hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > چه‌کسانی‌کارت خرید حمایتی می‌گیرند

چه‌کسانی‌کارت خرید حمایتی می‌گیرند

دولت 23هزار میلیارد تومان به حمایت از معیشت خانوارهای ایرانی تخصیص داده که 11هزار میلیارد تومان از این اعتبار سهم اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی و مابقی سهم اقشار دارای حقوق ماهانه کمتر از 3میلیون تومان است که به‌زودی در قالب کارت خرید کالا توزیع می‌شود.

دیروز با حضور برخی مسئولان دولتی ازجمله رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس، از بسته‌های حمایتی دولت از معیشت خانوارهای اقشار ضعیف و نحوه تخصیص و توزیع آن رونمایی شد؛ حمایت‌هایی که از چند‌ ماه پیش دولت وعده آن را داده بود و اتفاقاً درخواست کارگران برای جبران هزینه‌های معیشت از طریق افزایش دستمزد یا احیای ستاد بن نیز به‌ خاطر آن به تعویق افتاد.
در جریان جهش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های معیشت، باوجود تلاش دولت برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی از طریق تخصیص ارز دولتی به واردات آنها، باز هم قیمت برخی کالاها افزایش یافت و در نهایت دخل‌وخرج خانوارهای ایرانی را به هم ریخت. حالا آنگونه که مسئولان دولتی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفته‌اند دولت قصد دارد به‌زودی 2بسته حمایتی شامل کمک نقدی 100هزارتومانی خرید کالا به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمک 300هزارتومانی خرید کالا به افراد دارای درآمد زیر 3میلیون تومان را اجرایی کند.

کارت خرید حمایتی در راه است

دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحاتی از کم و کیف بسته‌های حمایتی دولت ارائه داده که سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس جزئیات آن را در گفت‌وگو با رسانه‌ها تشریح کرده‌اند. آنها به نقل از نوبخت گفته‌اند: «۲۳۰ هزار میلیارد تومان سبد کالا به اقشار کم‌درآمد تخصیص یافته که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن در قالب کارت 100هزارتومانی خرید کالا مختص 11میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی است و 12هزار و 500میلیارد تومان از آن نیز در 2 نوبت به 20میلیون نفر از افرادی که حقوق ماهانه کمتر از 3میلیون تومان دارند، پرداخت می‌شود.

متأسفانه جزئیاتی از شیوه و زمان اختصاص حمایت‌های دولتی منتشر نشده و تماس همشهری با این نمایندگان و همچنین روابط عمومی سازمان برنامه ‌و بودجه نیز پاسخی در پی نداشت که بتواند زوایای تاریک این رخداد را روشن کند. با این ‌وجود اگر ارقام ارائه شده درست باشد هر یک از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی باید 10نوبت کارت 100هزارتومانی خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دریافت کنند که مجموع اعتبار موردنیاز آن برای 11میلیون نفر، 11هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین افراد دارای حقوق کمتر از 3میلیون تومان نیز، 2 نوبت در نیمه دوم امسال بسته حمایتی 300هزارتومانی دریافت خواهند کرد که به‌گفته نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، توافق شده در 2 مرحله و هر بار به ارزش ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود که مجموع پرداختی آن ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. البته مجموع رقم اعلام شده برای حمایت از این 20میلیون نفر، 500میلیارد تومان بیش از اعتبار موردنیاز برای تخصیص به این جمعیت است. به‌نظر می‌رسد تعداد افرادی که حقوق کمتر از 3میلیون تومان دارند و باید از سوی دولت حمایت شوند 20میلیون و 833هزار نفر بوده‌اند اما این عدد توسط مسئولان و نمایندگان گِرد شده و بر این اساس رقم‌ها همخوانی ندارد؛ هرچند انتظار می‌رود ارقام، دقیق و با جزئیات اعلام شوند؛ مگر اینکه مسئولان اعتقاد داشته باشند 500هزار میلیارد تومان اختلاف حساب در این کار به چشم نمی‌آید.

25قلم کالا در فهرست حمایت

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس درباره کالاهای اساسی شامل حمایت گفته است: دولت مکلف شده ۲۵ قلم کالا را تأمین و به مردم نیازمند شامل 6میلیون حقوق‌بگیر و 14میلیون نفر اقشار مختلف که حقوق کمتر از 3میلیون تومان دارند، تخصیص دهد. به گفته او این کالاها، نیازمندی‌های روزمره مردم مانند کره، ماست، تخم‌مرغ و... را شامل می‌شود و قرار است در شش‌ماهه دوم سال‌جاری در 2 نوبت و هر بار به مبلغ 300هزار تومان برای هر نفر اختصاص یابد. نعمتی اظهار کرده است: افراد مشمول این بسته‌های حمایتی مشخص و بانک اطلاعاتی آنها تشکیل شده و این اطلاعات مبنای عمل قرار خواهد گرفت. مثلاً فردی که پرداخت‌کننده حق بیمه به تأمین اجتماعی است اگر کمتر از 3میلیون تومان دریافتی داشته باشد، خود و خانواده‌اش تحت پوشش قرار می‌گیرد.

   عقب‌نشینی سازمان برنامه

پس‌ازاینکه جزئیاتی از بسته‌های حمایتی دولت در جریان مصاحبه نمایندگان مجلس روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت،  سازمان برنامه‌وبودجه کشور با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه اطلاع‌رسانی نیابتی را از سوی خود رد کرد. در این اطلاعیه با اشاره به نقل‌قول‌های غیررسمی در مورد اظهارات نوبخت درباره جزئیات بسته‌های حمایتی دولت تأکید شده است که جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی به‌صورت غیرعلنی بوده که عنوان آن نشان می‌دهد انتشار مطالبی که در چنین جلسه‌ای مطرح شده خارج از عرف و ضوابط این جلسات است. در این اطلاعیه سازمان برنامه‌وبودجه اطلاع‌رسانی نیابتی و نقل به مضمون گفته‌های نوبخت را غیرقابل استناد و فاقد اعتبار دانسته و وعده داده است جزئیات و تمامی نکات برنامه‌های دولت برای اجرای بسته‌های حمایتی پس از تصویب نهایی از طریق سازوکارهای مشخص به اطلاع مردم خواهد رسید. به گزارش همشهری،  چند‌ماه از وعده دولت برای توزیع و اجرای بسته‌های حمایتی و جبرانی به‌منظور خنثی‌سازی آثار جهش نرخ ارز بر معیشت مردم و وضعیت تولید می‌گذرد و در این مدت حتی با طرح مجلس برای توزیع کالاهای اساسی نیز مخالفت شده است،  براین اساس گمان می‌رفت وعده‌های دیروز نوبخت در جلسه غیرعلنی مجلس خط پایانی بر تأخیرهای دولت باشد و در روزهای آتی بسته‌های حمایتی اجرا شوند اما از اطلاعیه سازمان برنامه‌وبودجه چنین برمی‌آید که برنامه‌های حمایتی هنوز به تصویب نهایی نیز نرسیده‌اند و احتمالا اظهارات نوبخت در جلسه علنی مجلس،  کارکردی جز آرام کردن بهارستان‌نشینان نداشته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد