hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بسته حمایتی یکشنبه نهایی می‌شود

بسته حمایتی یکشنبه نهایی می‌شود

سرپرستان خانوار با درآمد کمتر از ۳ میلیون، مشمول سبد کالا می‌شوند.

سرپرستان خانوار با درآمد کمتر از ۳ میلیون، مشمول سبد کالا می‌شوند. آنگونه که  سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اعلام کرده است، جمعیت تحت پوشش و مبلغ قابل شارژ در نشست یکشنبه دولت نهایی می‌شود. حالا قرار است علاوه بر افراد تحت پوشش کمیته امام (ره)، سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی با حقوق کمتر از ۳‌میلیون تومان و مستمری‌بگیران نیز مشمول این حمایت اجتماعی ‌شوند. سهم هر نفر از افراد خانوار در این سبد کالایی ٣٥‌هزار تومان است، بر این اساس کارت خرید مشمولان این طرح به ‌مبلغ تعیین‌شده و به ‌تعداد خانوار قابلیت شارژ و خرید دارد. درواقع این‌بار دولت تصمیم گرفته بسته‌های حمایتی را به ‌صورت غیرنقدی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد؛ بدین صورت که به حساب سرپرست خانوار مبلغی غیرقابل برداشت به ‌صورت نقدی واریز می‌شود و سرپرست خانواده فقط می‌تواند معادل آن، کالا خریداری کند. درحالی‌که پیش از این عنوان شده بود؛ این بسته به همه خانوارها تعلق می‌گیرد، اما اکنون اعلام شده این بسته حمایتی شامل تمام افراد نخواهد شد و فقط برخی از دهک‌های جامعه را پوشش خواهد داد. درواقع آمار دریافت‌کنندگان بسته‌های حمایتی ٢٥‌میلیون نفر است و شامل همه دریافت‌کنندگان یارانه نمی‌شود. وزارت تعاون تاکید کرده که باید واحدهای تابع و کلیه فروشگاه‌ها هماهنگی کافی را برای ارایه خدمات به مشمولان دریافت سبد کالا داشته باشند. همچنین به‌منظور استعلام موجودی کارت مشمولان از طریق دستگاه‌های پوز مربوطه از تراکنش ٢٠٠تومانی استفاده شود. گفتنی است کلیه فروشگاه‌ها باید بدون دریافت هیچ نوع کارمزد نسبت به تحویل کالای مورد نیاز مشمولان به ‌ارزش مجموع تراکنش‌های انجام‌شده اقدام کنند. شایان ذکر است شماره کارت مربوط به مشمولان کمیته امداد امام خمینی(ره) تا اطلاع ثانوی همان شماره کارت یارانه‌بگیری سابق سرپرستان خانوار خواهد بود.

کارگران فصلی سبد می‌گیرند یا نه
۲۵ اردیبهشت امسال بود که علی ربیعی، وزیر سابق رفاه از توزیع سبد غذایی برای نیازمندان خبر داد و گفت که  در چارچوب سیاست‌های رفاهی دولت در بسته حمایت غذایی، توزیع نخستین مرحله از سبد غذایی را در ‌سال ۹۷ آغاز کردیم که سیزدهمین مرحله توزیع سبد غذایی به ‌شمار می‌رود. هر چند هنوز جزییات دقیق این سبد حمایتی مشخص نشده است، اما سرپرست وزارت کار می‌گوید که طی دو ماه گذشته بحث‌های مختلفی درخصوص مکانیزم‌ حمایت از اقشار مختلف جامعه در قالب کالاکارت، سبد غذایی یا کوپن الکترونیک در سطح دولت انجام شد.  سبد حمایتی که مهمترین راه تشخیص مشمولان آن سازمان  تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری است، حالا نگرانی‌هایی را در بین کارگران فصلی و افراد بی‌بضاعتی که از هیچ ارگانی حقوقی دریافت نمی‌کنند که بتوان براساس آن فهمید که آنها در میان طبقه‌های کم‌درآمدی جامعه قرار دارند، به وجود آورده است. هرچند بندپی، سرپرست وزارت کار پیشتر اعلام کرده بود که کارگران فصلی جزو گروه مشمولان دریافت بسته حمایتی هستند و  این افراد  با مراجعه به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ثبت‌نام و از این بسته حمایتی استفاده کنند.
سبد کالایی مشمول چه چیزی است
انوشیروان محسنی‌بندپی در رابطه با جزییات و نحوه توزیع سبد حمایتی می‌گوید: در جمع‌بندی نهایی قرار بر این شده که حمایت اجتماعی به صورت سبد کالایی از اقلام مورد نیاز و اساسی جامعه باشد، به این ترتیب که مبلغی در چند نوبت به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:   کارشناسان و گروه‌های آماری درحال بررسی گروه‌های مختلف جامعه هستند تا نهایتا در روز یکشنبه عصر در نشست هیأت دولت افراد برخوردار، میزان مبلغ و دفعات شارژ اعتبار کارت‌های بانکی تا پایان سال مشخص و نهایی شود. به گفته او با توجه به اینکه منابع مورد نیاز برای این حمایت اجتماعی مشخص شده است، باید براساس تعداد نوبت شارژ کارت‌ها و تعداد جمعیت برخوردار به نسبت منابع اقدام شود. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مبلغی که در کارت  بانکی سرپرستان خانوار در قالب حمایت اجتماعی واریز می‌شود، به صورت نقدی قابل برداشت نیست و صرفا برای تامین اقلام اساسی سبد کالایی قابل هزینه است. بندپی درباره معیارهای شناسایی خانوارهای برخوردار از سبد حمایتی گفت: «همچنین ممکن است اقشار نیازمندی وجود داشته باشند که پیش از این شناسایی نشدند و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نباشند که این گروه از جامعه نیز مشمول دریافت سبد کالا خواهند شد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد