای ثابت اردوهای آماده‌سازی جام‌ملت‌های آسیا امارات بوده و احتمالا در این تورنمنت هم تیم‌ملی را همراهی خواهد کرد. منتهی در تمام این سال‌ها فقط لقب یک بازیکن ملی را با خود یدک کشیده و زیر نظر کی‌روش کار کرده و در باز‌ی‌های مهم به میدان نرفته و تعداد بازی‌های ملی‌اش بیشتر از ١١ تا نیست.

به شایعاتی که پیرامون علت حضور همیشگی خانزاده در تیم‌ملی وجود دارد، از آنجایی که اتهام است نمی‌شود اشاره کرد، اما هر چه هست آمار و ارقام نشان می‌‌دهد عملکرد فنی خانزاده در حد ضعیف‌ترین‌ها بوده است. به‌طور مثال در فصل گذشته او تنها ١٨ بازی برای پدیده انجام داد و طبق آمار رسمی سایت متریکا  او رتبه ١٠٢ بازیکنان حاضر در لیگ برتر را در اختیار گرفت، اما با این آمار به جام‌جهانی رفت. قصه این حضور وقتی عجیب‌تر می‌شود که متوجه باشید مدافعان خوبی چون خلیل‌زاده،‌ جلال حسینی‌، انصاری،‌ خالد شفیعی و... به تیم‌ملی دعوت نمی‌شوند، اما خانزاده همیشه هست.

حضور در لیست تیم‌ملی در جام‌جهانی شرایطی را  فراهم کرد تا بازیکنی که ‌سال قبل حتی به خاطر مسائل انضباطی چند هفته از تیم پدیده اخراج شده بود،‌ راهی لیگ ستارگان قطر شود و با الاهلی قرارداد امضا کند. کارلوس کی‌روش هم در آخرین حضور خود در برنامه نود درباره انتخاب بحث‌برانگیز خانزاده اعلام کرد او بازیکنی است که نمایش و تلاش قابل قبولی در تمرینات دارد و به بازیکنان دیگر برای بهتر کار کردن انگیزه می‌دهد. توضیحی قانع‌‌نکننده که حتی باعث بزرگتر شدن علامت سوال‌ها درباره ارتباط این مربی و شاگرد جنجالی‌اش شد.

محمد خانزاده معتقد است که با تلاش و پشتکار جایگاه فعلی خود را به دست آورده است. او این نکته را در پاسخ به انتقاد خبرنگار «شهروند» از خودش گفت و تاکید کرد: «خیلی‌ها دوست نداشته و ندارند که پیشرفت من را ببینند. لژیونر شدنم بهترین جواب برای آنها بود. فشارهای زیادی در تمام این سال‌ها به من وارد شد، ولی فقط سعی کردم با تلاش بیشتر موقعیتم را بهتر کنم. من جوابی به هجمه‌ها و افرادی که با من دشمنی می‌کردند، ندادم و فقط خودم را به آن بالایی سپردم. من از این اخلاق‌ها ندارم که بگویم کسی را واگذار به خدا می‌کنم، اما خدا را شکر که زمان خیلی چیزها را نشان داد. برخی‌ها من را تحت فشار گذاشته بودند، اما من راه خودم را ادامه دادم. به هر حال انتقاد همیشه هست و الان یاد گرفته‌ام که به هر نظری باید احترام گذاشت.»

بدون تردید داستان پر از ابهام ملی‌پوش بودن این بازیکن نیاز به گذر زمان دارد تا جزییاتش برای جامعه فوتبال مشخص شود، چون همان‌طور که اشاره شد عملکرد فنی خانزاده اصلا در حد بازیکنی که دو جام‌جهانی را تجربه کند و در آستانه حضور در دومین جام‌ملت‌های آسیا خود باشد، نبوده است. با این حال خود خانزاده به خبرنگار «شهروند» توضیح مهمی ارایه داد و گفت:   «جهت اطلاع شما و آن دسته از افرادی که یادشان رفته یا ترجیح می‌دهند که خودشان را به ندانستن بزنند، باید بگویم که من در تیم‌ملی نوجوانان، جوانان و امید حضور داشتم و بعد از آن به تیم‌ملی بزرگسالان رسیدم و در تمام این سال‌ها با مربیان ملی و باشگاهی زیادی کار کردم. آیا همه آنها اشتباه کرده‌اند و دچار سوء تفاهم شده‌اند؟ همین‌طوری مگر می‌شود در تمام رده‌‌های ملی بازی کرد؟ حالا بماند که در پرسپولیس هم حضور داشتم.»

بعد از این همه‌ سال ملی‌پوش نیمکت‌نشین بودن، خانزاده فرصت می‌خواهد خودش را به همه ثابت کند. بدون تردید تا زمانی که او در تیم‌ملی و در مسابقات بزرگ به میدان نرود و عملکرد درخشانی از خود به منتقدان و جامعه فوتبال نشان ندهد، این حرف و حدیث، شایعات و انتقادها وجود خواهد داشت و حتی تندتر هم خواهد شد. خیلی‌ها اعتقاد دارند خانزاده تا وقتی ملی‌پوش است که کی‌روش سرمربی تیم‌ملی باشد. با این حال خودش نظر دیگری دارد: «قطعا دوست دارم فرصتی پیدا کنم و خودم را به همه ثابت کنم. البته من بیشتر فکر و تمرکزم روی کاری است که باید انجام بدهم. هر چیزی که بخواهم را از آن بالایی می‌گیرم و تا وقتی خدا هست به بنده‌هایش کاری ندارم. حتما یادتان می‌آید قبلا که جوان‌تر بودم، جوانی و اشتباه کردم و من را زدند و در بلک لیست قرارم دادند. از همان موقع خیلی‌ها فکر می‌کردند که تمام شده‌ام. اما خدا شاهد است که چه سختی‌هایی کشیدم تا موقعیت از دست رفته‌ام را به دست بیاورم. به خیلی‌ها هم البته فشار آمد. مخصوصا وقتی به قطر رفتم. ‌به هر حال درباره کیفیت لیگ ستارگان قطر و بازیکنانی که باشگاه‌ها می‌گیرند بهتر است من صحبتی نداشته باشم! فقط دوست دارم ببینم کسی هست الان بگوید قطر بازیکن‌های ضعیف‌ را می‌گیرد یا نه؟»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد