hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| بی‌توجهی به کشاورزی عامل جوانان مهاجرت به شهرهای بزرگ

کردستان| بی‌توجهی به کشاورزی عامل جوانان مهاجرت به شهرهای بزرگ

‌استاندار کردستان گفت: انتقال آب کردستان به دریاچه ارومیه و سایر استان‌ها و کاهش آب استان، هیچ توجیهی وجود ندارد و توجه به این مهم به مطالبه‌ای عمومی تبدیل‌شده و چنانچه مورد بی‌توجهی قرار گیرد، مشکلاتی را برای استان ایجاد می‌کند.


بهمن مرادنیا اظهار کرد: کردستان استانی با مردمانی نجیب، مهربان و غیور است که سال‌ها از مرزهای غربی کشور دفاع کرده و شایسته خدمت هستند. استاندار کردستان عنوان کرد: کردستان با 29 هزار کیلومترمربع، 2 درصد از مساحت کشور را داراست و دارای یک‌میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که 70 درصد آن‌ها در شهر و 30 درصد در روستا هستند.

او با اشاره به اینکه کردستان 230 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد، تصریح کرد: درآمد سرانه این استان از میانگین کشور کمتر و از این نظر رتبه 24 کشور را داراست.

مرادنیا با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در کردستان 16.3 است، ادامه داد: 27 درصد از ارزش‌افزوده استان در بخش کشاورزی و 30 درصد اشتغال استان هم در این بخش است. او بیان کرد: در سال‌های گذشته 9.5 درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شد که امسال با خرید بیش از یک‌میلیون تن گندم، به 12 درصد رسیده است و این آمار نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه کشاورزی کردستان است که به دلیل بی‌توجهی و کم‌لطفی در حق استان‌ توسعه پیدا نکرده است. استاندار کردستان این بی‌توجهی را عامل مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ دانست و گفت: انتظار می‌رود کمیسیون کشاورزی عنایتی خاص به استان داشته باشند تا هم آمار بیکاری کاهش یابد و هم مانع از مهاجرت جوانان شود. او یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه کشاورزی استان را عدم تخصیص مناسب آب دانست و افزود: کردستان با 500 میلی‌متر بارندگی، 5 میلیارد مترمکعب رواناب، 65 درصد از مصارف کشاورزی استان از آب‌های زیرزمینی است و این مسئله موجب ایجاد دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان و بیجار شده است. او با اشاره به اینکه نسبت اراضی آبی به دیم در کردستان 12 درصد است درحالی‌که میانگین آن در کشور 34 درصد است و این حق کردستان است که به میانگین کشوری برسد. استاندار کردستان خواستار تخصیص مناسب آب به کشاورزان شد و خاطرنشان کرد: در همین راستا پیشنهاد طرح 100 هزار هکتاری تهیه‌شده که در صورت اجرا نسبت اراضی آبی به دیم کردستان به 22 درصد می‌رسد و همچنان با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد. او به دیگر طرح‌های پیشنهادشده اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها می‌توانند توسعه عظیمی در اشتغال و امنیت غذایی کشور ایجاد کند. مرادنیا به پتانسیل‌های شهرستان‌های بانه و مریوان در توسعه باغات اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه به این شهرها و توسعه کشاورزی در آن توجه نشود، کماکان قاچاق، کولبری و بیکاری ادامه دارد و همچنین زمینه حضور گروهک‌ها در استان فراهم می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد